Američania stále nevedia, aký je pôvod záhadných dronov: odborníci ponúkajú svoj pohľad (Špeciál)
Pozorovania dronov vyvolali reakcie po celých USA a vyvolali diskusiu o ich schopnostiach a budúcnosti tejto technológie.
Posledných desať rokov sa Jennifer Krazinská cítila bezpečne vo svojom dome „zastrčenom pri poľnej ceste“ v mestečku Hewitt, na severe New Jersey. To, čo však nedávno pozorovala na nočnej oblohe, ju znepokojilo.
Blízko domu si všimla lietajúce predmety s blikajúcimi červenobielymi svetlami, ktoré vydávali bzukotavý zvuk. Po troch nociach po sebe v polovici decembra 2024 ich už „prestala hľadať, bolo toho na mňa príliš,“ povedala pre The Epoch Times s tým, že ju celá situácia znepokojuje.
Žena sa obáva, že niekto používa drony na zber informácií za nejakým nekalým účelom. Rozhodla sa však neupozorňovať úrady, už aj tak zaplavené podobnými správami o pozorovaniach dronov. Ubehlo niekoľko týždňov a ani Krazinská ani tisíce ďalších Američanov stále netušia, kto za týmito neidentifikovanými nezvyčajnými javmi (UAP) stojí.
Od polovice novembra 2024 pricházali z najmenej šiestich amerických štátov správy od ľudí, že videli vo vzduchu krúžiť drony, niekedy v zhlukoch, čo vyvolalo vlnu znepokojenia. Potom, čo zástupcovia vládnych úradov a odborníci na drony poskytli vysvetlenie, že nejde o nič nebezpečného, sa hurhaj okolo takzvaných „tajomných dronov“ rozplynul. Otázky však pretrvávajú.
Prezident Donald Trump ešte pred nástupom do úradu prisľúbil, že po inaugurácii zverejní o celej veci ďalšie podrobnosti. Povedal, že je „absurdné“, aby federálne úrady boli tak málovravné.
Lídri z oblasti dronov podotýkajú, že nedávne udalosti podčiarkujú pretrvávajúcu dilemu: Ako vyvážiť na jednej strane potrebu bezpečnosti a potrebu obmedziť využívanie vzdušného priestoru a na druhej strane zápal pre inovácie dronov a ich schopností a využitia? Podľa odborníkov je potrebné doladiť predpisy pre drony čo najskôr vzhľadom k tomu, ako rýchlo odvetvie rastie.
Americký federálny úrad pre letectvo (FAA) registroval k minulému mesiacu viac než 1 milión dronov. Skutočný boom používania dronov však ešte len prichádza. Podľa spoločnosti Fact.MR, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, sa v súčasnosti predajú každý rok drony v hodnote za zhruba 30 miliárd dolarov. Toto číslo by podľa jej odhadov za 10 rokov mohlo vzrásť na takmer 224 miliárd dolarov.
Allan Evans, generálny riaditeľ spoločnosti Unusual Machines, zaoberajúcej sa technológiou dronov, uviedol pre The Epoch Times, že nedávna vlna pozorovaní dramaticky zmenila pohľad Američanov na bezpilotné lietadlá.
Nedávne udalosti tiež odhalili „skutočne veľkú medzeru v správe vzdušného priestoru“, poukazuje a dodáva, že používanie dronov je potrebné lepšie identifikovať, sledovať a koordinovať. Američania podľa Evansa začínajú teraz vnímať drony skôr ako nástroje než hračky, čo je odlišné od toho, ako tomu bolo doposiaľ.
„Myslím, že je to prvýkrát, čo sme si povedali: ‚Áno, okej, drony sú všade a po celý čas,’“ povedal Evans s tým, že ide o významný posun v americkej spoločnosti.
Rovnako se začína diskutovať o tom, ako zaistiť, aby sa tieto nástroje nepoužívali nesprávnym spôsobom.
Podľa Evansa keďže si ľudia uvedomili, že drony sú všade okolo nich, prejavilo sa to aj na obchodoch. Spoločnosť Unusual Machines prilákala v minulom roku mnoho nových kupcov dronov. Aj keď údaje o predajoch ešte neboli oficiálne zverejnené, Evans poznamenává, že k novému ošiaľu ohľadom dronov zrejme prispeli ich nedávne pozorovania.
Evans a traja ďalší experti z oboru povedali pre The Epoch Times, že americkí občania a vládni predstavitelia sú oprávnene znepokojení pozorovaním a aktivitami dronov. Varujú však pred unáhlenými závermi alebo panikou na základe chybných, skreslených alebo obmedzených informácií. Odborníci sa vyjadrili k nepresným tvrdeniam o dronoch a navrhli, ako by americké vládne úrady mohli lepšie riešiť problémy s dronmi.
O pozorovaniach
Gabriel Garcia, technický riaditeľ spoločnosti SPS Aerial Remote Sensing, spoločnosti špecializujúcej sa na protidronovú technológiu, si myslí, že ľudia nedávno nahlasovali neúmyselne mnoho falošných správ.
Ľudia, ktorí nie sú oboznámení s tým, ako vyzerajú rôzné letiace objekty v noci, mohli podľa neho nesprávne identifikovať niektoré lietadlá s posádkou ako bezpilotné drony. Mnoho typov letúnov, vrátane dronov, je vybavených bielymi, červenými a zelenými svetlami, ktoré napomáhajú navigácii a zabraňujú kolíziám. Početní svedkovia hlásili, že viděli tieto svetlá na neidentifikovaných predmetoch.
Garcia sa domnieva, že úrady toho vedia o podozrivých dronoch mnoho. Je to preto, že FAA vyžaduje, aby drony boli vybavené „akousi virtuálnou poznávacou značkou“, ktorá vysiela sledovateľný signál, hovorí. Tento signál poskytuje veľa dát vrátane GPS súradnic pilota dronu, akcií s časovými údajmi, nadmorskej výšky a rychlosti.
Niektoré létajúce objekty, ktoré vzbudili podezrenia, mohli riadiť operátori, ktorí nepoznali predpisy alebo im to bolo jedno, myslí si Garcia. Znepokojení občania sa divili, prečo ich úrady „proste nezostrelili“, aby ich preskúmali, ale Garcia hovorí, že by to bolo nebezpečné, zbytočné a bez zvláštneho povolenia aj nezákonné.
Prvoradé je, že existuje „vážné riziko“, že nevinní ľudia by mohli byť zranení zblúdilou munícou alebo padajúcimi troskami, mieni Garcia. Federálny zákon naviac zakazuje poškodzovať alebo zneškodňovať letúne, vrátane dronov. Za porušenie hrozia vysoké sankcie. Polícia na Long Islande v New Yorku však koncom minulého roka získala povolenie drony zostreľovať. Namiesto streľby však môžu úrady diaľkovo prevziať kontrolu nad dronom. „Môžu mu zadať, kam ísť a kde pristáť s omnoho, omnoho bezpečnejším výsledkom,“ vysvetľuje Garcia.
Ďalšou mylnou predstavou je, že niektoré drony mali údajne veľkosť autobusu. „Neexistuje konfigurácia dronu, vďaka ktorej by malý autobus lietal ako malý dron, ktorý vidíte na pláži; to jednoducho neexistuje,“ ozrejmil pre The Epoch Times Jeff Thompson, generálny riaditeľ spoločnosti Red Cat Holdings, dodavateľa dronov pre americké ministerstvo obrany (DOD). Tento nepresný opis sa podľa neho ujal, preto, že „všetci to proste začali opakovať a stal sa z toho fakt, aj keď to nebola pravda“.
Nepatria nepriateľom
Mnoho ľudí nahlas premýšľalo, či podozrivé roje dronov neboli v skutočnosti súčasťou špionážnych operácií cudzích mocností. Thompson však túto predstavu vyvracia. „Toto nie sú nepriateľské drony. Nie je možné, že by to bol nepriateľ. Nedali by si osvetlenie FAA… to je proste absurdné, alebo sú tým najhlúpejším nepriateľom,“ komentuje.
Drony používané na prieskum alebo iné vojenské misie lietajú bez svetiel, podotýká s tým, že takéto drony sú nedetekovateľné dokonca aj pre osobu s okuliarmi na nočné videnie. „Naše drony sú nenápadné a vy chcete, aby boli nenápadné,“ konštatuje Thompson.
Robert Newcomb, zbrojný inžinier a kontraktor amerického ministerstva obrany, pracujúci s bezpilotnými letúnmi, súhlasí s tým, že množstvo hlásení dronov môže byť spojené s chybnou identifikáciou pilotovaných lietadiel alebo nebeských telies, ako sú pulzary – rotujúce neutrónové hviezdy.
Na základe jeho doterajších znalostí mu pripadá, že hlásené objekty nie sú „nič neobvyklého“. Žiadne z hlásení v ňom nevyvolalo podozrenie. „Obvykle, ak by mali predstavovať nebezpečenstvo, tak by konali rýchlo,“ hovorí. Dodáva, že videné drony nespôsobili žiadnu zjavnú ujmu, zatiaľ čo sa vznášali alebo poletovali po oblohe dlhú dobu.
Newcomb tiež upozorňuje na to, že vládne orgány majú schopnosť hrozby vo vzdušnom priestore detekovať a zneškodniť. Preto si myslí, že sa nie je čoho obávať. Zároveň však dodává, že existuje jedna výnimka.
Oprávnené obavy
Obáva sa „neznámých hrozieb, ktoré v posledných rokoch prekračujú hranice“. V USA sú podľa neho „stovky teroristov, ktorí pravdepodobne plánujú hanebné činy“. Či použijú drony alebo iné prostriedky, nikto nevie, hovorí.
A drony, podobne ako migranti, tiež nelegálne prekračujú americko-mexickú hranicu, vraví Garcia. Jeho spoločnoť naviazala partnerstvo s niektorými americkými úradmi – spolupracuje s nimi na odhaľovaní, sledovaní a identifikácii neautorizovaných dronov.
„Sledujeme aktivity, ktoré sa odohrávajú každý deň: drony prekračujúce hranice, drony využívané kartelmi na zisťovanie polohy pohraničnej stráže a drony schopné navádzať pašerákov ľudí,“ líči Garcia.
Podľa odborníkov možno zneužiť akúkoľvek technológiu a ľudia sú prirozene podozrievaví k novým veciam. „Pamätáte si, keď mali mobily po prvýkrát fotoaparát? V tej dobe okolo toho boli všetky druhy obáv ohľadom súkromia,“ poznamenáva Evans. „Ale myslím, že to dopadlo dobre, nie? Ako vždy tu bude odpor k týmto zmenám a vždy budú existovať veľmi oprávnené obavy,“ dodáva.
Spočiatku sa ľudia obávali, že ich budú operátori dronov špehovať v ich domovoch.
Evans uviedol, že drony môžu používať orgány činné v trestnom konaní, nemocnice a obchody na doručovanie balíkov, a preto si ľudia začínajú uvedomovať, že riadenie dronov „nie je len problémom FAA“.
Potrebná regulácia
Zdá sa, že politici idú správnym smerom a majú snahu správu vzdušného priestoru zlepšiť a sprísniť bezpečnosť, poznamenáva Evans s tým, že niekoľko návrhov už bolo buď schválených, alebo sa na nich pracuje.
Michael Robbins, vedúci lobbistickej skupiny presadzujícej drony, vydal 2. januára vyhlásenie, v ktorom vyzval federálnych úradníkov, aby sa prestali spoliehať na „nezabezpečené“ technológie od spoločností dotovaných čínskou vládou „a investovali do amerických a príbuzných produktov a podporovali bezpečnosť a férovú konkurenciu na trhu.“
„Sme pripravení úzko spolupracovať s nadchádzajúcou Trumpovou administratívou na vytvorení silnejšieho a bezpečnejšieho dodávateľského reťazca technológií pre drony,“ uviedol Robbins.
Trumpov syn Donald Trump Jr. slúži v poradnom výbore Evansovej spoločnosti Unusual Machines, ktorá uvádza, že je odhodlaná „preniesť výrobu komponentov pre drony do USA“. Thompson poukazuje na to, že americká vláda má obavy, že cudzí príslušníci môžu použiť drony proti Spojeným štátom.
Mnoho ľudí sa obávalo, že drony a ich časti vyrobené v Číne by mohli byť použité na získavanie informácií, ktoré by ohrozili Spojené štáty. V reakcii na to americká vláda začala v roku 2018 podnikať kroky na ukončenie používania čínskych dronov a ich komponetov vyrobených v Číne, poznamenal.
V roku 2023 americký zákon o bezpečnosti dronov „v podstate stanovil, že ktokoľvek, kto obdrží federálne peniaze, si nemôže kúpiť čínske drony alebo ich časti a musí sa zbaviť aj toho, čo už má,“ zdôrazňuje Thompson.
Kvôli použitiu dronov v ukrajinsko-ruskej vojne si „každý uvedomuje, ako dôležité sú tieto drony vo vojne a nikto nechce, aby čínske drony lietali po Spojených štátoch a mapovali celú infraštruktúru, pretože oni naozaj prenášajú informácie na čínske servery, aby ste sa mohli online prihlásiť k svojmu dronu,“ hovorí expert.
Čo navrhujú odborníci
Napriek tomu sa americkí experti zhodujú v tom, že predpisy pre drony je potrebné zefektívniť. „Obrana našeho národa bude v budúcnosti závisieť na dronoch,“ myslí si Thompson. Newcomb sa však obáva, že nadmerná regulácia „udusí inovácie… a to, ako sa technológie budú vyvíjať“. Navrhuje preto, „že na miesto vynucovania, aby bol každý dron sledovaný, by sa im mohol iba vymeziť vzdušný priestor, v ktorom by mohli operovať“.
Evans pochválil FAA za dôraz, ktorý kladie na bezpečnosť, vďaka čomu Američania cestujú v lietadle bezpečnejšie než v aute, ako ukazujú federálne údaje a mnohé štúdie.
Evans je presvedčený, že FAA „odvádza naozaj dobrú prácu pri vyvažovaní potreby inovácií“ a bezpečnostných rizík. Úrad sa podľa neho snaží vyhnúť tomu, aby vzniklo „príliš horlivé kovbojské prostredie, ktoré by mohlo viesť k skutočne nebezpečným veciam, kedy veci padajú z neba“.
Všetci štyria odborníci na drony, s ktorými The Epoch Times hovorili, sú jednotní v tom, že federálne agentúry by mali medzi sebou lepšie komunikovať. Garcia poznamenáva, že FAA „nemá žiadnu právomoc zneškodniť dron“, a preto sa musí spoliehať na pomoc od iných federálnych agentúr.
Garcia a Newcomb zdôraznili, že je potrebné, aby vláda viac investovala do protidronovej technológie. Zhodujú sa v tom, že federálne úrady v poslednej dobe čelia problémom súvisiacim s dronmi efektívnejšie.
„Myslím, že sme na ceste nájsť riešenie, aby bol náš vzdušný priestor bezpečný,“ uzatvára Newcomb.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK