Štvrtok 19. septembra, 2024
Robert Fico na svojom najnovšom Facebookovom videu. (Screenshot: FB / Robert Fico)
,

Premiér nechce veľké médiá na Úrade vlády, už ich nepotrebuje (Analýza)

Robert Fico vo včerajšom videu na svojom Facebooku vyhlásil otvorenú vojnu najväčším slovenským médiám. Spravil tak iba pár dní pred 17. novembrom – symbolickým dňom, kedy sa v bývalom Československu dali do pohybu demokratizačné procesy a postupne ukončili systém vlády jednej štátostrany a jedného povinného (aj novinárskeho) naratívu. Vo videu predseda vlády povedal: „Včera som avizoval kroky proti nepriateľským médiám – TV Markíza, Denník N, Sme a portál Aktuality. Nech aspoň slúži ku cti týmto médiám, že sa otvorene hlásia k nenávisti a nepriateľstvu proti Smeru a tieto trendy s radosťou šíria. Dnes som rozhodol, že preveríme ich povolenie na vstup a prácu na úrade vlády. Teda právo vstupovať na úrad a otravovať nás s ich otvoreným nepriateľstvom. Do rozhodnutia budú neželanými hosťami na úrade vlády.“

Už pred voľbami R. Fico naznačoval svoj kurz, keď sa odmietal zúčastniť predvolebných debát na Markíze a následne sa kvôli „plnému diáru“ neobjavil ani v dueloch s lídrom druhej najsilnejšej strany PS Michalom Šimečkom v TA3 a na TV Joj. Rovnako počas volebnej noci ignoroval médiá a neodpovedal na otázky novinárov.

Po vyhratých voľbách však prístup na čas zmenil. Na prvej povolebnej tlačovke boli všetky médiá vítané a predseda Smeru ďakoval všetkým novinárom za účasť a trpezlivosť. Apeloval, aby mali s novinármi vyvážené vzťahy bez mediálnych tlakov. „Som za normálne pracovné príjemné vzťahy aj do budúcnosti, preto si vážim, že ste tu boli včera v noci a že ste tu aj teraz a že v takom obrovskom počte sa zaujímate o to, ako bude vyzerať Slovensko,“ pochválil prítomných. Na rozdiel od predošlého obdobia sa k novinárom správal šarmantne a bol ochotný odpovedať na otázky všetkým médiám, čo dlhodobo nerobil. Dvakrát sa dokonca vrátil, aby ani jedna otázka neostala nezodpovedaná.

Nesúhlas prezidentky a opozície

Na stranu médií sa postavila prezidentka Zuzana Čaputová. Na sociálnej sieti napísala: „Súčasťou práce médií je aj kritika politikov. Nám politikom to môže byť prirodzene nepríjemné. Ale význam médií presahuje tento náš diskomfort a je pre demokraciu nenahraditeľný.“ Prezidentka vidí médiá ako súčasť krvného obehu demokracie a ich obmedzovanie alebo priškrcovanie bude mať za následok jej odumieranie.

Jeden z hlavných ašpirantov na budúceho prezidenta Ivan Korčok na margo zverejneného premiérovho vyhlásenia na Facebooku napísal: „HOSŤOM NA ÚRADE VLÁDY JE VLÁDA A NIE MÉDIÁ.“

Následne vo svojom statuse kritizoval vládu, že si okrem mimovládnych organizácií vyhliadla ďalšieho nepriateľa – TV Markíza, Denník N, SME a Aktuality.sk – ktorým udelila dočasný zákaz vstupu na svoj úrad. „Len pripomínam, že sme tu aj MY a MY máme nárok, v súlade so zákonom, aby sa médiá pýtali vlády to, čo uznajú za vhodné,“ zastal sa médií I. Korčok.

Televízie a novín sa zastala aj opozičná SaS, ktorá vyzvala premiéra, aby upustil od krokov namierených proti novinárom a umožnil občanom slobodný prístup k informáciám. Roberta Fica prirovnala k Vladimírovi Putinovi a Viktorovi Orbanovi, ktorí neznesú verejnú kritiku, keď sa odhaľujú ich kauzy. 

„Obmedzovať novinárov potrebuje len taká vláda, ktorá chce ľudí odstrihnúť od informácií a manipulovať s verejnou mienkou. Vyhrážky médiám a zákaz vstupu nepohodlným redakciám sú ďalším krokom k orbanizácii Slovenska,” píše sa v statuse na ich Facebookovej stránke. „K demokracii nevyhnutne patrí sloboda médií a my spravíme všetko pre to, aby sme ju ochránili,“ dodáva SaS.

P. Pellegrini označuje kritické hlasy ohľadom koalície za mediálnu hystériu

Veľa kriku pre nič – nazval predseda parlamentu Peter Pellegrini (Hlas-SD) rozčarovanie médií nad poslednými krokmi novej vlády v rôznych rezortoch. „Chcem každého občana na Slovensku ukľudniť, nech nesleduje to, čo sa píše, ale nech sleduje len to, čo bude čierne na bielom schválené vládou a parlamentom,“ uviedol na včerajšej tlačovej konferencii. 

Podľa P. Pellegriniho je nálada medzi občanmi úplne iná, ako ju vykresľujú v mediálnom svete. Nevidí u ľudí žiadnu obavu a žiadnu tragédiu, naopak ľudia oceňujú, že všetko ide pokojne a nikto ich nezaťažuje vnútrostraníckymi problémami. „Ja vám garantujem, že postupne, ako vláda začne doručovať jedno opatrenie za druhým pre zlepšenie života ľudí na Slovensku, tak si budú môcť v tých niektorých médiách písať, aké len chcú hrôzostrašné obrazy, ale občan bude vedieť, aká je realita,“ povedal. 

Nad úmyslom R. Fica neumožniť vstup niektorým médiám na Úrad vlády sa bližšie nepozastavoval. „Ako predseda NR SR vám môžem povedať, že v Národnej rade neplánujem preverovať akreditácie a u nás ste samozrejme všetci vítaní,“ uviedol. 

Podľa lídra Hlasu si každý zodpovedá za svoj úrad. Taktiež povedal, že v určitom zmysle chápe svojich koaličných kolegov zo Smeru a SNS, prečo k takýmto krokom pristupujú. „Celkom chápem ich frustráciu, že načo sa majú rozprávať s médiom, ktoré nemá ani za štipku ochoty povedať pravdu, ale neustále prináša len svoj tendenčný pohľad a len svoje problémy.“

Signál hlavným médiám, že sa dá aj bez nich

Robert Fico má siahodlhú históriu konfliktov so slovenskými médiami. Svojho času mienkotvorných novinárov nazval „presstitútky“ a po vražde investigatívneho novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice bol pod tlakom médií a verejnosti dotlačený k abdikácii. Na tlačových konferenciách pravidelne povedal, čo chcel a ďalej odmietal odpovedať na otázky novinárov.

V poslednej dobe však môžeme vo svete a aj na Slovensku pozorovať trend, ktorý priniesli sociálne siete. Každý občan si môže založiť svoj vlastný kanál a stať sa tzv. samostatnou televíziou. Priestor zrazu majú rôzne osobnosti a názory, ktoré sa za normálnych okolností dostanú do hlavných médií len výnimočne. Taktiež politik môže bezpečne prezentovať voličom svoj naratív bez toho, aby čelil oponentovi, ako je to v diskusiách hlavných médií.

Táto poloha bez oponentúry Robertovi Ficovi vyhovuje. Politický analytik Gregorij Mesežnikov sa o jeho schopnosti argumentovať v diskusiách vyjadril v rozhovore pre Epoch Times Slovensko nasledovne: „Je to politik monológu v komfortnom prostredí, čo mu samozrejme prináša politické zisky, keďže dokáže ľudí presvedčiť, že v mnohých veciach má pravdu. Jeho stúpenci mu dôverujú. Robert Fico stráca schopnosť diskutovať, keď narazí na oponentúru. Keď narazí na silnú oponentúru, končí. Koľkokrát už utekal z tlačoviek? Nie je dobrý komunikátor s médiami. On je dobrý komunikátor so svojimi priaznivcami.“

Tento zaujímavý fenomén, ktorý značne ovplyvnil minulé voľby, popisuje politický analytik Ján Baránek. Podľa neho obrovskú úlohu zohrali alternatívne médiá, ktoré dosť úspešne rozbili mýty mainstreamu ohľadom rôznych tém. „Zrazu sa stalo, že mainstream stratil monopol na pravdu. Treba poďakovať Infovojne, Slobodnému vysielaču, Ereportu, Hlavnému denníku a ďalším ako sú Youtuberi, ktorí majú obrovskú sledovanosť,“ vraví v rozhovore pre Ereport.

Podľa neho si to mainstream stále neuvedomuje, no ukazuje sa, že práve alternatívne médiá dokážu v súčasnosti viac ovplyvňovať verejnú mienku na Slovensku ako tie hlavné. 

Nevedno, či to R. Fico pochopil už skôr, alebo to bola iba „z núdze cnosť”, že on a celá strana bola v predvolebnom období tak aktívna na sociálnych sieťach. Po víťazstve vo voľbách mu už nový trend musel byť jasný. Súčasnými vyhláseniami o zákaze vstupu na Úrad vlády pre Markízu, Denník N, Sme a Aktuality to celkom otvorene deklaroval. 

V predvolebnej kampani nemal na svojej strane jediné médium hlavného prúdu a dokonca si mohol dovoliť „luxus“ odmietnuť účasť v už spomínaných posledných predvolebných debatách v hlavných televíziách s hlavným politickým konkurentom. Teoreticky by malo ísť o vôbec najsledovanejšie predvolebné relácie vôbec. Nezdá sa, že by mu to nejako uškodilo, veď vyhral voľby. Všetko komunikoval svojim voličom rovno zo svojho Facebookového alebo YouTubového kanálu.

Smer vyhral voľby na sociálnych sieťach a Robert Fico vie, že doba, keď sa musí zúčastňovať politického boja v televíziách a novinách ako jediných kanálov na sebaprezentáciu, je dávno preč. Ak nedovolí hlavným médiám chodiť na jeho tlačovky, na Úrad vlády alebo akcie Smeru, o nič dnes neprichádza. Práve naopak ušetrí si kopec nepríjemností. Stále má k dispozícii dostatočný mediálny priestor. Komunikovať s voličmi mu stačí cez Facebook a iné sociálne siete. Má to čerstvo potvrdené volebnými výsledkami.

Prečítajte si aj