Nedeľa 8. septembra, 2024
Asi štyridsať ilegálnych migrantov sa na francúzskom pobreží blízko mesta Gravelines pripravuje nalodiť na nafukovací čln s cieľom dostať sa do Veľkej Británie, 11. júla 2022. (DENIS CHARLET/AFP via Getty Images)
»

Exkluzívne: Turecké spoločnosti zarábajú na migračnej kríze predávaním nebezpečných člnov pre pašerákov

V Turecku sa na zákazku vyrábajú nadrozmerné nafukovacie člny pre pašerákov, ktorí prevážajú nelegálnych prisťahovalcov cez Lamanšský prieliv, aby požiadali o azyl v Spojenom kráľovstve, zistil denník Epoch Times.

Tureckí podnikatelia sa zameriavajú na trh s pašerákmi ľudí a zarábajú na migračnej kríze, ktorá sužuje celý európsky kontinent. Spoločnosti dokonca bezostyšne inzerujú nebezpečné lode na internete.

Vyšetrovanie denníka The Epoch Times odhalilo, ako jedna legálna firma so sídlom v Istanbule ponúka služby šité na mieru pašerákom, ktorí chcú do plávajúcich smrtiacich pascí natlačiť čo najviac migrantov.

Spoločnosť, ktorej hlavnou činnosťou je výroba okien a dverí, vyrobí 15 metrov dlhý čln s drevenou podlahou za 4 000 eur a do siedmich dní ho pošle do Francúzska. Známa firma s pobočkami aj v Egypte, zverejňuje na Facebooku videá a fotografie obrovských nafukovacích člnov vyrobených v jej dielňach.

Nedávna reklama zverejnená na sociálnych sieťach obsahovala obrázok novovyrobeného člna, ktorý podľa nej môže mať „hliníkovú alebo drevenú podlahu, s nafukovacou palubou alebo aj bez nej“.

Spoločnosť uviedla, že môže poskytnúť „všetko príslušenstvo pre lode“ pôvodne vyrobené v Turecku, Číne alebo Kanade. Príspevok obsahoval webovú adresu spoločnosti, e-mailový kontakt a obchodné číslo WhatsApp pre ďalšie otázky.

Náš reportér sa skontaktoval so spoločnosťou a vydával sa za prevádzača, ktorý chce kúpiť jednu z obrovských lodí s úmyslom použiť ju na prepravu migrantov z Francúzska do Spojeného kráľovstva. Do niekoľkých minút po odoslaní správy na účet spoločnosti v aplikácii WhatsApp odpovedal obchodný zástupca.

Nebezpečné plavidlá

Na otázku o maximálnej veľkosti nafukovacieho člna, ktorý by mohli vyrobiť, zástupca uviedol, že spoločnosť vyrába člny dlhé až 10 metrov. To by podľa zamestnanca mohlo „bezpečne“ prepravovať až 20 ľudí.

Keď mu bolo povedané, že je potrebný väčší čln, aby sa naň zmestilo až 50 ľudí – čo je približne priemerný počet migrantov, ktorí sa tento rok natlačili na čln pri plavbe cez Lamanšský prieliv – obchodný zástupca odpovedal: „Potrebujete 15-metrový čln s drevenou podlahou… Môžete si ju prispôsobiť… špecifikácie sa môžu líšiť,“ napísal zamestnanec a dodal, že „cena bude oveľa vyššia ako 4 000 EUR“. Podľa zamestnanca spoločnosť už predtým poslala podobné člny do Anglicka, Líbye a Alžírska. Za príplatok 40 eur ponúkal aj nožnú pumpu, ktorá dokáže čln nafúknuť „za pol hodiny“.

Na otázku – ako dlho bude výroba trvať – dostal náš reportér odpoveď, že to bude trvať do siedmich dní od prijatia platby, pričom čln dorazí na miesto určenia vo Francúzsku do troch dní. Po poskytnutí e-mailovej adresy bola nášmu reportérovi zaslaná „faktúra“ s podrobnými informáciami o spôsobe platby vo výške 4 000 EUR.

Šokujúce je, že spoločnosť použila fotografiu nafukovacieho člna plného desiatok migrantov, ktorí sa plavia po vode, spolu s údajmi o objednávke člna. Nie je jasné, kedy a kde bola fotografia urobená.

Rekordná migrácia, stále väčšie člny

Odhalenia prichádzajú v čase, keď Spojené kráľovstvo tento rok zaznamenalo obrovský počet migrantov prichádzajúcich na malých člnoch. V sobotu 2. septembra úrady zachytili 872 migrantov prichádzajúcich z Francúzska na 15 člnoch – v priemere 58 ľudí na čln.

Údaje boli zverejnené len niekoľko týždňov po tom, čo šesť migrantov zahynulo pri potopení lode s viac ako 60 ľuďmi v Lamanšskom prielive neďaleko francúzskeho pobrežia. Úrady uviedli , že francúzska a britská pobrežná stráž zachránila 59 ľudí, z ktorých mnohí boli Afganci.

Z dostupných údajov vyplýva, že priemerný počet nelegálnych migrantov na člne z roka na rok stúpa. V roku 2021 bol priemer 28 ľudí na čln, zatiaľ čo vlani ich bolo 41. Údaje za august tohto roka ukazujú rekordný počet migrantov plaviacich sa sa cez Lamanšský prieliv na člnoch. Na 102 lodiach sa viezlo 5 369 ľudí, čo predstavuje v priemere 53 migrantov na plavidlo.

Podľa analýzy predbežných vládnych údajov to bol najvyšší mesačný priemer od začiatku vedenia záznamov v roku 2018. Vyplýva z nej, že lode sú čoraz väčšie, pričom podvodné spoločnosti v Číne sú zodpovedné za výrobu obrovských nafukovacích člnov a ich vývozu do belgických prístavov, ako sú Zeebrugge a Ostende predtým, než ich pašeráci ľudí prevezú na iné miesto.

Národná kriminálna agentúra (NCA) uviedla, že si je vedomá bezohľadných podnikateľov v Turecku profitujúcich z nešťastia migrantov.  „Vieme, že mnohé z týchto plavidiel sa vyrábajú v Číne a na okrajových častiach Európy, kde sa vyrábajú špeciálne pre pašerákov ľudí,“ uviedla hovorkyňa NCA a dodala, že „neexistuje žiadne iné komerčné využitie týchto typov lodí, keďže nespĺňajú európske bezpečnostné predpisy a nie sú vhodné na more“.

Spojené kráľovstvo sa minulý mesiac dohodlo s Tureckom na spolupráci pri rozvracaní pašeráckych gangov a pri nelegálnej migrácii. Partnerstvo zahŕňa vlastné centrum v Turecku, ktoré má posilniť spoluprácu a zlepšiť výmenu spravodajských informácií medzi policajnými orgánmi.

Bez následkov

Lee West, bývalý príslušník kráľovskej námornej pechoty, ktorý pred časom odišiel inkognito do francúzskeho tábora pre utečencov, hovorí, že spoločnosti, ktoré vyrábajú záchranné člny, ako napríklad tie v Turecku, nečelia žiadnym sankciám. „Vedia, že ak sa čln prevráti v Lamanšskom prielive, nič sa im nestane. Pašerákom povedia: ‚Jasné, môžete naň naložiť 40 ľudí‘ a pašeráci proti tomu nebudú protestovať,“ povedal pre The Epoch Times.

„Ľudia, ktorí loď predali, nebudú čeliť žiadnym následkom, pretože všetko, čo sa týka pašeráctva, je samo o sebe nezákonné, takže môžu lode predávať s vedomím, že to pre nich nebude mať žiadne následky,“ hovorí West.

Podľa jeho skúseností je pašovanie ľudí „čisto o peniazoch“. „Nezáleží im na životoch, nezáleží im na bezpečnosti. Je jasné, že ich nikto nereguluje.“ West, ktorý počas svojej 17-ročnej vojenskej kariéry absolvoval štyri turnusy v Iraku a Afganistane, strávil týždeň v stanovom meste  migrantov vo francúzskom Calais (Calais jungle) a potom sa ako migrant preplavil cez Lamanšský prieliv na nafukovacom člne. Tvrdí, že chcel zistiť, aké je to absolvovať túto cestu.

Počas svojho pobytu v táboroch pre migrantov sa stretol tvárou v tvár s pašerákmi ľudí. Zistil však, že nielen zločinecké gangy využívajú tých, čo sa chcú vydať na nebezpečnú cestu. Stretol sa aj so skupinami, ktoré uľahčujú presun z táborov na lode a pomáhajú pri integrácii v cieľovej krajine. 

„Jedna aktivistická skupina, ktorá verí, že každý by mal mať možnosť ísť, kam chce a nemali by existovať žiadne hranice, nám do očí povedala: ‚Sme tu na to, aby sme ich dostali cez hranice a pomohli im so všetkými formalitami, keď sa tam dostanú, aby boli dobre pripravení a dosiahli, čo chcú‘.“

Anglický originál

Prečítajte si aj