Aby sa neplytvalo potravinami. Česká aplikácia Nesnězeno zachraňuje (nielen) hotelové raňajky
O plytvaní potravinami v dnešnej dobe pravdepodobne vie alebo aspoň tuší každý z nás. Niektoré firmy začali robiť opatrenia na zmiernenie praktík, kedy sa jedlo vyhadzuje, zatiaľ čo je stále požívateľné. V obchodných reťazcoch vídame nápisy „Pomôžte nám neplytvať“. Znamenajú nákup potravín za zníženú cenu.
Podnikatelia, ktorým záležalo na udržateľnom prístupe k potravinárskemu priemyslu, v roku 2020 založili firmu Munch. Ich misiou je bojovať proti plytvaniu potravín prostredníctvom technológií. V novembri 2022 sa Munch zlúčil s českou aplikáciou Nesnězeno.
Anti-food waste platforma Nesnězeno, ktorá po celej ČR pomáha reštauráciám a obchodom s potravinami obmedziť plytvanie jedlom, stále častejšie láka aj hotely. Hotely, ktoré pripravujú jedlo pre hostí, majú občas skúsenosť, že si hostia nevyzdvihnú raňajky. A Česi si obľúbili zachraňovanie hotelových raňajok. Firma Nesnězeno teda môže hlásiť, že už zachránila tisíce hotelových balíčkov.
So štyrmi tisíckami partnerov už zaznamenali viac ako dva milióny stiahnutí aplikácie. Počítajú, že doteraz zachránili viac ako 2,5 milióna balíčkov potravín v Českej republike, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku.
Pre hoteliérov sa súčasne tak otvára zaujímavá možnosť privyrobenia spojená so spoločensky zodpovedným prístupom voči plytvaniu potravinami. Hotely tak môžu užívateľom ponúknuť nevyužité hotelové raňajky, ktoré by inak skončili v koši.
„Nesnězeno s hotelmi spolupracuje dlhodobo, ale doteraz to bolo len okrajovo – medzi najdlhšie zapojené patrí napríklad pražský Hilton, ktorý cez platformu predal cez 2 500 raňajkových balíčkov. Spoločne už zapojené hotely predali tisíce balíčkov v celkovej hodnote vyše 700 tisíc korún,“ uvádza Jan Řezáč z FYI Prague.
Úspešnosť týchto predajov sa pritom pohybuje okolo 95 %. To je pre platformu potvrdením, že medzi užívateľmi Nesnězeno je o raňajky záujem.
Medzi ďalšie zapojené hotely patrí napríklad Penta, Hotel Metropol-Bistro Café alebo brnenské Barcelo. Hotely, ktoré sa zapojili do platformy Nesnězeno, už celkovo predali tisíce balíčkov a zachránili tak jedlo v hodnote vyše 700 tisíc korún. Ďalšie hotely postupne pribúdajú.
„Z ohlasov na sociálnych sieťach aj spätnej väzby v rámci zákazníckej podpory vidíme, že naši používatelia po väčšom zapojení hotelov volajú – uvedomujú si totiž, že prebytky z hotelových raňajok budú značné,“ dodáva Jakub Henni, CEO Nesnězeno. Priemerná hodnota jedného raňajkového balíčka činí cca 75 Kč (3 eurá). V prípade hotelov Hilton alebo Penta sa balíčkov predá väčšina, je známe, že hotelové raňajky sú veľmi obľúbené.
„Naši užívatelia raňajkové balíčky vyhľadávajú – môžu tak získať skvelé raňajky na vysokej úrovni, a to za polovičnú cenu okolo 75-80 korún (3 – 3,2 eur). Najčastejšie ide o raňajky kontinentálneho typu, typicky napríklad English breakfast s vajíčkami, slaninou, toastami a podobne,“ hovorí Jakub Henni.
„Celosvetový problém plytvania s potravinami sa totiž dotýka aj ČR, kde sa ročne vyhodí vyše 1 milión ton jedla. Snaha obmedziť plytvanie sa tak stáva určitým trendom a pre reštaurácie, obchody aj hotely atraktívnou cestou, ako sa správať zodpovednejšie,“ dopĺňa Řezáč.
„Na Nesnězeno je momentálne zapojená zhruba desiatka hotelov, ale záujem rastie a verím, že čoskoro pribudnú ďalšie. Aj vďaka tomu, že Nesnězeno neustále rastie a naša sieť už čoskoro bude celorepubliková a obsiahne všetky regióny,“ dodáva Henni.
Rovnako reštaurácie, pekárne, obchody s potravinami či hotely využívajú platformu Munch na predaj svojich nespotrebovaných, vysoko kvalitných potravín za znížené ceny. Prináša tak prospech ako majiteľom podnikov, tak zákazníkom.
Pôvodný článok