Streda 30. októbra, 2024
Ilustračná fotografia (usertrmk / freepik)

Automobilový priemysel v Nemecku čelí rozsiahlemu prepúšťaniu: aké sú dôvody?

Pred piatimi rokmi nemecký expert na priemysel Stefan Bratzel oznámil možnosť šesťciferného prepúšťania v automobilovom priemysle a u dodávateľov. Dôvodom bola podľa neho tzv. transformácia na e-mobilitu. Teraz zrejme nastal čas, keď sa táto predpoveď naplnila.

Správy o zatváraní alebo premiestňovaní závodov sú v Nemecku už nejaký čas na dennom poriadku. Medzi najčastejšie uvádzané dôvody patria vysoké náklady na energiu, klesajúce objednávky, vysoké dane a byrokracia. Správy týkajúce sa automobilového priemyslu a jeho dodávateľov sú však obzvlášť zarážajúce. V tomto odvetví zaniklo v krátkom čase mimoriadne veľa pracovných miest.

Dodávatelia boli zasiahnutí ešte viac ako samotný automobilový priemysel

Napríklad Volkswagen oznámil obrovské úspory v administratíve. Spočiatku sa hovorilo o zrušení 8 000 pracovných miest. To by však mohol byť len začiatok. Vedenie spoločnosti so sídlom vo Wolfsburgu zatiaľ neuviedlo žiadne konečné čísla. Mercedes a Porsche chcú tiež znižovať počet pracovných miest – aj keď zatiaľ v menšej miere.

Automobilový priemysel je len na začiatku veľkých otrasov. Ešte horšia situácia je u dodávateľov. Výrobca pneumatík Michelin končí s výrobou pneumatík v Nemecku. To bude mať za následok zrušenie 1 500 pracovných miest na plný úväzok. Continental zatvára svoj závod v Gifhorne so 450 zamestnancami; v dôsledku úsporných opatrení sa má od roku 2025 postupne zrušiť až 5 500 pracovných miest.

ZF hrozí zrušenie 5 000 až 10 000 pracovných miest. Spoločnosť Bosch oznámila, že plánuje zrušiť 1 500 pracovných miest. Spoločnosť Goodyear zatvorí svoj závod na výrobu pneumatík vo Fulde v roku 2025, čo znamená zrušenie 1 050 pracovných miest.

Dopad na zamestnanosť mínus 30 %

Zatiaľ čo niektoré spoločnosti obmedzujú predovšetkým vývoj, administratívu a predaj, iné zastavujú celú výrobu. K tomu sa pridáva ukončovanie pracovných zmlúv na dobu určitú, ako aj neurčitú. Štúdia z Bádensko-Württemberska 2023 predpovedá „pokles zamestnanosti v automobilovom priemysle Bádenska-Württemberska o 8 až 14 % do roku 2030“. To by znamenalo stratu 37 600 až 66 000 pracovných miest.

To dokonca zodpovedá ideálnemu scenáru, v ktorom sa zabezpečí podiel pridanej hodnoty miestnych závodov a samotné závody sa zachovajú. Ak by spaľovací motor zanikol, viedlo by to k dopadu na zamestnanosť vo výške mínus 30 %.

Takzvaný prechod na e-mobilitu nespôsobuje len stratu pracovných miest (keďže na výrobu e-automobilov je potrebná len štvrtina komponentov potrebných na výrobu spaľovacieho motora). Nemecko je v tomto odvetví už desaťročia medzinárodne vyhľadávaným výrobcom. Naopak, v oblasti e-mobility patrí k oneskorencom.

Nemecký automobilový priemysel nie je pripravený na cenovú vojnu s Čínou

Pre experta na priemysel Stefana Bratzela z Centra pre automobilový manažment v Bergisch Gladbachu nie je tento vývoj prekvapením. Pre nemeckú spravodajskú reláciu Tagesschau povedal, že v dôsledku „transformácie“ sa očakáva strata „až 160 000 pracovných miest“. Táto prognóza však bola vyslovená už pred piatimi rokmi.

Bratzel očakáva, že tento trend sa v roku 2024 ešte zintenzívni. Okrem spoločnosti Tesla čelia teraz nemeckí výrobcovia elektromobilov na domácom trhu konkurencii lacných čínskych dodávateľov, ktorí tu boli ešte pred niekoľkými rokmi úplne neznámi.

Podľa Bratzela nebudú nemeckí dodávatelia schopní konkurovať tejto súťaži v cenovej vojne. Čína má priamu a krátku cestu k surovinám a výrobné náklady sú nízke.

Príležitosť spočíva výlučne v kvalite a vybavení, čo si vyžaduje inovácie. Výkon nabíjania musí byť lepší, dojazd väčší a softvér musí byť kľúčovou súčasťou pre tvorbu hodnoty. Nezávislá jazda je potenciálnou trhovou medzerou. Pre nemecký automobilový priemysel by tu malo zmysel investovať. Hlavným konkurentom tu však nie je ani tak Čína, ako Elon Musk.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj