Pondelok 16. septembra, 2024
Ilustračné foto automobilov s automatickými asistentami (mapfre)
»

Asistenti riadenia sú od júla povinní, majú znižovať nehodovosť

Hoci európske cesty patria medzi najbezpečnejšie na svete, Európska komisia rozhodla, že ani to nestačí. Preto si stanovila cieľ, aby do roku 2050 na cestách nedochádzalo k úmrtiam vôbec. Na dosiahnutie tohto cieľa prišli bruselskí plánovači s ďalšími reguláciami a nariadili automobilkám zaviesť trojfázový program ADAS (pokročilé asistenčné systémy vodiča).

Zámer je dobrý – zvýšiť bezpečnosť premávky – avšak niektoré prvky systému môžu byť otravné, iné vyslovene rušivé, najmä ak na vás „útočí“ niekoľko systémov naraz. Niektorí vodiči prirovnávajú asistentov riadenia k dotieravému človeku, ktorý vás neustále obťažuje.

V prvej fáze, účinnej od júla 2022, boli pre nové modely automobilov zavedené povinné bezpečnostné prvky, ako sú inteligentný asistent rýchlosti (ISA), varovanie pred ospalosťou a nepozornosťou, detekcia prekážok pri cúvaní, automatický brzdový asistent, automatické brzdenie pri detekcii pohybu, čierna skrinka, udržiavanie auta v jazdnom pruhu alebo test na alkohol pred začatím jazdy.

Ak chcete od 7. júla tohto roku zaregistrovať nové vozidlo v EÚ, počítajte s tým, že bude musieť mať okrem vyššie uvedených asistenčných systémov aj ďalšiu sadu asistenčných systémov fázy 2, ako je napríklad pokročilé varovanie pred nepozornosťou vodiča, upozornenie na opotrebované pneumatiky, automatické brzdenie pri detekcii chodcov a cyklistov, automatické prispôsobenie rýchlosti okolitým vozidlám a kybernetická bezpečnosť.

Tretia fáza účinná od januára 2026 sa bude týkať najmä nákladných vozidiel a autobusov.

Jednou z funkcií, ktorá je podľa niektorých skúsených vodičov najnepríjemnejšia, je inteligentný asistent rýchlosti, ktorý na základe značiek a dát z internetu akustickým signálom upozorňuje na prekročenie rýchlosti. Táto funkcia nie je naviac stopercentne spoľahlivá a musí sa deaktivovať v menu pri každom naštartovaní. V závislosti od značky a modelu môže to isté platiť aj pre asistenta udržiavania v jazdnom pruhu alebo automatický tempomat.

Keďže autá sa stávajú riadiacimi počítačmi a rola vodiča sa znižuje, niektorí sa sťažujú, že prílišné ovládanie robotmi berie všetku radosť z jazdy, prispieva k zakrpateniu vodičských zručností a začína pripomínať kedysi futuristický film Demolition Man so Sylvesterom Stallonem, nehovoriac o zvyšovaní obstarávacích cien vozidiel a ich opráv.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj