Streda 18. septembra, 2024
Ilustračné foto (Pexels/ Shanai Edelberg)
»

„Čo bude ďalej?“ Medzi zamestnancami Volkswagenu v Nemecku panuje neistota, hovorí insider

Volkswagenu, druhému najväčšiemu automobilovému koncernu na svete, čo sa týka počtu predaných vozidiel, sa nedarí. Značka má už dlhšie obdobie problém s nízkou ziskovosťou. Vedenie spoločnosti minulý týždeň oznámilo, že zamestnancom zrušia dohodu o záruke zamestnania do roku 2029 a možno zatvoria niektoré domáce závody.

Prvýkrát v histórii by v Nemecku mohlo dôjsť k zatváraniu tovární na automobily a ich súčiastky s cieľom znížiť výrobnú kapacitu a náklady. Podľa analytikov automobilového priemyslu stojí za problémami Volkswagenu príliš veľký dôraz na výrobu elektrických vozidiel, pričom dopyt po nich je oveľa menší, než sa čakalo.

So svojím pohľadom na súčasnú náladu v podniku sa našim kolegom v nemeckej edícii Epoch Times zveril pod podmienkou anonymity dlhoročný zamestnanec Volkswagenu v Zwickau.

V závode v Zwickau bolo v roku 2023 vyrobených 247 000 elektromobilov. Patria medzi ne modely ID.3, ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron a SEAT CUPRA Born. Okrem toho bolo vyrobených 12 000 karosérií pre Lamborghini Urus a Bentley Bentayga.

Na továrenskej ploche s rozlohou 180 hektárov pracuje okolo 10 350 zamestnancov. So svojimi dvoma ďalšími závodmi v Drážďanoch a Saskej Kamenici (Chemnitz) je Volkswagen najväčším zamestnávateľom v Sasku.

Čo bude ďalej?

Keď vedenie predstavovalo zacielenie na elektromobily, väčšina pracovníkov sa podľa insidera pýtala: „Prečo máme vyrábať čisto elektrické autá?“ Niektorí zamestnanci v tom čase mali podľa neho vážne obavy: „Toto nikdy nemôže dobre fungovať.“

Poukázal na paradox, že na manažérskom parkovisku stojí len hŕstka elektromobilov. „Nemáme ani dosť ľudí vo vedení, ktorí by boli takí nadšení elektromobilmi, že by tie elektrické vozidlá sami riadili,“ povzdychol si pracovník.

Nálada medzi zamestnancami je teraz dosť napätá, podotýka. Niektorí sa pýtajú: „Čo bude ďalej?“, pretože nevidia žiadnu budúcnosť a musia platiť hypotéky. Nervozita panuje aj medzi brigádnikmi, ktorí celú dobu dúfali, že ich sa zrušenie dohody medzi kmeňovými zamestnancami a manažmentom nedotkne.

Lenže teraz si uvedomujú, že „samozrejme pôjdu ako prví“, hovorí muž a dodáva, že v jeho závode v Zwickau tvoria brigádnici 10 až 15 % pracovných síl. On sám je pokojný. Neverí, že sa továreň v Zwickau zavrie, aspoň nie „zo dňa na deň“. Podľa neho pôjde o postupnú minimalizáciu personálu. Každý má podľa neho dosť času si povedať: „Dobre, pôjdem si hľadať novú prácu.“

Zákazky na roky dopredu

V sekcii, kde prevažne pracuje a kde sa vyrábajú modely Lamborghini a Bentley, majú objednávky až do roku 2027 / 2028. Je preto presvedčený, že pokiaľ budú z pásu vychádzať nové modely, znižovanie počtu zamestnancov sa ich závodu nedotkne. „A súčasné rokovania a plány sa týmto smerom uberajú,“ hovorí zamestnanec.

Iná situácia je tam, kde sa stavajú iba elektromobily, či už ide o ID. rady od Volkswagenu alebo Audi Q4 e-tron. „Toto sú modely, ktoré sú spojené so súčasným negatívnym vývojom a ich čísla predaja enormne klesajú,“ vysvetľuje.

Podľa jeho názoru nebude trvať dlho a tieto modely sa už nebudú vyrábať na dve smeny ako v súčasnosti, ale iba na jednu. „Čísla budú určite ďalej klesať, pretože dopyt na trhu to jednoducho nedovoľuje,“ hovorí muž.

Domnieva sa však, že vykresľovanie súčasnej situácie, najmä vo verejnoprávnom vysielaní, je príliš negatívne. „Spočiatku bude ľahké zrušiť pracovné miesta tým, že jednoducho neobsadíte pozície mnohých ľudí, ktorí čoskoro odídu do dôchodku,“ myslí si a dodáva: „A keď sa objavia nové modely Bentley a Lamborghini v Zwickau, bude treba opäť viac zamestnancov a pracovníci z oddelenia elektromobilov sem môžu byť presunutí.“

Prečo nie je dopyt po elektromobiloch

Anonymný informátor sa domnieva, že dôvody nízkeho dopytu po elektromobiloch tkvia v nedostatočnej dobíjacej infraštruktúre a vysokej cene, najmä potom, čo vláda zrušila dotácie na nákup elektrických vozidiel.

„Otázkou je aj výdrž batérie. Čo ak chcem elektromobil po štyroch alebo piatich rokoch predať? Potom už batéria nie je nová a má len určitý zostávajúci dojazd,“ opisuje nevýhody pracovník.

U elektromobilov oceňujú vlastnosti motora. „Je to úplne iný spôsob nástupu výkonu, pretože vysoký krútiaci moment je k dispozícii trvalo a okamžite,“ pochvaľuje pretláčanú technológiu. Že by ale bola nejako „zelená“ alebo spoločensky zodpovedná, si nemyslí. „Deti v Afrike kopú diery, aby získali tie suroviny, ktoré sú na to potrebné,“ kritizuje.

„Okrem toho veľké elektrické vozidlá s výkonnými batériami musia prejsť 166 000 kilometrov, kým dosiahnu CO₂ neutralitu, a to so životnosťou batérie osem rokov. To je pre bežného spotrebiteľa veľmi zriedka dosiahnuteľné. A potom je tu otázka, odkiaľ sa berie elektrina na nabíjanie batérií?“ komentuje.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj