Pondelok 16. septembra, 2024
Detské priateľstvá dávajú deťom príležitosť spoznávať seba aj iných (Foto: Ilustračné, Pexels)

Ako môžu rodičia podporiť priateľské zručnosti detí: vývojové štádiá od narodenia do 15 rokov

Aj keď najväčší vplyv na vývoj detí v ranom detstve majú rodičia, nemal by sa prehliadať ani vplyv kamarátov na ich duševné a fyzické zdravie. Deti si vytvárajú prvé priateľstvá v predškolskom veku a tieto priateľstvá ovplyvňujú spôsob, akým sa správajú k ostatným v neskorších rokoch. Detské priateľstvá dávajú deťom príležitosť spoznávať seba aj iných a rozvíjať sa kognitívne aj emocionálne. Hoci si vnútorne a intuitívne uvedomujeme prínosy zmysluplných vzťahov v našom živote, ako rodičia si musíme byť vedomí aj toho, ako naše vlastné správanie môže ovplyvniť priateľstvá a väzby, ktoré si naše deti vytvárajú.

Logopédka špecializujúca sa na jazykovú a sociálnu komunikáciu Dr. Aisling Mulvihill sa vo svojom článku zmieňuje o tom, že  potreby, zručnosti a predstavy detí o priateľstve sa s ich vývojom menia. Schopnosť porozumieť druhým a zohľadňovať ich potreby a názory sa časom vyvíja a mení. Ako sa deti vyvíjajú, prejavujú väčšiu sebakontrolu, sú si čoraz viac vedomé samých seba a druhých, a sú schopné lepšie pochopiť pohľad druhého. Poznanie vývojových štádií pomáha rodičom vedieť, čo očakávať a ako podporovať priateľské zručnosti v rôznych fázach života dieťaťa.

Dr. Aisling Mulvihill opisuje vývojové štádiá priateľstva od narodenia do dospelosti a zameriava sa na príslušné zručnosti a podporu pre každé štádium.

1.      Vývojové štádium od narodenia po 1 rok:

Bábätká sú biologicky predurčené na to, aby sledovali ľudskú tvár a reagovali na hlas. Ako deti prechádzajú prvým rokom života, začínajú si rozvíjať niektoré rané sociálne komunikačné zručnosti, ako je pozeranie sa na iných, úsmev, dávanie, napodobňovanie a dotýkanie sa, reagovanie na zvuky, vyjadrovanie emócií. Interakcie, ktoré majú deti v tomto období života s rodičmi, podporujú pevné základy pre rozvoj raných jazykových a sociálnych zručností.

V tomto štádiu podporíte sociálne zručnosti bábätka, ak mu umožníte, aby videlo a skúmalo vašu tvár. Všímajte si, či vaše dieťa dokáže sledovať ľudský hlas. Napríklad rozprávajte a pohybujte sa a sledujte, či otáča hlavičku za vaším hlasom.  

Pri podpore sociálnej komunikácii chceme, aby sa deti viac zameriavali na ľudí než na predmety. Snažíme sa o spätnú väzbu prostredníctvom napodobňovania dieťaťa,  úsmevu, rozprávania, reagovania na zvuky, výkriky a pokusy o dotyk. Napodobňovanie je základom neskoršieho učenia jazykových a sociálnych zručností. Používajte jednoduchý jazyk na pomenovanie toho, čo sa práve deje. Podporíte tým raný rozvoj reči, ktorý je dôležitý pre sociálnu komunikáciu.

2.      Vývojové štádium 1 – 2 roky

Malé batoľatá sa začínajú spoznávať podľa mena. V tomto vývojovom štádiu sa hrajú vedľa seba v rámci tzv. paralelnej hry, ale nie sú ochotné navzájom komunikovať. Paralelná hra im poskytuje pozitívne sociálne a kognitívne skúsenosti. Jednoročné a dvojročné deti sa zaujímajú viac o dospelých alebo staršie deti, ktoré sú schopnejšie reagovať na ich potreby a usmerňovať hru. S rastúcim uvedomovaním si seba a druhých začínajú batoľatá chápať vplyv svojich činov na druhých prostredníctvom príčiny a následku (napr. keď niekomu zoberú hračku, to dieťa sa rozplače).

Interakcie tvárou v tvár sú aj v tomto štádiu dôležité pri podpore sociálnej pozornosti. Pri interakcii buďte na úrovni svojho dieťaťa a nechajte ho vidieť vašu tvár. To podporuje aktívne počúvanie, ktoré je dôležité pre neskoršie učenie sa a sociálne interakcie. Zapájajte sa do činností v malých skupinách. Veľké skupiny môžu byť pre batoľatá príliš stresujúce. Pomenuvávajte jednoduché emócie, skúšajte si striedanie sa v hre a modelujte a povzbudzujte pozdravy, ako napríklad  „ahojˮ a  „dovideniaˮ.

Pomôžte batoľaťu pochopiť vplyv jeho konania na emócie iných. (Napríklad: „Vzal si mu autíčko. Tomáš je teraz smutný. Môžeš povedať: Prepáč, Tomáš.ˮ

3.      Vývojové štádium 3 – 5 rokov

Od troch do piatich rokov sa deti začínajú venovať „nediferencovanému vnímaniu perspektívyˮ. Uvedomujú si, že myšlienky a pocity iných sú oddelené od ich vlastných, ale často si ich zamieňajú alebo tieto informácie neberú dôsledne do úvahy. V tomto štádiu vývoja majú deti tendenciu definovať svojich priateľov ako niekoho, kto je v ich blízkosti, s kým sa pravidelne stretávajú alebo kto má hračky, ktoré sa im páčia. Hra vo dvojici je bežná a deti môžu uprednostniť niektorých kamarátov pred inými. Hoci sa ešte stále sústreďujú na svoje vlastné potreby, začínajú uznávať nápady iných a zapájajú sa do spoločného plánovania počas hry. Lepšie chápanie pojmov postupnosti a poradia (napr. najprv, potom, teraz, čoskoro, neskôr) im umožňuje úspešnejšie zvládať zdieľanie s druhými a striedanie sa pri hre.

Uvedomovanie si seba samého poskytuje v tomto veku dôležitý základ pre kontrolu emócií. Trénujte sociálne uvedomovanie (t. j. naladenie sa na druhých) a prijímanie perspektívy, aby ste pomohli deťom rozpoznávať telesné náznaky, myšlienky, pocity druhých a vhodné kroky, ktoré majú nasledovať: „Vidím, že Janko je_______, možno si myslí/cíti ________, možno by si mal povedať/ urobiť _______” .

Deti nemusia sami vedieť, ako vhodne vyriešiť problém, pretože k tomu ešte nenazbierali potrebné životné skúsenosti. Preto im môžeme poskytnúť vhodnú formuláciu viet a jazyk, ktorý potrebujú na zvládnutie komplikovanejších situácií.

Pre sociálne učenie detí je dôležitá imaginárna hra. Táto forma hry ich podnecuje k tomu, aby „preberali roly“ a premýšľali o uhle pohľadu iných. Podporíte ju tak, že sa do nej sami zapojíte,  rozšírite hru o nové nápady a budete pozitívnym príkladom pri spolupráci.

4.      Vývojové štádium 5 – 7 rokov

Od piatich do siedmich rokov sú deti schopné uvažovať o myšlienkach a pocitoch iných, a čoraz viac si uvedomujú vplyv svojho konania na iných. Zvyšuje sa pocit zvedavosti ohľadom druhých a deti začínajú klásť sociálne motivované otázky o myšlienkach, pocitoch a skúsenostiach iných. Deti považujú za priateľov tých, ktorí sú nápomocní a môžu sa na nich spoľahnúť. Tí, ktorí sú nápomocní, priateľskí a láskaví, si získavajú uznanie rovesníkov. Zvyšujúca sa schopnosť predvídania im umožňuje lepšie chápať situácie z hľadiska toho, čo sa stalo predtým a čo sa môže stať potom. Spolupráca a reciprocita (t. j. „dávať a braťˮ) sa pre udržiavanie priateľstiev stávajú dôležitými.

Pomôžte deťom zohľadniť druhých a pomenovať vplyv ich konania na ostatných s ohľadom na negatívne aj pozitívne dôsledky.

Nechajte, aby si deti navzájom vyriešili mierny konflikt a zasiahnite len v prípade potreby. Je dobré trénovať riešenia konfliktov, aby získali potrebné zručnosti na ich vhodné zvládnutie. Keď nastane konflikt a dieťa nevie, ako ho vyriešiť, môžete navrhnúť niekoľko riešení, aby si mohlo vybrať jedno z nich.

Precvičte si sociálne otázky, ktoré môžu deti použiť, ak chcú začať s druhými rozhovor alebo sa s niekým zoznámiť. Rozprávajte sa o každodenných udalostiach, aby ste podporili sebareflexiu a rozvíjali sociálny nadhľad. Povedzte dieťaťu, ak nejakú situáciu či konflikt zvládlo dobre.

5. Vývojové štádium 7-12 rokov

Deti od siedmich rokov chápu, že priateľstvo je obojstranný jav, ktorý vzniká vďaka spoločným záujmom a spolupráci. Školáci začínajú vnímať svoje vlastné myšlienky, pocity a správanie z pohľadu iného človeka. Deti čoraz viac posudzujú seba aj rovesníkov a vyberajú si priateľov na základe osobných vlastností a podobných záujmov. Priateľské skupiny alebo „partiaˮ sú bežné a niektoré deti môžu zažívať obdobia vylúčenia zo skupiny a izoláciu. Spravodlivosť, reciprocita a pravidlá sú v priateľstvách veľmi dôležité, ale často sa posudzujú prísne „čiernobieloˮ, čo vedie ku konfliktom medzi rovesníkmi (napr. „Cez obednú prestávku sa moja kamarátka hrala s iným dievčaťom. Už nie je moja kamarátka.ˮ). Deti si začínajú vážiť rozhovory a vzájomné načúvanie, pričom kladú vyššie nároky na sociálne komunikačné zručnosti, ako je počúvanie, kladenie otázok a pochvala.

Poskytnite deťom príležitosť vytvoriť si zmysluplné vzťahy s podobne zmýšľajúcimi rovesníkmi v škole aj mimo nej. Zapojte ich do skupín, klubov a krúžkov podľa záujmu vášho dieťaťa (napr. futbalový, umelecký, tanečný) alebo si dohodnite stretnutia s rovesníkmi, ktorí majú podobné záujmy.

Pomôžte deťom zvážiť vplyv ich konania na ostatných. Napríklad: „Keď ste Petra pozvali do vášho tímu, bol veľmi šťastný. Možno bude mať pocit, že si dobrý priateľ.ˮ

Rozvíjajte zručnosti sociálneho predvídania a  povzbudzujte deti, aby premýšľali o budúcich činoch a možných následkoch. Napríklad: „Ak zajtra pozveš nové dievča zo školy, aby si sadlo vedľa teba pri obede, čo myslíš, ako sa bude cítiť?ˮ

Povzbudzujte deti, aby sa naladili na druhých, kládli otázky, podporovali druhých a tešili sa z ich úspechov.

Povzbudzujte deti, aby používali asertívnu komunikáciu alebo vyhľadali pomoc dospelých pri riešení konfliktov. Deti môžete povzbudiť, aby používali nasledujúci scenár: „Cítim sa ______, keď ty _______, pretože _______.ˮ

Povzbudzujte deti, aby sa zapojili do riešenia problémov. To im pomôže byť odolnými voči konfliktom a odmietnutiu zo strany rovesníkov. Pomôžte deťom odkomunikovať svoje pocity. Napríklad: „Sára sa hrala s Petrom a Máriou v čase obeda a nehrala sa s tebou. Poďme vymyslieť tri veci, ktoré by si mohla urobiť, aby ste tento problém vyriešili, ak sa to bude opakovať. Mohla by si sa (1) hrať s niekým iným a tráviť čas so Sárou niekedy inokedy, (2) opýtať sa Sáry, či sa môžeš tiež pridať, alebo (3) povedať Sáre, ako si sa kvôli tomu cítila a požiadať ju, aby sa nabudúce hrala s tebou.

6. Vývojové štádium 10 – 15 rokov

Staršie deti a dospievajúci začínajú definovať priateľstvo na základe pojmov, ako sú dôvera, rešpekt, podpora a emocionálna blízkosť. Mladí dospievajúci prijímajú názor druhého, riešia problémy spoločne a odhaľujú svojim priateľom osobné myšlienky a pocity. Priateľstvo sa stáva čoraz dôležitejším z hľadiska emocionálnej opory, pretože dospievajúci chcú tráviť viac času s priateľmi než so svojou rodinou. Najmä dievčatá si môžu nájsť veľmi blízke „najlepšie priateľkyˮ. Od týchto vzťahov očakávajú, že budú robiť všetko spolu a môžu sa cítiť zradené, keď ich požiadavky priatelia nenaplnia. Vo všeobecnosti sa v ženských priateľstvách zvykne budovať vzťah prostredníctvom rozhovorov a mužské priateľstvá vznikajú skôr prostredníctvom spoločných aktivít. Niektorí dospievajúci môžu začať prvé romantické vzťahy.

Starším deťom a dospievajúcim naďalej poskytujte príležitosti na stretávanie sa s ľuďmi so spoločnými záujmami. Zapojte sa do záujmových krúžkov (napr. futbal, divadlo, herectvo, beh).

Začnite spolu skúmať koncepty priateľstva z vyššej perspektívy (napr. dôvera, podpora, prijatie, láskavosť).

Zoznámte sa s kamarátmi svojho dieťaťa a zároveň mu ponechajte osobný priestor. Uistite sa, že váš tínedžer sa cíti pohodlne, keď si domov pozýva kamarátov. Poskytnite dospievajúcim deťom priestor na spoločenské aktivity a zároveň stanovte jasné hranice a očakávania.

Zamerajte sa na užitočné vzorce myslenia a riešenie problémov, aby ste tínedžerom pomohli vybudovať si odolnosť a zvládnuť konflikty, tlak zo strany rovesníkov, odmietnutie a žiarlivosť.

Podporte otvorenú diskusiu o priateľstvách a romantických vzťahoch. Staršie deti si môžu chcieť začať písať denník.

Prečo je priateľstvo také dôležité?

Andy Keay, pedagogický psychológ, uskutočnil výskum, na základe ktorého dokazuje, že priateľstvá v detstve pomáhajú rozvíjať sociálne zručnosti, a tým aj rast a kvalitu vzťahov v neskoršom veku. Pozitívne ovplyvňujú aj študijné výsledky v škole a pomáhajú dieťaťu rozvíjať celý rad dôležitých životných zručností, ktoré mu poslúžia počas celého života.

Mimo pohodlia rodinného domova si deti potrebujú vytvárať vzťahy, v ktorých sa cítia bezpečne a niekam patria. V ťažkých časoch, keď začínajú prežívať prvé životné pády, je dobré mať po svojom boku špeciálneho priateľa – a to platí najmä pre deti. Šikanovanie, rozvod, neistota – nech už vaše dieťa prechádza čímkoľvek, ak bude mať oporu v priateľovi, na ktorého sa môže obrátiť, bude mať pocit, že nie je samo. Ako vaše dieťa nadväzuje nové priateľstvá a rozvíja súčasné, neustále sa učí, ako nadväzovať rozhovory, zdieľa nové slová, frázy a spôsoby vyjadrovania.

Nájsť si ľudí, ktorí sú pre deti dobrou spoločnosťou a vyhýbať sa ľuďom, ktorí dobrí nie sú, je nevyhnutná životná zručnosť. Vaše dieťa musí vedieť pochopiť, kedy určití ľudia alebo skupiny nie sú pre neho vhodné a ako odísť. Deti sa niekedy prikláňajú k „populárnymˮ rovesníkom v škole, ale to, že sú populárni, neznamená, že sú to správni kamaráti.

Ak máte pocit, že vaše dieťa nemá žiadnych kamarátov, je dobré porozprávať sa s jeho učiteľmi a zistiť, čo sa v škole deje. Učitelia možno budú vedieť ponúknuť určitý pohľad na to, prečo má vaše dieťa problémy s nadväzovaním priateľstiev. Keď budete mať od nich jasnejšie informácie, porozprávajte sa priamo so svojím dieťaťom. Hoci je možné, že vaše dieťa je plaché a potrebuje pracovať na svojom sebavedomí, je tiež možné, že je šikanované. V každom prípade podporujte otvorenú komunikáciu, aby vaše dieťa vedelo, že váš spoločný čas na rozhovory je bezpečným priestorom, kde sa vám môže zdôveriť s čímkoľvek.

Niekedy môže byť nadväzovanie priateľstiev v škole veľmi ťažké, najmä ak má vaše dieťa pocit, že s ostatnými deťmi nemá nič spoločné. Ak je to tak, navrhnite mu, aby sa zúčastňovalo mimoškolských aktivít, ktoré zodpovedajú jeho záujmom. Nielenže ho to urobí šťastnejším, ale je to aj výborná príležitosť, aby si precvičilo svoje sociálne zručnosti v nádeji, že ich bude môcť uplatniť v škole.

Prečítajte si aj