Piatok 22. novembra, 2024
Ilustračný obrázok. (Foto: Automotive Rhythms)

Spoločnosť InoBat vyrobila prvé batérie „made in Slovakia“

Spoločnosť InoBat, pionier v oblasti vývoja batérií pre elektromobily na Slovensku, nedávno ohlásila spustenie výroby prvých batérií. Odborníci však upozorňujú na komplexné výzvy a kontroverzie, ktoré súvisia s touto revolučnou formou dopravy.

Spoločnosť InoBat vyvíjajúca batérie do elektromobilov oznámila spustenie výroby prvých batérií pre letecký priemysel. Po získaní certifikátov sa vďaka výrobe vo Voderadoch stalo Slovensko po Švédsku, Nórsku, Nemecku a Francúzsku piatym európskym štátom vyrábajúcim výkonné články. Prvé batérie nesú označenie „vyrobené na Slovensku“ a podľa vyjadrenia riaditeľa spoločnosti InoBat Mariána Bočeka baterky nielen vyrábajú, ale ich aj šijú na mieru pre potreby každého zákazníka. 

Slovenská spoločnosť InoBat so sídlom v Bratislave vznikla v septembri 2019 a je zameraná na výskum, vývoj, výrobu, dizajn a recykláciu batérií. Know-how závodu vo Voderadoch poskytli inžinieri čínskej firmy Wuxi Lead.

Spoločnosť InoBat podporujú partneri ako napríklad ťažobný gigant Rio Tinto alebo kontroverzná čínska spoločnosť Gotion s väzbami na Čínsku komunistickú stranu, s ktorou InoBat chystá spoluprácu pri výstavbe baterkárne v Šuranoch. InoBat tiež spolupracuje s indickým výrobcom batérií Amara Raja, či slovenskou spoločnosťou Slovak Investment Holding.

Názory odborníkov na otázku výhod a nevýhod elektrobatérií sa značne líšia. K výhodám podľa niektorých expertov patria najmä tichý chod, nulové výfukové emisie, nižšie prevádzkové náklady, menší motor a menej údržby. 

„Autá majú vpredu veľký motor a prevodovku, ktorá je ťažkopádna. Elektromobily tento problém nemajú. Motor je oveľa menší a batéria je pod vami. To vám umožní hrať sa s rôznymi tvarmi,“ povedal o pozitívach podnikateľ a bývalý šéf automobiliek Renault, Nissan a Mitsubishi Carlos Ghosn.

Podľa českých expertov je však potrebné pri obnoviteľných zdrojoch zohľadniť ich účinnosť, vplyv na klímu a náklady na využívanie, nehovoriac o emisiách skleníkových plynov z výroby batérií.

Ekologická likvidácia elektrobatérií a zvyšovanie odpadu predstavuje tiež značný problém. Podľa profesora Jana Maceka majú elektromobily v zime svoje obmedzenia a ich dojazd sa môže znížiť až o 30%. „Ak máte mínus 15 °C a budete parkovať len tak na ulici, trvá nejaký čas, kým tú tepelnú kapacitu, ktorá je okolo batérie a v systéme tepelného managementu batérie, nakrmíte,“ povedal pre Epoch Times.

Nevýhodami sú okrem vysokej vstupnej ceny, nedostatočná infraštruktúra nabíjania, prenikanie nebezpečných toxínov do pôdy, keďže mnohé batérie končia na skládkach nebezpečných odpadov alebo použitie kontroverzných surovín ako lítium a kobalt, ktorých ťažba sa spája s otrockou prácou. Ďalším závažným problémom je ľahké vznietenie elektromobilov.

Prečítajte si aj