Autopilot Tesly spôsobil stovky nehôd vrátane niekoľkých smrteľných
Systém Autopilot spoločnosti Tesla prispel k najmenej 467 nehodám vozidiel, z ktorých 14 malo za následok smrť a mnoho ďalších si vyžiadalo vážne zranenia. Vyplýva to z vyšetrovania amerických federálnych úradov, ktoré tvrdia, že v technológii existuje „kritická bezpečnostná medzera“.
Americké ministerstvo dopravy vyšetruje zvolávaciu akciu spoločnosti Tesla z decembra 2023, ktorá stiahla z ciest viac ako 2 milióny vozidiel, aby zistila, či boli aktualizácie jej systémov riadenia autopilota dostatočné na to, aby zabránili rozptyľovaniu vodiča. Ministerstvo analyzovalo 956 nehôd, ktoré mali zahŕňať asistenčnú technológiu.
Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky, patriaci pod americké ministerstvo dopravy, zverejnil 26. apríla na svojej webovej stránke dokumenty, ktoré naznačujú, že od decembrového stiahnutia z trhu došlo k ďalším 20 nehodám. Viac ako 2 milióny vozidiel, ktoré Tesla zvolala, predstavujú takmer všetky vozidlá, ktoré automobilka v tom období predala.
Stiahnutie sa týkalo všetkých vozidiel Tesla s autopilotom alebo asistenčnými systémami vodiča. To zahŕňa modely Tesla Model 3, Model X, Model S, Model Y a tiež jej vozidlo Cybertruck. Automatické systémy sledovania vodiča majú rozpoznať ruky vodiča na volante a posielať upozornenia, keď chýba dotyk.
Úrad vyzval automobilku, aby po dvojročnom vyšetrovaní systému autopilota stiahla svoje vozidlá. Vyšetrovatelia konkrétne preskúmali niekoľko prípadov, keď Tesla v režime autopilota narážala do záchranných vozidiel na ceste.
Automobilka uviedla, že „rozsah ovládacích prvkov systému môže byť nedostatočný na to, aby zabránil nesprávnemu používaniu zo strany vodiča“.
Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky 26. apríla uviedol, že jeho dvojročné vyšetrovanie systému Autopilot spoločnosti Tesla sa uskutočnilo s cieľom nájsť akékoľvek problémy s technológiou, ktorá „vytvárala neprimerané riziko“ pre bezpečnosť vodiča a vozidla, a „zahŕňalo rozsiahlu analýzu nehôd, posúdenie vozidiel a vyhodnotenie príkazov na ovládanie vozidla a technológií skúmajúcich účasť vodiča“.
Sekcia pre vyšetrovanie detektorov patriacich pod úrad zistila 13 nehôd, ktoré si vyžiadali jednu alebo viac obetí na životoch, a niekoľko ďalších nehôd, kde si spôsobili vážne zranenia.
Majiteľom vozidiel využívajúcich asistenčnú technológiu pre vodiča zaslala spoločnosť Tesla online aktualizáciu softvéru, aby zvýšila frekvenciu varovaní pre vodičov, a to aj v prípade, kedy ruky vodiča pustia volant. Úrad zistil 20 ďalších zlyhaní po tom, ako spoločnosť Tesla poslala aktualizáciu.
Tesla uviedla, že oba jej asistenčné systémy vodiča napriek svojim názvom – Autopilot a Advanced Fully Autonomous Driving – nedokážu riadiť samy. Spoločnosť tvrdí, že vodiči musia byť vždy pripravení prevziať kontrolu nad volantom, a to aj pri používaní režimov autopilota a plne autonómneho riadenia.
Druhá menovaná technológia súvisela podľa vyšetrovania so 75 nehodami a jedným úmrtím.
Generálny riaditeľ spoločnosti Tesla Elon Musk v minulosti prisľúbil flotilu plne autonómnych taxíkov. Cieľom bolo generovať príjmy pre spoločnosť a majiteľov vozidiel, ktorých autá môžu fungovať ako taxíky, keď by bežne stáli na parkovisku. Tieto autá sa stále testujú a čelia niekoľkoročnému meškaniu. Musk pôvodne sľuboval, že ich uvedie na trh do roku 2020.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK