Piatok 20. septembra, 2024
Zakladateľ portálu bezAgenta.online a vývojár aplikácie pre 2. pilier Martin Vereš pri prednáške na strednej škole v Nitre (Foto: Katarína Tomanová)

Ako správne porozumieť 2. pilieru? (Rozhovor so zakladateľom portálu bezAgenta.online)

Chystáte sa vstúpiť do 2. piliera? Nemáte informácie, prípadne neviete ako to správne urobiť? Zákon č.  43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení (SDS)  sa začiatkom roku 2023 novelizoval, pričom nastali rôzne zmeny pre sporiteľov.  Tieto zmeny mali priniesť efektívnejšie sporenie v SDS a lepšie a prehľadnejšie podmienky pre vstup do 2. piliera.

Jednou zo zásadných zmien je automatický vstup do 2. piliera. Znamená to, že  osobám mladším ako 40 rokov automaticky vzniká účasť v II. pilieri. Sporiteľ má právo do 180 dní buď uzatvoriť zmluvu o 2. pilieri s vybranou Dôchodkovou správcovskou spoločnosťou (DSS) alebo po uplynutí tejto lehoty bude DSS pridelená Sociálnou poisťovňouabecedným poradím názvu jednotlivých DSS. . Ak si občan neželá vstúpiť, môže z 2. piliera vystúpiť do dvoch rokov od automatického vstupu (platí to iba v prípade, ak vás Sociálna poisťovňa pridelí do niektorej zo správcovských spoločností).

Ak zamestnanec už bol dôchodkovo poistený pred novelizáciou zákona, čiže pred májom 2023, môže sa dobrovoľne rozhodnúť, či vstúpi do 2. piliera a vyberie si DSS, s ktorou následne podpíše zmluvu. Táto možnosť však platí iba pre osoby mladšie ako 40 rokov.

Čo znamená 2. pilier a kde sa sporia peniaze sporiteľov

Starobné dôchodkové sporenie (SDS),  tzv. 2. pilier, sa na Slovensku zaviedlo v roku 2005.  Tento dôchodkový systém pracuje s už vloženými príspevkami od sporiteľov, ktoré za nich odvádza zamestnávateľ z ich odvodov, ktoré smerujú do Sociálnej poisťovne. Sporiteľ teda nič navyše neplatí, keďže sporenie prebieha z jeho už zaplatených odvodov. Tieto odvody sa zhodnocujú počas doby sporenia na osobných dôchodkových účtoch. Na základe nasporenej sumy sa počíta výška predpokladaného a skutočného dôchodku.

Pri  vstupe do 2.piliera potrebuje sporiteľ uzatvoriť zmluvu s dôchodkovou správcovskou spoločnosťou (DSS). Zhodnotenie úspor na dôchodkových účtoch prebieha vo fondoch, ktoré spravujú DSS. Sporiteľ v 2.pilieri dostáva každoročne výpis, kde vidí prehľad všetkých úspor.

K téme 2. piliera sme sa porozprávali s p. Martinom Verešom, zakladateľom portálu bezagenta.online, ktorá prevádzkuje na svojej online platforme webovú aplikáciu pre vstup do 2.piliera. Spoločnosť má licenciu od Národnej banky Slovenska a poskytuje mladým ľuďom možnosť vstúpiť do 2. piliera bez návštevy finančnej inštitúcie či finančného poradcu. 

Na základe školení a prednášok, ktoré M. Vereš so svojou novou aplikáciou uskutočnil, zistil, že mladí ľudia o 2. pilieri buď nevedia vôbec, alebo veľmi málo a podľa prieskumu až 60% z nich nemá uzatvorený 2. pilier. Pričom vstupom do 2. piliera sa ich odvedené odvody na rozdiel od 1. piliera zhodnocujú na ich vlastných dôchodkových účtoch.

Mohli by ste nám stručne vysvetliť fungovanie a registráciu do 2. piliera cez vašu aplikáciu? 

Sme prvá online platforma pre vstup do 2. piliera, ktorá umožňuje uzavrieť zmluvu so všetkými dôchodkovými správcovskými spoločnosťami na Slovensku. Cez našu online platformu si klient vie porovnať výnosy všetkých dôchodkových fondov za rôzne obdobia a podľa nich sa rozhodnúť, ktorá spoločnosť mu najviac vyhovuje. 

Okrem porovnania fondov vie klient priamo uzavrieť aj zmluvu pre vstup do 2. piliera bez toho, aby musel niekam chodiť. Riešenie je dostupné 24/7, čo vyzdvihuje mnoho našich klientov ako jednu z najväčších výhod.

Našou prioritou je transparentnosť – preto klientom ukazujeme výnosy fondov naprieč celým trhom. Nechceme, aby mal klient iba informácie iba o jednej spoločnosti, ale aby sa na základe dát, ktoré čerpáme z Národnej banky Slovenska vedel transparentne sám rozhodnúť. Ak potrebuje s niečím pomôcť, sme mu k dispozícii cez chat, mail alebo infolinku, kde radi zodpovieme všetky prípadné otázky.

Aký bol váš hlavný cieľ pre vytvorenie aplikácie 2. piliera?

Od 1. 5. 2023 platí na Slovensku zákon, podľa ktorého každý, kto po prvýkrát začne pracovať, brigádovať alebo podnikať a platiť odvody do Sociálnej poisťovne, mal by automaticky vstúpiť do 2. piliera. Keďže vstup do 2. piliera sa týka hlavne mladých ľudí, ktorí začínajú brigádovať, alebo nastupujú po škole do prvej práce, platí pre nich: „čo neviem vyriešiť online, to ani neriešim.“

Doteraz možnosť online vstupu do 2. piliera na Slovensku nebola, keďže ide o technologicky a legislatívne náročný proces. Je potrebné dodržiavať legislatívne podmienky Národnej banky Slovenska, pričom hlavným problémom je online overenie, že ide o daného klienta. 

Tento problém sme zvládli zapojením britskej aplikácie, ktorá je schopná overiť totožnosť klienta napr. na základe jeho občianskeho preukazu alebo pasu. 

Aplikácia je schopná skontrolovať platnosť dokladov a preveriť ich pravosť, prípadne odcudzenie. Vie napr. aj overiť, či nie ste sankcionovanou osobou a podobne. Overenie je na veľmi vysokej úrovni a zabezpečené na úrovni aplikácií pre internetbanking. 

Zabezpečenie na tejto úrovni robí z nášho riešenia bezpečnú formu – dokonca by som povedal, že ide o bezpečnejšie riešenie, ako keď si klient dojednáva zmluvu s fyzickým poradcom, ktorý môže váš doklad napríklad zabudnúť medzi fotkami vo svojom telefóne, pripadne v kancelárii, alebo v kopírke pri skenovaní. V našej verzii takáto možnosť neexistuje, keďže všetko beží elektronicky v zabezpečenom systéme, ku ktorému má prístup iba veľmi malý počet ľudí.

Ako sa líši aplikácia 2. piliera od iných podobných aplikácií na trhu?

Okrem porovnania fondov vieme uzatvoriť zmluvu a poskytnúť kvalitný servis klientovi na základe našich viac ako 20 ročných skúseností. Sú portály, ktoré porovnávajú výnosy fondov, no možnosť uzavretia zmluvy so všetkými DSS nemajú.

Ako plánujete vylepšovať túto aplikáciu?

V najbližšom čase plánujeme doplniť možnosť zmeniť správcovskú spoločnosť aj pre klientov, ktorí 2. pilier už majú, no chceli by na základe výkonnosti fondov túto spoločnosť zmeniť. 

Plánujeme pridať aj možnosť robiť zmeny v aktuálnych nastaveniach 2. piliera – napr. zmeniť fondy, zmeniť adresu, doplniť oprávnené osoby a podobne. 

Portál plánujeme rozširovať o produkty, ktoré si bude klient môcť samoobslužne uzavrieť – samozrejme na základe transparentných dát – toto podporuje aj našu stratégiu. 

Ďakujeme za rozhovor!

Prečítajte si aj