Budeš môj kamarát? Ako pomôcť školkárom, aby sa z nich stali dobrí priatelia
Priateľstvo je cennou hodnotou v živote každého človeka, a to už od útleho veku. Deti už v prvých mesiacoch života priťahujú iné deti a snažia sa nadviazať kontakt (často jednosmerný a založený na napodobňovaní). S rastom, a najmä s rozvojom reči, sa však výmeny stávajú intenzívnejšími a priateľstvá dôvernejšími. Priateľstvo predstavuje prvé otvorenie sa svetu mimo rodiny, bezpečné miesto, v ktorom možno prežívať aj zložité pocity.
Tréningová pôda pre sociálne vzťahy
Detské priateľstvo je skutočnou telocvičňou pre sociálne vzťahy, v ktorých deti zažívajú spolupatričnosť a zdieľanie, ale aj rivalitu, žiarlivosť a konflikty. Skrátka, je to privilegované miesto, kde sa učia pochopiť druhých, trénujú si empatiu a učia sa zvládať frustráciu. Priateľstvo predstavuje aj prvé skúsenosti s emocionálnou nezávislosťou od rodiny, pretože s priateľmi si navzájom poskytujeme podporu a pocit bezpečia.
Jedným z najdôležitejších rozvojových míľnikov pre dieťa v predškolskom veku je schopnosť vytvárať priateľstvá a udržať si ich. Je dôležité, aby rodičia a vychovávatelia podporovali spoločenskosť detí a pomáhali im rozpoznať hodnotu vzťahov s inými ľuďmi. Čím skôr ich budeme viesť k tomu, ako byť priateľský k druhým a rešpektovať potreby iných, tým skôr sa naučia dôležité sociálne a emocionálne zručnosti. Rozvíjaním priateľstiev sa rozvíja sebaúcta a autonómia, spolupatričnosť, vyjadrenie vlastného názoru, riešenie problémov a konfliktov, spolupráca a dodržiavanie pravidiel.
Od sociálno – emocionálnych zručností k úspešnej budúcnosti
Podľa Shawna M. Bryanta, výkonného riaditeľa a hlavného konzultanta spoločnosti YesToECE, môže dieťa nadobudnúť sociálne zručnosti neustálym precvičovaním. Spoločnosť YesToECE sa zaoberá vzdelávaním, koučovaním a poradenstvom v oblasti raného detstva. Shawn M. Bryant je uznávaný facilitátor profesionálneho rozvoja a organizuje prednášky o tom, ako vytvoriť inkluzívne prostredie v ranom vzdelávaní, ktoré podporuje sociálno-emocionálne učenie detí. Vo svojich tréningoch predkladá aj niektoré nové stratégie, ktoré možno použiť v spolupráci s rodinami na posilnenie budovania priateľských zručností. Shawn M. Bryant sa domnieva, že ak sa deťom v ranom detstve darí vytvárať a udržať blízke priateľstvá, budú mať väčší úspech v škole. Deti, ktoré sa v spoločnosti druhých necítia stiesnene a vedia načúvať, sú pozornejšie za školskými lavicami a majú viac dôvery v seba a svoje schopnosti.
Ako pomôcť deťom budovať priateľstvá v materských školách?
Priateľstvá, ktoré deti nadviažu v predškolskom veku a v materskej škole, sa stanú skvelým podporným systémom pre budúce vzťahy. Hoci sa prínos priateľstva pre vývoj v ranom detstve niekedy prehliada, priateľstvo môže mať obrovský vplyv na duševné a fyzické zdravie. Deti v ranom detstve sa učia orientovať v priateľských vzťahoch, vnímať názory iných, používať štandardné pravidlá konverzácie a čo predstavuje správanie primerané veku.
Pozrime sa spolu na to, čo môžu opatrovatelia urobiť, aby tieto priateľstvá v ranom detstve rozvíjali:
1. Spoločné čítanie kníh o priateľstvách, spolupráci, zdieľaní, kompromisoch a načúvaní
Knihy o priateľstve môžu predškolákom pomôcť pochopiť, čo to vlastne znamená byť priateľom.
2. Strategické vytváranie dvojíc pri jedle, povinnostiach a aktivitách, a zapájanie žiakov do hry
Spoločne strávený čas pomáha deťom spoznať sa navzájom a prípadne sa skamarátiť.
3. Vytvorenie pozitívnych pravidiel v triede: „Buďte milíˮ, „Správajte sa k sebe s úctouˮ, „Ruky sú na to, aby pomáhali, nie na to, aby ubližovaliˮ
Jasné pravidlá každému napovedia, ako sa majú kamaráti správať. Vopred dohodnuté pravidlá pomôžu všetkým vychádzať spolu dobre. Keď všetci vedia, ako sa majú správať, bude medzi deťmi menej nezhôd.
4. Rozprávanie sa s deťmi v malých i veľkých skupinách o tom, čo to znamená byť priateľom
Deti môžu odpovedať na otázky typu: „Ako spoznáte, že je niekto priateľ?ˮ „Čo robia alebo hovoria priatelia?ˮ Počas toho ako sa deti striedajú a zdieľajú svoje nápady, si ich môžete zapísať. Vyzvite deti, aby svoje nápady ilustrovali. Nápady a ilustrácie zverejnite v triede. Diskusie o priateľstve môžu predškolákov naučiť, čo majú povedať a urobiť, aby sa pridali k skupine, alebo povedať niekomu inému, že ho jeho konanie počas hry rušilo.
5. Zameranie sa na pocity detí
Je dôležité aby sa deti naučili rozpoznávať svoje pocity a pocity druhých. Predškoláci sa stále učia, ako ich správanie ovplyvňuje ostatných. Niekedy deti potrebujú trochu pomôcť s pochopením vlastných pocitov, riešením problémov a vyjednávaním pri nezhodách. Keď dokážu dobre zvládať svoje silné emócie, budú pravdepodobne lepšie vychádzať so spolužiakmi.
6. Modelovanie dobrých spôsobov a úctivého správania sa k druhým
Keď dávame pozor na tón svojho hlasu, na to, ako hlasno alebo ticho hovoríme a aké slová používame, deti môžu sledovať, počúvať a napodobňovať. Vďaka správnemu modelovaniu sa naučia robiť kompromisy, prihlásiť sa o slovo, poprosiť, poďakovať a prejaviť uznanie.
7. Vytvorenie priestoru na aktivity, kde môžu byť dve alebo tri deti spolu
Do rohu s knižnicou umiestnite dve stoličky alebo dva sedacie vankúše vedľa seba. Umiestnite dve alebo tri stoličky za stôl, kde deti kreatívne tvoria. Požiadajte dve deti, aby priniesli hadicu do záhrady. Pozvite dve deti, aby prestreli stoly na obed. Zahrajte si s troma deťmi stolovú hru. Predškoláci ľahšie nadväzujú priateľstvá vo dvojiciach alebo v malých skupinách.
8. Ponúknutie skupinových projektov a aktivít, ktoré budujú zmysel pre spoločenstvo v triede
Práca na dosiahnutí spoločného cieľa v skupine umožňuje deťom spoznať nových kamarátov.
Priateľstvo má obrovský vplyv na rozvoj dieťaťa, najmä v ranom detstve. Ponúka príležitosť učiť sa a rozvíjať sa v sociálnych zručnostiach. Nadväzovanie vzťahov s inými deťmi, rozprávanie sa s ostatnými a zdieľanie nielenže buduje sebadôveru, ale tiež pomáha dieťaťu ľahšie sa adaptovať na prostredie materskej školy.
Priateľstvo v ranom detstve zohráva dôležitú úlohu pri starostlivosti o emocionálnu, fyzickú a sociálnu pohodu detí. Nadväzovanie priateľstiev v útlom veku je prospešné pre budovanie základov ich osobnosti a práve preto je kľúčové.
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK