Európska komisia sa zamerala na americké technologické giganty
Európska komisia začala minulý týždeň vyšetrovanie spoločností Alphabet, Apple a Meta. Dôvodom je potenciálne porušenie významného nového zákona, ktorý má zabrániť veľkým technologickým spoločnostiam získať neopodstatnené výhody oproti konkurentom.
Komisia vo svojom vyhlásení uviedla, že „má podozrenie, že opatrenia, ktoré títo prevádzkovatelia zaviedli, nie sú v súlade s ich povinnosťami vyplývajúcimi zo zákona o digitálnych trhoch.
Komisia začala vyšetrovať nedávne úpravy cenovej štruktúry spoločnosti Apple pre alternatívne obchody s aplikáciami, ako aj metódy spoločnosti Amazon pri hodnotení produktov na ich webovej stránke.
Okrem toho Komisia týmto americkým technologickým gigantom nariadila, aby viedli osobitné záznamy s cieľom zabezpečiť účinné vykonávanie a dodržiavanie svojich zákonných povinností.
„Obávame sa, že spoločnosti Alphabet, Apple a Meta nesplnili svoje povinnosti. Napríklad Apple a Alphabet stále účtujú poplatky pre vývojárov aplikácií a Meta neposkytuje používateľom žiadnu skutočnú možnosť odmietnuť kombinované zdieľanie údajov,“ vyjadrila sa v pondelok na Twitteri Margrethe Vestagerová, výkonná podpredsedníčka Európskej komisie.
Výkonná podpredsedníčka EÚ Komisie Margrethe Vestagerová (vpravo) a komisár EÚ pre vnútorný trh Thierry Breton prichádzajú na rozhovor s médiami o vyšetrovaní nedodržiavania predpisov proti spoločnostiam Alphabet, Apple a Meta podľa zákona o digitálnych trhoch (DMA) v Berlaymonte, sídle Európskej komisie 25. marca 2024 v Bruseli.
Komisia iniciovala vyšetrovanie s cieľom posúdiť, či kroky spoločností Alphabet a Apple nie sú v rozpore so zákonom o digitálnych trhoch (DMA), konkrétne s článkom 5 ods. 4, ktorý stanovuje, že prevádzkovatelia sú povinní umožniť vývojárom aplikácií bezplatne usmerniť používateľov na alternatívne ponuky mimo aplikácií „strážcov”.
V minulom roku Brusel označil šesť spoločností ako „strážcov“ v rámci zákona o digitálnych trhoch, čo znamená, že ich veľkosť a vplyv si vyžadujú regulačnú kontrolu.
Medzi týchto „strážcov“ patria spoločnosti Alphabet (materská spoločnosť Google), Amazon, Apple, Meta (materská spoločnosť Facebooku), Microsoft a ByteDance (materská spoločnosť TikToku).
Týmto korporáciám bola poskytnutá šesťmesačná lehota, ktorá sa skončila 7. marca, aby zabezpečili súlad so zákonom o digitálnych trhoch. Jeho cieľom je podporiť hospodársku súťaž na široko používaných digitálnych platformách a rozšíriť možnosti výberu pre spotrebiteľov.
Nedodržanie predpisov zákona o digitálnych trhoch môže mať za následok pokuty až do výšky 10 % celosvetových ročných príjmov spoločnosti. Komisia očakáva, že svoje vyšetrovanie ukončí do jedného roka od oznámenia.
Nová realita
Zákon o digitálnych trhoch, ktorý sa uplatňuje od 7. marca, sa zameriava na „strážcov“, teda najmä na veľké americké spoločnosti, ktoré kontrolujú základné online služby, ako sú obchody s aplikáciami, vyhľadávače a platformy na zasielanie správ.
Okrem posilnenia hospodárskej súťaže je ďalším hlavným cieľom zákona o digitálnych trhoch zabezpečiť rovnaké podmienky tým, že uľahčí menším firmám väčšie možnosti konkurovať dominantným americkým technologickým gigantom.
Legislatíva ukladá, aby niektoré z najväčších technologických podnikov na svete zjednodušili proces výberu služieb pre spotrebiteľov od rôznych poskytovateľov.
Napríklad, keď používatelia nakupujú v aplikáciách na zariadeniach iPhone alebo Android – ako je napríklad objednávanie jedla na donášku alebo prechod na prémiovú verziu aplikácie Strava – spoločnosti Apple alebo Alphabet zvyčajne vyberajú percentuálny poplatok z transakcie.
Aby to vývojári aplikácií obišli, občas zákazníkov presmerujú na svoje vlastné webové stránky, kde ich vyzvú, aby zaplatili priamo vývojárom, čím obídu dodatočné poplatky, ktoré ukladajú veľké technologické spoločnosti.
Malé európske podniky sa teda stanú víťazmi, keďže získajú väčšie možnosti a vyššiu viditeľnosť v porovnaní s ich väčšími konkurentmi.
V ďalšom príklade je Meta povinná zabezpečiť, aby jej služby Facebook Messenger a WhatsApp boli kompatibilné s konkurenčnými službami, ak spĺňajú technické a bezpečnostné kritériá.
V dôsledku toho používatelia alternatívnych platforiem na zasielanie správ, ako sú Signal a Telegram – známe svojím záväzkom chrániť súkromie používateľov – možno čoskoro získajú možnosť komunikovať s kontaktmi v aplikáciách Messenger a WhatsApp bez toho, aby museli prepínať medzi aplikáciami.
Používatelia telefónov so systémom Android od spoločnosti Google budú mať takisto možnosť vybrať si svoj predvolený vyhľadávač počas procesu nastavenia zariadenia, čím sa výrazne otvorí priestor pre alternatívy, ako je DuckDuckGo orientovaný na ochranu súkromia alebo ekologický vyhľadávač Ecosia.
Začatie formálneho vyšetrovania zo strany Komisie je prvým zásahom proti technologickým gigantom od presadenia zákona o digitálnych trhoch a nasledoval po požiadavke európskych podnikov a spotrebiteľov, aby bol takýto zákon rýchlo presadený.
„Vyšetrovania (spoločnostiam) ukazujú, že Komisia ich počúva a je pripravená presadzovať dodržiavanie predpisov, a to aj v zložitých prípadoch, keď spoločnosti samé seba zvýhodňujú,“ napísal v pondelok Christophe Carugati vo svojom príspevku na sieti LinkedIn.
Podľa Dr. Carugatiho, zakladateľa spoločnosti Digital Competition so sídlom v Bruseli, je cieľom opatrení Komisie odradiť európske firmy a spotrebiteľov od rýchleho podávania žalôb na vnútroštátnych súdoch.
Takéto súdne spory by mohli vyčerpať obmedzené zdroje Komisie a viesť k roztrieštenému presadzovaniu zákona o digitálnych trhoch, pričom sudcovia v štátoch EÚ by si jeho znenie vykladali rôzne.
Prečo práve tieto spoločnosti?
Komisia tiež uviedla, že začína ďalšie vyšetrovania s cieľom získať fakty a informácie od spoločností Apple a Amazon.
Cieľom týchto opatrení je „objasniť“, či spoločnosť Amazon neuprednostňuje v obchode Amazon Store produkty svojej vlastnej značky, čím by mohla porušovať článok 6 ods. 5 zákona o digitálnych trhoch.
Okrem toho Komisia skúma, či nedávno zavedená štruktúra poplatkov a ďalšie podmienky spoločnosti Apple pre alternatívne obchody s aplikáciami a distribúciu aplikácií z webu („side-loading“) nenarúšajú účel článku 6 ods. 4 zákona o digitálnych trhoch.
V článku 6 ods. 5 sa uvádza, že spoločnosti nemôžu kombinovať údaje o používateľoch z rôznych platforiem, aj keď ide o služby tretích strán s cieľom vytvoriť profily ľudí bez toho, aby od týchto ľudí získali jasný súhlas na zdieľanie ich údajov.
V časti 6 ods. 4 zákona o digitálnych trhoch sa uvádza, že obchody s aplikáciami a aplikácie tretích strán sa musia dať nainštalovať a používať, pokiaľ nepoškodia zariadenie alebo softvér operačného systému. „Strážcovia” nemôžu používať ani súkromné údaje biznis užívateľov, ktorí používajú základnú platformovú službu.
Komisia vydala päť záväzných usmernení pre spoločnosti Alphabet, Amazon, Apple, Meta a Microsoft. Tieto usmernenia žiadajú zachovať dokumenty, ktoré by mohli pomôcť pri hodnotení dodržiavania povinností podľa zákona o digitálnych trhoch, aby sa tak zachovala príslušná dôkazná právna pomoc a zabezpečili robustné opatrenia na vymáhanie práva.
Okrem toho bola spoločnosti Meta predĺžená lehota o šesť mesiacov na splnenie povinnosti týkajúcej sa interoperability (t. j. schopnosti prepojenia s iným softvérom operačného systému), ktorú stanovuje zákon DMA, dodala Komisia.
Daľší vývoj
Hoci spoločnosti Apple, Meta, Google a Amazon obhajovali svoje úsilie dodržiavať zákon DMA a tvrdili, že budú s Komisiou naďalej spolupracovať na riešení jej pripomienok. Podľa Dr. Carugatiho môže byť pre Komisiu ťažké obvinenia dokázať.
„Začať s takýmto prípadom môže byť zložité, keďže dôkazné bremeno je značné a náročné na zdroje. Vyšetrovanie spoločnosti Apple dáva vzhľadom na kritiku aj zmysel. Komisia postupovala rozumne, keď vzhľadom na zložitosť posúdenia začala prvý vyšetrovací krok len v súvislosti s novými obchodnými podmienkami,“ napísal.
Medzitým, čo Európska komisia zavádza regulačné opatrenia, ako je zákon o digitálnych trhoch, Spojené štáty sa vydávajú cestou presadzovania pravidiel prostredníctvom federálnych úradov. Napriek rôznym metodikám je cieľom oboch iniciatív znížiť dominanciu veľkých technologických spoločností a podporiť atmosféru spravodlivej hospodárskej súťaže.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK