Sobota 5. októbra, 2024
Ilustračná fotografia (rawpixel.com / freepik.com)
,

Aj na okolitých letiskách hrozia problémy: spoznajte svoje práva pri meškaní letu či strate batožiny

Je tu leto – čas dovoleniek, prázdnin a cestovateľských zážitkov. Nič však nepokazí radosť viac ako narušené plány v podobe meškania letu, úplného zrušenia letu na poslednú chvíľu alebo zamietnutia nástupu do lietadla z dôvodu neplatnosti cestovných dokladov. Európska únia sa preto nariadením EU261 pokúsila zmierniť dosah negatívnych dopadov na cestujúcich v leteckej doprave a  nastoliť rovnováhu medzi záujmami dopravcov a cestujúcich. Čo sa týka stratenej alebo meškajúcej batožiny, do tej Brusel nezasahoval. V týchto prípadoch vaše práva upravuje Montrelský dohovor.

Lety meškajú každé leto

Začiatok leta sa už tradične každý rok spája s posilnením leteckých spojov. Ruka v ruke rastie aj počet meškajúcich, odklonených, či zrušených letov. Dôvody narušenia častokrát spočívajú v mimoriadnych okolnostiach, ktoré letecký prepravca nedokáže ovplyvniť. Môže ísť napríklad o nepriaznivé počasie, ktoré spôsobí omeškanie a následne sa všetky plánované lety musia posúvať. Ďalšou príčinou je preťaženie vzdušného priestoru nad Európou, prehustenie leteckej prevádzky, nedostatok pracovníkov či štrajkujúci zamestnanci.

„Všetky letiská v dovolenkových letoviskách sú v súčasnej letnej sezóne pomerne veľmi vyťažené a môže dôjsť pri príletoch do Bratislavy k určitému zdržaniu z dôvodu regulácie tamojšieho vzdušného priestoru, z dôvodu rotácie lietadiel alebo aj z nejakých technických príčin,“ informuje hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Demovičová. Dodáva, že narušenia letových plánov neminú ani letisko M. R. Štefánika.

Fakt, že lety meškajú pravidelne každé leto, potvrdil aj docent Katedry leteckej dopravy na Žilinskej univerzite Benedikt Badánik. Tento rok sa však podľa neho situácia v porovnaní s predchádzajúcou letnou sezónou zhoršila. „Niektoré roky sú poskytovatelia leteckých navigačných služieb na to lepšie pripravení. Majú k dispozícii viac personálu,“ vysvetľuje.

Badánik zdôrazňuje, že mnohkrát ide o situácie, na ktoré sa nevedia letecké spoločnosti dopredu pripraviť, „pretože nemajú možnosť ovplyvniť úroveň poskytovania leteckých navigačných služieb.“

Pokiaľ ide o meškanie spôsobené v dôsledku dodržiavania bezpečnostných pravidiel vypravovania lietadiel, teda v dôsledku poskytovania leteckých navigačných služieb, či v dôsledku nepriaznivého počasia, ide o situácie, kedy letecká spoločnosť nie je povinná vyplácať cestujúcim kompenzácie. Ide o tzv. vyššiu moc či mimoriadne okolnosti.

Kedy máte nárok na kompenzáciu?

K narušeniu letu môže dôjsť z viacerých dôvodov. Európska únia sa preto nariadením EU261 pokúsila zmierniť dosah negatívnych dopadov na cestujúcich v leteckej doprave a nastoliť rovnováhu medzi záujmami dopravcov a cestujúcich. Táto legislatíva núti letecké spoločnosti, aby svojvoľne nerušili kapacitne nenaplnené lety. Vďaka tejto úprave sa letecké spoločnosti snažia lety vybavovať načas. Ďalej EÚ stanovuje dopravcom určité povinnosti voči cestujúcim, napríklad povinnosť poskytnúť im pomoc v podobe zabezpečenia občerstvenia či ubytovania, prípadne transferu. Letecké spoločnosti sú povinné o týchto právach cestujúcich informovať.

O zrušenie letu pôjde podľa EU261 vtedy, ak letecká spoločnosť pristúpila k zrušeniu letu menej ako 14 dní pred odletom. Preto, ak si zakúpite letenku pol roka dopredu a letecká spoločnosť váš let zruší 2 mesiace pred odletom, netešte sa vopred. V takom prípade vám nárok na kompenzáciu nevzniká. Avšak letecká spoločnosť je vždy povinná ponúknuť Vám náhradu letu – možnosť voľby medzi náhradným letom a refundáciou pôvodnej ceny letenky. 

Čo sa týka dĺžky meškania letu, EU261 stanovuje presné časové intervaly, kedy sa už meškanie považuje za dlhé. Musí ísť o meškanie najmenej 180 minút v čase príletu do cieľového miesta oproti pôvodne plánovanému času. 

Môže však nastať aj situácia, kedy i malé meškanie letu spôsobí zmeškanie nadväzujúceho letu. Ak máte na prestup určených napríklad 100 minút a na prvom úseku vaše lietadlo meškalo povedzme hodinu, 40 minút nemusí na niektorých letiskách stačiť na transfer a stihnutie nadväzujúceho letu. Pokiaľ je tento váš ďalší let v rámci jednej rezervácie, bude sa čas celkového meškania určovať ako rozdiel medzi plánovaným časom príletu do konečnej destinácie a medzi skutočným časom príletu do cieľovej (konečnej) destinácie. Letecká spoločnosť je zároveň povinná preradiť vás na iný, najbližší nadväzujúci spoj.

Ďalšia situácia, ktorá môže na letisku nastať, je, že vám letecká spoločnosť odoprie nástup na palubu lietadla z dôvodu tzv. overbookingu. To znamená, že letecká spoločnosť predala viac leteniek ako je voľných miest v lietadle. V takomto prípade cestujúcemu vzniká nárok na kompenzáciu. Ak vám však letecká spoločnosť zamietne nástup z dôvodu, že nemáte platné cestovné doklady alebo víza, či nespolupracujete s personálom alebo prejavujete známky agresivity či prenosnej nákazy, nárok na odškodnenie vám nevznikne.

Meškajúca batožina

Sezóna hustej letovej premávky môže spôsobiť aj problémy s batožinou. Príkladom je pražské letisko u našich susedov. Cestujúci si vo svojich cieľových destináciách a aj pri ceste späť musia na svoje kufre počkať. Letisko z týchto dôvodov vyzýva cestujúcich, aby si nevyhnutné najdôležitejšie veci ako lieky a hygienické potreby zabalili do príručnej batožiny a vzali so sebou na palubu lietadla.

„Na Letisku Václava Havla Praha môže dochádzať k meškaniu vykládky batožiny na prílete. Dôvodom sú časté meškania letov, nárazový nedostatok pracovníkov nakládky najmä v špičkách, aj preťaženosť letovej premávky,“ upozorňuje letisko na svojom webe.

Práva cestujúcich v prípade meškania, či straty batožiny neupravujú Európske nariadenia, ale riadia sa medzinárodným Montrealským dohovorom. Podľa dohovoru majú cestujúci právo na náhradu skutočne vzniknutej škody, ktorú je potrebné zdokladovať.

To znamená, že ak dovolenkárovi do finálnej destinácie nedorazí kufor, musíme si kúpiť nejakú spodnú bielizeň, plavky, či základné hygienické potreby. 

„Batožina sa najskôr považuje za meškajúcu a voči leteckej spoločnosti máte nárok na náhradu nákladov za veci, ktoré ste si museli nevyhnutne zakúpiť na dovolenke počas čakania na batožinu. To musíte preukázať dokladmi o kúpe, preto si nezabudnite odkladať účtenky,“ píše Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Montrealský dohovor však ohraničuje hornú sumu na približne 1 600 Eur, to je teda maximum, čo vám letecká spoločnosť v takomto prípade preplatí. Ak sa batožina nenájde ani po 21 dni od jej meškania, považuje sa za stratenú a cestujúcemu vzniká nárok na finančnú náhradu za kufor ako taký, ale aj za obsah v ňom.

„Letecký dopravca od vás bude požadovať preukázanie, ktoré veci boli v stratenej batožine a ich hodnotu. Najlepšie to preukážete dokladmi o kúpe. Do úvahy však pripadajú aj svedecké výpovede, čestné vyhlásenia, a pod,“ pripomína centrum pre spotrebiteľov a zároveň odporúča pred odletom vyhotoviť si fotografie batožiny a jej obsahu. Pozor na elektroniku a hodnotné veci, tie by mali byť na palube.

Poškodená batožina

Výška kompenzácie za poškodenie batožiny je rovnaká ako v prípade meškajúcej batožiny. Ak sa zničil kufor, máte právo na bezplatnú opravu, preplatenie nákladov za dopravu alebo nárok na novú batožinu. Ideálne je poškodenie batožiny nahlasovať hneď na letisku po tom, čo ste si batožinu prevzali, aby ste nemali problémy s preukazovaním príčiny poškodenia.

„Podmienkou je oznámenie poškodenia batožiny písomne do 7 dní leteckému dopravcovi, inak váš nárok na náhradu škody voči nemu zaniká. Poškodenie batožiny si tiež nezabudnite odfotografovať, aby ste mali dôkaz v prípade, že bude potrebné preukazovať súvis medzi poškodením a prepravou,“ upozorňuje Európske spotrebiteľské centrum.

Prečítajte si aj