Deti technologickej elity sa učia čo najviac bez technológií
V kalifornskom Silicon Valley, centre digitálneho pokroku, dávajú mnohí rodičia prednosť verejným školám, kde ich deti používajú počítače len málo alebo vôbec. Na oplátku akceptujú dlhé čakacie doby a vysoké školné. Nemecko medzitým robí pokroky v digitalizácii škôl. Švédsko sa vracia k tabuliam, ceruzkám a knihám.
Kto by očakával, že sa budúca generácia bude učiť v špičkovo vybavených triedach v kalifornskom Silicon Valley, kde sídli miliardový technologický priemysel a mnohí veľkí hráči, je na omyle: technologická elita radšej posiela svojich zverencov do škôl, kde platí pravidlo: tabuľa namiesto tabletu, papier a pero namiesto ChatGPT.
Zatiaľ čo technológie sú základom pracovného sveta elity v Silicon Valley, mnohí rodičia pracujúci v IT priemysle pristupujú k výchove svojich detí zámerne a často bez použitia technológií. Sú presvedčení, že najlepšou prípravou na digitálnu budúcnosť je nezasväcovať svoje deti okamžite do sveta obrazoviek a aplikácií. Skôr by mali byť najprv vytvorené pevné základy kreativity, kritického myslenia a medziľudskej komunikácie. Alan Eagle, bývalý manažér komunikácie v spoločnosti Google, vysvetľuje: „Predstava, že aplikácie na iPade naučia moje deti lepšie čítať alebo počítať, je smiešna,“ píše portál Futurezone.
Eagle bol 5 rokov čestným správcom Waldorfskej školy v Palo Alto. Škola sa nachádza v srdci Silicon Valley, 20 minút jazdy autom od technologických centier spoločností Apple, Google, Amazon, Facebook atď. Počítače sú v škole zakázané a ich používanie na súkromné účely je tiež neprípustné. Podľa Futurezone je obmedzené používanie technických zariadení podporované až od ôsmej triedy.
Podľa správy z roku 2018 až tri štvrtiny žiakov majú rodičov, ktorí pracujú v technologickej spoločnosti.
Vlastná predstavivosť namiesto hier na tablete
Vo waldorfskej škole (Waldorf School of the Penninsula) sa deti učia predovšetkým prostredníctvom pohybových aktivít a kreatívnych remesiel. Obľúbenosť tradičného vzdelávania má za následok dlhé čakacie lehoty a je drahé. Súkromná inštitúcia si účtuje viac ako 35 270 eur za školský rok.
Kresťanská škola Canterbury v Los Altos je na druhej strane relatívne lacná a zaobíde sa bez technológií v triede. Na webovej stránke školy sa uvádza nasledovné: „Dnešné deti sú bombardované digitálnymi médiami a obrazmi, často na úkor rozvoja solídnych základných zručností počúvania a čítania s porozumením. To je dôvodom našej politiky tried bez technológií. Naši žiaci sa učia nebyť závislí od technológií, ale používať základy fonetiky, aritmetiky a písania.“ Škola v Canterbury stojí približne 10 210 eur ročne.
Žiadne mobilné telefóny pre deti zo Silicon Valley
Správanie detí zo Silicon Valley v oblasti technológií sa veľmi líši od správania mnohých iných detí. Zatiaľ čo smartfóny, tablety a televízory hrajú v každodennom živote viacerých rodín ústrednú úlohu, mnohí rodičia z IT odvetvia si viac uvedomujú, koľko času ich deti trávia pred obrazovkami.
V roku 2010 sa zakladateľ spoločnosti Apple Steve Jobs priznal reportérovi denníka New York Times, že jeho deti nepoužívajú iPad, ktorý bol v tom čase práve uvedený na trh. Na otázku, či sa jeho deťom nové zariadenie páčilo, Jobs odpovedal: „Nepoužívali ho. Obmedzujeme, koľko technológií naše deti doma používajú.“
Tento postoj je v Silicon Valley veľmi rozšírený. Konkurent a zakladateľ spoločnosti Microsoft Bill Gates v rozhovore pre denník Mirror vysvetlil, že jeho deti nesmeli vlastniť mobilný telefón do 14 rokov. Potom bolo používanie regulované: „Často sme stanovili dobu, po ktorej už nebolo možné tráviť čas pri obrazovke, a v ich prípade im to pomohlo ísť spať v rozumnom čase,“ povedal Gates. Dodal, že deti nesmú mať mobilné telefóny pri stole, ale pri domácich úlohách alebo učení to nevadí.
Gatesove deti, ktoré mali v tom čase 20, 17 a 14 rokov, dosiahli minimálny vek na vlastnenie mobilného telefónu, ktorý stanovil Gates, ale stále nesmeli mať v dome výrobky spoločnosti Apple – podľa denníka Mirror išlo o dlhodobú rivalitu medzi Gatesom a zakladateľom spoločnosti Apple Stevom Jobsom.
Obchod s hardvérom
Zaujímavé je, že Microsoft aj Apple pôsobia v sektore vzdelávania. Cieľom vzdelávacej iniciatívy spoločnosti Apple je pomôcť školám pripraviť sa na budúcnosť v digitalizovanom svete. Plánujú sa rôzne programy a služby, ktorých cieľom je zaviesť technológie do vyučovania.
Bezplatný školiaci program „Apple Teacher“ pomôže učiteľom s rôznymi školeniami o používaní produktov Apple, ako sú iPady a MacBooky. Motto: „ Poďme posunúť svet o krok ďalej“.
Na turné k tomuto programu však generálny riaditeľ spoločnosti Apple Tim Cook namietal, že technológia nie je riešením všetkého: „Neverím v nadužívanie technológií,“ cituje ho portál Futerzone. Dodal: „Nemyslím si, že by bolo úspešné, keby sme sa spoliehali len na ňu.“ To platí aj pre predmety založené na počítačoch. „Stále existujú myšlienky, o ktorých treba hovoriť, ktoré je potrebné pochopiť,“ povedal podľa denníka The Guardian generálny riaditeľ spoločnosti Apple. On sám nechce, aby jeho synovci používali sociálne siete.
Digitálny obrat vo Švédsku
Zatiaľ čo nemecké školy v súčasnosti uprednostňujú digitálnu modernizáciu, vo Švédsku je to naopak.
V roku 2023 švédska vláda zrušila rozhodnutie svojich predchodcov o povinnom vybavení škôlok digitálnymi zariadeniami. K prehodnoteniu došlo na základe vyjadrení piatich profesorov z renomovaného Karolinského inštitútu v Štokholme, podľa ktorých sa deklarované pozitívne účinky digitálneho vzdelávania nedajú dokázať. Naopak, výskumy ukázali, že „digitalizácia škôl má veľký negatívny vplyv na získavanie vedomostí žiakov“.
Stanovené ciele rovnosti vzdelávania a príležitostí, zlepšenia výučby a zapojenia do spoločnosti sa nepodarilo dosiahnuť. Naopak, „je jasné, že obrazovky majú pre malé deti veľké nevýhody. Bránia učeniu a rozvoju jazyka. Príliš veľa času stráveného pri obrazovkách môže viesť k problémom so sústredením a vytláčať fyzickú aktivitu,“ uvádza sa v správe Karolinského inštitútu.
Najväčšia severská krajina sa teraz, keď sa v septembri 2024 začalo vyučovanie, vracia k tabuliam, ceruzkám a učebniciam. Švédska vláda poverila národný vzdelávací orgán Skolverket vypracovaním nových učebných osnov, ktoré majú platiť od roku 2025, čo znamená návrat k učeniu bez digitálnych pomôcok. Typ a rozsah digitálnych pomôcok používaných v školskom vyučovaní bol doteraz na uvážení švédskych škôl.
Vedci, ktorí v Nemecku vyzvali na moratórium, tiež upozorňujú, že je potrebné najprv posúdiť dôsledky digitálnych technológií, než sa začnú vykonávať ďalšie experimenty na deťoch a mladých ľuďoch s neistým výsledkom. Mediálny pedagóg Ralf Lankau hovorí: „Majú len jeden život, len jeden výchovný životopis a nesmieme s nimi zaobchádzať neopatrne.“
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK