Spolupráca Microsoftu s médiami v oblasti umelej inteligencie: budúci nástroj cenzúry?
Oznámenie spoločnosti Microsoft, že čoskoro začne spolupracovať so spravodajskými organizáciami pri zavádzaní „generatívnej“ umelej inteligencie (AI), vyvolalo u kritikov obavy. Technologický gigant by totiž mohol využiť svoju rozsiahlu platformu na presadzovanie politickej agendy pred voľbami v roku 2024.
Spoločnosť Microsoft, ktorú založil miliardár Bill Gates, uvádza, že sa rozhodla vstúpiť do oblasti žurnalistiky, aby pomohla vytvoriť „zdravý informačný ekosystém“, uvádza sa vo vyhlásení, ktoré spoločnosť zverejnila 5. februára.
„Spoločnosť Microsoft spúšťa spoluprácu so spravodajskými organizáciami s cieľom zaviesť generatívnu umelú inteligenciu,“ píše sa v tlačovej správe. „Tento rok, keď budú miliardy ľudí voliť v demokratických voľbách po celom svete, je žurnalistika rozhodujúcim činiteľom pri vytváraní zdravých informačných ekosystémov a naším poslaním je spolupracovať s týmto odvetvím, aby sme zabezpečili, že redakcie sa budú môcť tento rok, ako aj v budúcnosti inovovať.“
Pri propagácii svojej novej technológie spoločnosť vyhlásila, že bude pomáhať „organizáciám identifikovať a zdokonaľovať postupy a pravidlá zodpovedného využívania umelej inteligencie v spravodajstve a obchodných praktikách, pomáhať školiť novú generáciu reportérov v oblasti najlepšieho využívania umelej inteligencie a identifikovať spôsoby, ktoré umožňujú umelej inteligencii pomôcť vytvoriť efektívne obchodné postupy a vybudovať udržateľné redakcie pre budúce generácie.“
Rastúca spolupráca medzi veľkými technologickými spoločnosťami a žurnalistikou vyvoláva obavy, že B. Gates môže použiť novú technológiu na presadzovanie svojich ľavicových politických postojov alebo finančných záujmov.
Odborník na technológie Jake Denton, výskumný pracovník Centra pre technologickú politiku nadácie The Heritage Foundation, povedal pre The Epoch Times, že ľudia majú právo byť voči tejto spolupráci skeptickí.
„Na tomto projekte pracujú istí programátori, ktorých sme videli aj pri navrhovaní cenzúrovacieho systému na Twitteri a Facebooku, len tentoraz majú oveľa mocnejší nástroj,“ uviedol J. Denton. „Teoreticky je to úplne neškodné, ale v praxi už vidíme známky toho, že to môže priniesť nešťastie.“
„Bude to mať priamy dopad na všetko, čo čítame a sledujeme,“ dodal.
Výskumník konkrétne opisuje, že ku skresleniu podľa neho dochádza prostredníctvom „cenzúrovacieho systému naprogramovaného v modeli, ktorý filtruje prijateľné výstupy a obmedzuje to, čo sa posiela späť používateľovi“, takto sa ovplyvňuje to, čo bude používateľ čítať, a to bude údajná pomoc pri tvorbe správ.
„V tomto scenári je Microsoft vnímaný ako nestranný subjekt, ale v skutočnosti bude môcť v podstate využívať tento nástroj na presadenie redakčnej kontroly a vlastných myšlienok,“ domnieva sa J. Denton a dodáva, že potenciálna zaujatosť môže byť obíjdená pozornosťou, ktorú jednotlivé mediálne organizácie venujú procesu editácie.
„Nakoniec budú také publikácie, ktoré sa budú obávať straty dôvery, bezpečnosti a zaujatosti, a také, ktoré filter prijmú a ktorým by najviac vyhovovalo, keby tento cenzúrovací systém redakčnú úlohu zautomatizovala,“ hovorí J. Denton.
Skrytá agenda?
Obavy vzbudzuje okrem iného to, že tí, ktorí vytvárajú cenzúrovací systém, sú zároveň zapojení do riadiaceho vývoja produktov umelej inteligencie.
B. Gates, investor spoločnosti Upside Foods, jedného z dvoch výrobcov syntetického mäsa schválených americkým ministerstvom poľnohospodárstva, vyjadril presvedčenie, že bohaté krajiny by mali prestať jesť červené mäso, aby zachránili svet pred blížiacimi sa katastrofickými klimatickými dopadmi spôsobenými skleníkovými plynmi.
V rozhovore pre Technology Review v roku 2021 B. Gates vyhlásil, že štátne regulačné opatrenia by mali byť využité vo všetkých prosperujúcich krajinách na uľahčenie odklonu od chovu živého hovädzieho dobytka.
„Všetky bohaté krajiny by mali prejsť na 100 % syntetické hovädzie mäso. Na chuťový rozdiel si môžete zvyknúť a očakávame, že časom bude chutiť ešte lepšie,“ povedal B. Gates v rozhovore.
„Nakoniec, táto ekologická výhoda je dostatočná na to, aby ste mohli istým spôsobom zmeniť ľudí alebo použiť reguláciu na úplnú zmenu dopytu. Takže v prípade mäsa v krajinách so strednými a vyššími príjmami si myslím, že to možné je,“ povedal.
Obavy z mediálnej manipulácie vo volebnom procese vzrástli po odhalení, že viaceré veľké spravodajské organizácie pred prezidentskými voľbami v roku 2020 selektívne upravovali informácie, ktoré mohli ovplyvniť výsledky, vrátane pôvodu notebooku Huntera Bidena, o ktorom sa pôvodne hovorilo ako o „ruskej dezinformácii.“
Hoci sa umelá inteligencia môže mediálnym organizáciám predávať ako nezaujatý nástroj zvýšovania produktivity v redakciách, podľa J. Dentona je pravdepodobné, že názory jej tvorcov budú „zakomponované“ v programe.
„Nikto z nás nedôveruje žiadnej z týchto organizácií. Videli sme, že za posledných niekoľko rokov toho veľa zbabrali. Ako im teraz máme dôverovať v súvislosti s týmito nástrojmi umelej inteligencie a očakávať tentoraz iný výsledok?“
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK