Piatok 13. septembra, 2024
Ilustračný záber vozidiel Tesla (Pixabay/ Makara Heng)
» ,

EÚ znížila navrhované clo na elektrické vozidlá Tesla vyrobené v Číne

Európska únia v utorok (20. 8.) uviedla, že má v úmysle znížiť plánované dodatočné clo na elektrické vozidlá Tesla dovážané z Číny na 9 % v súvislosti s prebiehajúcim vyšetrovaním čínskej štátnej pomoci pre výrobcov automobilov v EÚ.

Brusel pôvodne uviedol, že plánuje zaviesť dodatočné clo vo výške 20,8 % na vozidlá Tesla vyrobené v Číne. Rozhodnutie znížiť dodatočné clo na 9 % nasledovalo po „odôvodnenej žiadosti“ spoločnosti Tesla o prehodnotenie colnej sadzby, aby odrážala úroveň dotácií dostávaných od Číny, uvádza sa v samostatnom vyhlásení vydanom v utorok.

Komisia uviedla, že po vykonaní vyšetrovania vrátane návštev tovární spoločnosti Tesla v Číne zistila, že Tesla dostáva od Pekingu menej dotácií ako domáci výrobcovia elektrických vozidiel, ktorých Brusel skúmal.

Najnovší plán predstavuje zvýšenie ciel, ktoré EÚ ukladá na dovoz automobilov vyrobených v Číne. Clá sa pridajú k štandardnému 10 %-nému clu, ktoré EÚ uplatňuje na všetky dovážané autá.

Rozhodnutie Bruselu uložiť dodatočné clá nasleduje po niekoľkomesačnom vyšetrovaní, ktoré zistilo, že čínski výrobcovia elektrických vozidiel využívajú podľa neho nespravodlivé štátne dotácie od čínskeho komunistického režimu. Komisia v júli uviedla, že tieto dotácie predstavujú „hrozbu hospodárskej ujmy“ pre domáce automobilky.

Traja čínski výrobcovia elektromobilov, ktorých Brusel prešetroval, dostanú aj o niečo nižšie dočasné clá. Spoločnosť BYD má platiť clo vo výške 17 %, čo je o niečo menej ako 17,4 %, ktoré pôvodne predpísala EÚ. Spoločnosť Geely bude platiť sadzbu 19,3 % namiesto 19,9 %. SAIC Group, čínsky štátny výrobca automobilov, bude stále čeliť najvyššej dovoznej sadzbe 36,3 %.

Európska komisia uviedla, že cieľom navrhovaných ciel nie je zakázať dovoz čínskych automobilov na trh EÚ. Komisia sa skôr snaží riešiť „značnú nespravodlivú konkurenčnú výhodu“, z ktorej profitujú čínski výrobcovia elektrických vozidiel v dôsledku „nespravodlivých dotačných schém v Číne“. Uviedla, že účelom takýchto ciel je zabezpečiť, aby si priemysel EÚ a čínsky priemysel konkurovali za rovnakých podmienok.

Na základe návrhu plánu zverejneného v utorok sa maximálne dočasné clo zníži z predtým uvedených 37,6 % na 36,6 % pre spoločnosti, ktoré nespolupracovali pri antisubvenčnom vyšetrovaní Komisie. Úprava je spôsobená „opodstatnenými pripomienkami, ktoré boli prijaté od zainteresovaných strán k dočasným opatreniam“.

Súčasné antisubvenčné prešetrovanie EÚ má byť ukončené do dvoch mesiacov. Po tomto období by sa navrhované clá mohli stať konečnými clami EÚ, ktoré zvyčajne zostávajú v platnosti päť rokov, ak väčšina z 27 členských štátov bloku podporí plán v októbrovom hlasovaní.

Clá na autá z Číny v USA

Záplava lacných elektrických vozidiel vyvážaných z Číny, ktorú spôsobili dlhoročné štátne dotácie, sa stala novým zdrojom sporov s obchodnými partnermi, najmä s Bruselom a Washingtonom. Bidenova administratíva zaviedla 100 %-né clo na elektrické vozidlá dodávané z Číny, čo predstavuje štvornásobné zvýšenie oproti predchádzajúcemu 25 %-nému clu.

Čínsky režim v reakcii na kontrolu svojej štátnej pomoci zo strany Bruselu pohrozil, že prijme „všetky potrebné opatrenia“ na ochranu svojich práv a záujmov. Režim už začal antidumpingové vyšetrovanie bravčového mäsa dovážaného z EÚ. Tento krok nasledoval po podobnom vyšetrovaní európskeho brandy, najmä koňaku, ktoré sa začalo v januári.

Začiatkom tohto mesiaca Peking podal sťažnosť na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO) v súvislosti s navrhovanými clami Bruselu. Čínske ministerstvo obchodu uviedlo, že ide o krok nevyhnutný na ochranu práv a záujmov rozvoja svojho EV priemyslu.

Komisia v utorok uviedla, že konzultácie v rámci WTO neovplyvnia časový harmonogram prebiehajúceho antisubvenčného vyšetrovania elektrických vozidiel vyrábaných v Číne.

„EÚ pozorne skúma všetky podrobnosti žiadosti Číny o konzultáciu s WTO a v súlade s postupmi WTO bude čínskym orgánom včas odpovedať,“ uviedla komisia vo vyhlásení.

„Komisia je presvedčená o zlučiteľnosti svojho prešetrovania a dočasných opatrení s pravidlami WTO.“

Pôvodný článok

Prečítajte si aj