Štvrtok 19. septembra, 2024
Ilustračný obrázok (Foto: Vlada Karpovich / Pexels)
»

Jesenné obyčaje a tradície

Čas dozretých plodov, osláv, vinobrania a hodov. Jeseň je sprevádzaná tradičnými zvykmi, z ktorých niektoré sa zachovávajú dodnes. V tomto chladnejšom období so sebou jeseň prináša akúsi pripomienku na našich predkov. Slnka ubúda, noci sa predlžujú a v čase chýbajúceho svetla, ktoré rozjasňovalo našu náladu, k nám prirodzene prichádza obdobie navodzujúce spomienky na príbuzných, starých rodičov i zosnulých. Rodina sa častejšie stretáva a začína obdobie zapaľovania sviečok. 

Naši predkovia mali podľa obyčajov o takomto čase už naloženú kapustu v sudoch, spracované víno či nasolené baranie mäso. Piekli sa husy, kačice a lokše. Koniec októbra býval považovaný za koniec hospodárskeho roka. Gazdovia vyplácali pracovné sily na statkoch a podľa spokojnosti sa dohodli aj na ďalší rok. Zásoby na zimu sa odložili do pivníc a komôr.

Jesenné večery našich predkov vyzerali naozaj pestro a živo. Rodina aj priatelia sa schádzali na rôznu prácu a spoločne trávený čas si staršie ženy – drápačky spestrovali historkami a rozprávaním. Veru nechýbali ani strašidelné príbehy, pri ktorých mali deti uši na stráži, aby sa dozvedeli niečo zaujímavé.

Počas chladných večerov sa vždy v jednom dome zišli ženy – susedy, aj rodina, staršie aj mladšie a domajšie deti. Mládež a deti počúvali tie strašidelné príbehy a potom sa dievky báli ísť domov. A tak mali zámienku, aby ich mládenci vyprevádzali,“ spomína na staršie časy Viera Krajčírová, bývalá pracovníčka Obecného úradu v Križovanoch.

Ženy si posadali okolo stola, na ktorom stál v strede veľký hrniec s perím. Párali (drápali) perie potrebné do prikrývok a podušiek, či už do výbavy pre nevesty alebo pre nového člena rodiny.

Po našom sa to volalo drápaní pérá“ – drápanie peria. Bolo to perie husacie, kačacie, ktoré gazdinky chovali a do zimy sa väčšinou pozabíjali a zjedli. Počas párania sa nesmelo kýchať, fúkať do peria, otvárať dvere a robiť prievan. Perie, ktoré sa šetrilo celý rok sa dalo do stredu stola a každá ženička si z neho brala a drápala – oddeľovala páperie od kostrnky. Páperie bolo kvalitné do podušiek a duchien, vraj tí chudobnejší používali do duchien aj kostrnky,“ vysvetľuje V. Krajčírová.

Začiatok novembra začína Sviatkom všetkých svätých a je charakteristický návštevou cintorínov, pálením sviečok a zdobením hrobov. Podľa tradície sa verilo, že svetlo sviečky chráni mŕtvych aj ich živých príbuzných pred temnými silami. Sviečka je aj symbolom svetla a nádeje v posmrtný život. Vo viacerých oblastiach Slovenska sa sviečky začali zapaľovať po 2. svetovej vojne. Oheň mal význam nielen ochranný, ale aj očistný. Verilo sa, že v tomto období by sa mal človek stíšiť, utiahnuť do seba a konať pokánie, očistu.

PhDr. Ervín Blažek spomína v knihe Kerestúr, Križovany nad Dudváhom, že „na Sviatok všetkých svätých sa pálili na hroboch biele tenké sviečky. Iný druh sviečok vtedy priemysel nevyrábal.“

Keďže naši predkovia boli spätí s prírodou a žili v úcte voči Bohu, nečudo, že verili v to, že sú duše zosnulých prítomné na dôležitých udalostiach rodu. Bolo rozšírené presvedčenie, že duchovia predkov sa v noci z 1. na 2. novembra navracajú k svojim blízkym. Preto im na stole nechávali pokrm alebo zbytky jedál. K obyčajom patrilo aj rozdávanie jedla núdznym alebo žobrákom stojacim pri kostole.

Dávnejšie bola úcta k zosnulým prejavovaná v tichých modlitbách a láskavých spomienkach. Kvôli množstvu práce okolo hospodárstva, domu a záhrady nemali naši starí rodičia možnosť chodiť upravovať hroby počas roka, ale ako sa blížil Sviatok všetkých svätých, očistili ich a patrične sa o ne postarali. Zvykom bolo ozdobiť hroby čečinou.

V minulosti na Sviatok všetkých svätých bolo častokrát chladné a veterné počasie. Zapáliť sviečky zápalkami – sirkami“ zabralo veľmi veľa času a trpezlivosti. Okolie hrobov bolo blatové s vrstvou mokrého snehu. Avšak nezlomná vôľa uctiť si pamiatku mŕtvych aj v takomto prostredí bola vždy silná, ľudská, pretkaná vďakou k zosnulým príbuzným, priateľom a známym,“ píše E. Blažek.

Aj tieto zvyky patria k našej histórii a jesenným tradíciám našich predkov. Staršie generácie si tieto spomienky nosia so sebou a sú dôkazom kultúrneho bohatstva a zručnosti našich predkov. V mnohých regiónoch sa snažia ľudia neustále zachovávať tradičnú kultúru aj vystupovaním v krojoch, vyšívaním alebo zapisovaním si obyčajov a zvykov, aby sa mohli odovzdávať nasledujúcim generáciám. Pripomínanie si, ako sa kedysi žilo, pomáha oživovať hodnoty, ktoré ľudia v minulosti vyznávali.

Prečítajte si aj