Štvrtok 19. septembra, 2024
Ilustračná fotografia (Foto: JJ Jordan / pexels)

Omeškaný či zrušený let? Toto sú vaše práva na odškodnenie (Právna poradňa)

Lietanie je jedným z najbezpečnejších a najpopulárnejších spôsobov cestovania na svete. Hoci letecké nehody môžu získať veľkú mediálnu pozornosť, skutočnosť je taká, že letecká doprava má vysoký štandard bezpečnosti, ktorý sa stále zvyšuje.

Ako sa postupne formovala a zlepšovala bezpečnosť letovej prevádzky, narastal aj počet prevádzkovaných letov. Letecké spoločnosti nadobúdali prevahu a silnejšie postavenie, čím vznikala prirodzená potreba formulovať a upevňovať práva samotných cestujúcich. 

Práva cestujúcich

Dnes je jedným zo základných pilierov práv cestujúcich v leteckej doprave Montrealský dohovor. Ten sa vzťahuje na celú medzinárodnú prepravu cestujúcich, batožiny alebo nákladu a zjednocuje zodpovednosť leteckých dopravcov v prípade škody spôsobenej cestujúcemu. 

V našom európskom regióne však máme aj ďalšiu nadnárodnú právnu úpravu. Ide o nariadenie Európskeho parlamentu a Rady EÚ – ES 261/2004 (EU261), ktoré je v účinnosti od roku 2004. Stanovujú sa ním spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov.

Európske nariadenia sú špecifické

Nič nepokazí radosť z dovolenky viac ako narušené plány v podobe meškania letu, úplného zrušenia letu na poslednú chvíľu alebo zamietnutia nástupu do lietadla. Možno tiež poznáte ten pocit, keď máte na minútu presne naplánovaný business plán a dohodnuté pracovné stretnutia, ktoré vám odklon letu znemožní absolvovať. Európska únia sa preto nariadením EU261 pokúsila zmierniť dosah negatívnych dopadov na cestujúcich v leteckej doprave a  nastoliť rovnováhu medzi záujmami dopravcov a cestujúcich.

Nariadenie EU261 núti letecké spoločnosti, aby svojvoľne nerušili kapacitne nenaplnené lety. Vďaka tejto úprave sa letecké spoločnosti snažia lety vybavovať načas. Ďalej stanovuje dopravcom určité povinnosti voči cestujúcim, napr. povinnosť poskytnúť impomoc v podobe zabezpečenia občerstvenia či ubytovania, prípadne transferu. Letecké spoločnosti sú povinné o týchto právach cestujúcich informovať.

Na rozdiel od Montrealského dohovoru, ktorý upravuje zodpovednosť dopravcov za skutočne vzniknutú škodu, nariadenie EU261 ide ďalej, nad rámec skutočnej škody. Stanovuje okolnosti, za ktorých vzniká cestujúcim automatický nárok na odškodnenie (kompenzáciu) vo vopred stanovenej výške bez toho, aby museli škodu preukazovať a aby im vôbec nejaká škoda vznikla. Táto paušalizovaná náhrada škody má cestujúcemu slúžiť na zmenšenie ťažkostí a nepohodlia spôsobeného narušením letov. V nariadení však absentuje úprava zodpovednosti prepravcu za poškodenú, meškajúcu alebo stratenú batožinu. Zodpovednosť za prepravovanú batožinu nájdeme len v Montrealskom dohovore.

Keďže EU261 je európske nariadenie, nemá celosvetovú pôsobnosť. Vzťahuje sa na lety odlietajúce z územia a tiež na všetky lety prevádzkované leteckou spoločnosťou, ktorá je registrovaná v rámci EÚ (má teda sídlo v EÚ). 

Kedy máte nárok na odškodnenie?

K narušeniu letu môže dôjsť z viacerých dôvodov. O zrušenie letu pôjde podľa EU261 vtedy, ak letecká spoločnosť pristúpila k zrušeniu letu menej ako 14 dní pred odletom. Preto, ak si zakúpite letenku pol roka dopredu a letecká spoločnosť váš let zruší 2 mesiace pred odletom, netešte sa vopred. V takom prípade vám nárok na kompenzáciu nevzniká. Avšak letecká spoločnosť je vždy povinná ponúknuť Vám náhradu letu – možnosť voľby medzi náhradným letom a refundáciou pôvodnej ceny letenky. 

Čo sa týka dĺžky meškania letu , EU261 stanovuje presné časové intervaly, kedy sa už meškanie považuje za dlhé. Musí ísť o meškanie najmenej 180 minút v čase príletu do cieľového miesta oproti pôvodne plánovanému času. 

Môže však nastať aj situácia, kedy i malé meškanie letu spôsobí zmeškanie nadväzujúceho letu. Ak máte na prestup určených napr. 100 minút a na prvom úseku vaše lietadlo meškalo povedzme hodinu, 40 minút nemusí na niektorých letiskách stačiť na transfer a stihnutie nadväzujúceho letu. Pokiaľ je tento váš ďalší let v rámci jednej rezervácie, bude sa čas celkového meškania určovať ako rozdiel medzi plánovaným časom príletu do konečnej destinácie a medzi skutočným časom príletu do cieľovej (konečnej) destinácie. Letecká spoločnosť je zároveň povinná preradiť vás na iný, najbližší nadväzujúci spoj.

Ďalšia situácia, ktorá môže na letisku nastať, je, že vám letecká spoločnosť odoprie nástup na palubu lietadla z dôvodu tzv. overbookingu. To znamená, že letecká spoločnosť predala viac leteniek ako je voľných miest v lietadle. V takomto prípade cestujúcemu vzniká nárok na kompenzáciu. Ak vám však letecká spoločnosť zamietne nástup z dôvodu, že nemáte platné cestovné doklady alebo víza, či nespolupracujete s personálom alebo prejavujete známky agresivity či prenosnej nákazy, nárok na odškodnenie vám nevznikne.

Výška kompenzácie

Ak váš let spadá do pôsobnosti nariadenia EU261 a spĺňate podmienky zrušenia, dlhého meškania, zmeškáte nadväzujúci spoj zavinením dopravcu alebo vám letecká spoločnosť zamietne vstup na palubu z dôvodu overbookingu, môže vám vzniknúť nárok na odškodnenie až do výšky 600 EUR za cestujúceho. Výška sa odvíja od vzdialenosti letu. 

Za narušenie letu, ktorý sa mal uskutočniť medzi letiskami v EÚ do 1 500 km, stanovuje nariadenie EU261 výšku kompenzácie v hodnote 250 EUR.

Za lety od 1 500 – 3 500 km a v rámci EÚ krajín aj nad 3 500 km je to 400 EUR. Pri dlhých letoch nad 3 500 km medzi letiskom v EÚ a letiskom mimo EÚ je výška kompenzácie v sume 600 EUR. Ak teda štvorčlenná rodina letí z Európy do USA, môže v prípade narušenia letu získať odškodnenie vo výške 2 400 EUR.

Mimoriadne okolnosti môžu kompenzácii zabrániť

Hoci váš let spĺňa všetky vyššie spomínané podmienky, nárok na kompenzáciu vám nevzniká automaticky. Niektoré situácie, ako napr. nepriaznivé počasie či vojnové nepokoje letecká spoločnosť jednoducho nedokáže ovplyvniť ani predvídať. Nariadenie preto upravuje aj inštitút mimoriadnych okolností (tzv. extraordinary circumstances), ktoré leteckú spoločnosť ospravedlňujú z neplnenia si svojich povinností. 

Medzi najčastejšie vyskytujúce sa mimoriadne okolnosti patrí počasie – extrémne nepriaznivé poveternostné podmienky (búrky, silný vietor) a tzv. vyššia moc ako prírodné katastrofy, výbuch sopky, teroristické útoky, či politické nepokoje. Medzi mimoriadne okolnosti sa radia aj technické problémy, avšak judikatúra Európskeho súdneho dvora ujasnila, že musí ísť o technické problémy takej povahy, ktorým sa nedalo vyhnúť, ak by sa prijali všetky primerané opatrenia. Technické problémy, ktoré sú bežné alebo neodmysliteľné v leteckej doprave, nebudú leteckým spoločnostiam uznané ako mimoriadne okolnosti.

V prípade výskytu týchto okolností letecká spoločnosť nie je povinná cestujúcim platiť odškodnenie. Avšak je aj naďalej povinná poskytnúť cestujúcim pomoc a starostlivosť v zmysle nariadenia EU261.

Ako si uplatniť nárok?

V prípade, že váš let spĺňa podmienky stanovené nariadením EU261 a neviete o žiadnych mimoriadnych okolnostiach, pre ktoré by mohol byť váš nárok zamietnutý, môžete sa obrátiť priamo na leteckého dopravcu a požadovať kompenzáciu. Nakoľko ide o paušalizovanú náhradu škody, nemusíte nič preukazovať. Kompenzácia sa vypláca priamo konkrétnemu cestujúcemu. Nepatrí osobe, ktorá pôvodné letenky narušeného letu uhradila (ak ide napr. o služobnú cestu a letenku hradí zamestnávateľ), lebo samotné nepohodlie bolo spôsobené práve konkrétnemu cestujúcemu. Naviac, ak vám preukázateľne vznikla nejaká škoda, výdavky spojené s ubytovaním, alternatívnou cestou či transferom, odložte si potvrdenia o úhrade a môžete si nárokovať aj preplatenie tejto škody.

Na webe leteckej spoločnosti nájdete kontaktný formulár, claim form alebo complaint form, prípadne predpripravené online formuláre určené na tieto účely. Vyplníte základné údaje o vašom lete, cestujúcich vo vašej rezervácií, a ak máte, doložíte aj dokumentáciu (napr. potvrdenie o zamietnutí nástupu na palubu lietadla). 

Nie všetky letecké spoločnosti sú naklonené automatickému uhrádzaniu kompenzácie. Môže sa teda stať, že letecká spoločnosť s vami nebude komunikovať, resp. prepravca váš nárok zamietne z dôvodu výskytu mimoriadnych okolností, hoci žiadne nedokáže preukázať. V takom prípade sa môžete obrátiť na niektorú zo spoločností zastupujúcich záujmy cestujúcich. V prípade leteckých spoločností registrovaných v EÚ vám vie pomôcť aj Európske spotrebiteľské centrum alebo kompetentné vnútroštátne orgány dohľadu nad civilným letectvom.

Želáme vám štastný a ničím nerušený let! 

Prečítajte si aj