Štvrtok 19. septembra, 2024
Výrobcovia automobilov zbierajú od vodičov a cestujúcich informácie o ich genetike a sexuálnych preferenciách (Voľné dielo - Robert Nagy/ Pexels)

Výrobcovia automobilov zhromažďujú od vodičov údaje o ich genetických informáciách aj sexuálnych preferenciách

Vedeli ste, že vaše auto špehuje vaše sexuálne preferencie a zhromažďuje genetické informácie o vás a vašich spolujazdcoch? Výskumníci spoločnosti Mozilla zaoberajúci sa ochranou súkromia  zistili tieto skutočnosti u 25 vybraných výrobcov automobilov.

Spoločnosť Mozilla je väčšine ľudí známa vďaka webovému prehliadaču Firefox a emailovej službe Thunderbird. Táto nezisková organizácia však robí omnoho viac. V rámci svojho formátu „*Privacy Not Included“ (*PNI – bez ochrany súkromia) pravidelne preveruje produkty z hľadiska ochrany osobných údajov. Vo svojom najnovšom príspevku sa zamerala na 25 populárnych značiek automobilov a dospela k záveru: ani jeden výrobca nespĺňa požiadavky Mozilly na ochranu súkromia.

Okrem toho iba jeden výrobca  (nemecký) odpovedal na žiadosť  týkajúcu sa šifrovania zozbieraných údajov. Prvýkrát v sedemročnej histórii projektu *PNI nezískal žiaden výrobok kladné hodnotenie.

Na webových stránkach Mozilly sa dajú výsledky zoradiť buď podľa abecedy, alebo podľa „desivosti”. Slovné hodnotenia sa pohybujú od „najmenej problematický“ (Renault) cez „bohužiaľ nič moc” (Audi) až po „do pr***e, to je strašné“ (Nissan).

Všetky ostatné skúmané značky z USA, Nemecka, Japonska, Francúzska a Južnej Kórey vrátane Jeepu, Lexusu, Subaru, Hondy, Fiatu, Kia a 15 ďalších sa pohybujú medzi nimi.

25 najčastejšie sa opakujúcich chýb – v očiach Mozilly

Jen Caltriderová, programová riaditeľka *PNI, po viac ako 600 hodinách výskumu zhrnula:

„Z hľadiska ochrany osobných údajov sú všetky nové autá skutočnou nočnou morou na kolesách zhromažďujúcou obrovské množstvo osobných údajov.“

Pokračovala: „Pre mnohých ľudí je ich auto súkromným priestorom – miestom, kde môžu zavolať svojmu lekárovi, viesť osobný rozhovor so svojím dieťaťom cestou do školy, vyplakať sa nad zlomeným srdcom alebo jazdiť na miesta, o ktorých nechcú, aby sa svet dozvedel. Táto predstava však už nezodpovedá realite.“

Misha Rykov, kolega z tímu dodáva: „Nie je to prvýkrát, čo Mozilla odhaľuje nepoctivé praktiky v oblasti ochrany osobných údajov. Autá sú však špecifické – nedostatok súkromia sa tu netýka len vodičov, ale aj spolujazdcov a niekedy aj okoloidúcich, ktorí sú nablízku. Spoločnosti vás môžu počuť, vidieť a sledovať. Ak dnes sedíte v aute, je to akoby ste odovzdali svoj mobilný telefón výrobcovi auta.“

Všetky značky automobilov, ktoré Mozilla testovala z hľadiska ochrany súkromia, neuspeli aspoň v dvoch z piatich kategórií. Ich hodnotenia preto znejú zhodne „*bez ochrany osobných údajov“.

V kategóriách využívanie dát, kontrola dát, doterajšie výsledky (úniky dát, hackerské útoky a nehody), zabezpečenie a umelá inteligencia ich Mozilla zoradila – „od zlé po ešte horšie“:

U každej značky automobilov zazvonili minimálne dva poplašné zvončeky u ochrancov dát. Ani to však nezabránilo používateľom internetu, aby vo svojom rebríčku zvolili Teslu na druhom mieste (pozri nasledujúci odsek). (ts / Epoch Times, údaje: Mozilla Foundation)

Nissan je aspoň úprimný

Podobne ako Buick, aj Nissan používa „závery vyvodené zo zhromaždených osobných údajov na vytvorenie profilu spotrebiteľa, ktorý odráža jeho preferencie, vlastnosti, psychologické sklony, predispozície, správanie, postoje, inteligenciu, schopnosti a vlohy“.

Mozilla to prekladá takto: výrobca by mohol odvodiť, „aký ste inteligentný, či máte sklon k pitiu, či máte depresiu a či ste dobrý v šachu“. Nissan tiež uvádza, že „na týchto veľmi osobných údajoch môžete zarobiť toľko peňazí, koľko len dokážete“.

Vaše vlastné auto je často všetko, len nie súkromné. Ani aplikácie, ani autá nezahŕňajú ochranu údajov. Popis grafiky: Táto grafika znázorňuje tok údajov z vášho auta cez aplikáciu mobilného telefónu a pripojenie k vášmu autu až k výrobcovi auta. Údaje o vás a vašich spolucestujúcich môžu byť ďalej predávané tretím stranám. (ts / Epoch Times, údaje: Mozilla Foundation)

Spoločnosť Nissan však treba pochváliť za to, že toto všetko priznala, píše Mozilla. Spoločnosť Nissan vysvetľuje, že „môže zhromažďovať, zdieľať a v niektorých prípadoch dokonca predávať tieto veľmi intímne osobné informácie“.

Pointa je však iná: „Je dosť pravdepodobné, že rovnaké materiály zhromažďujú, zdieľajú a predávajú aj ostatní výrobcovia automobilov. Ibaže nie sú vo svojich zásadách ochrany osobných údajov takí otvorení a úprimní.“

Namiesto konkrétnych údajov často čítame „môžu zhromažďovať“ či „rovnako ako ďalšie informácie“. „Atď.“ je tiež obľúbená formulácia výrobcov automobilov, ktorú ochrancovia údajov neradi čítajú. Dôvodom je to, že záujemcovia „dostanú len fragment, a nie kompletný zoznam“.

Ako sa môžete chrániť

Mozilla do svojho skúmania zahrnula nielen vozidlá, ale aj viac či menej inteligentné aplikácie od výrobcov vozidiel. Tie zhromažďovali aj značné množstvo súkromných údajov z vášho smartfónu.

Najdôležitejšie tipy pre ochranu vašich údajov v aute možno zhrnúť do troch kategórií:

Pri prenájme, kúpe alebo predaji:

  • Pred predajom alebo výmenou vozidla vždy obnovte továrenské nastavenia, aby ste vymazali svoje údaje a odpojili sa od aplikácie.
  • Pri kúpe ojazdeného vozidla sa vždy uistite, že predchádzajúci majiteľ vymazal svoje pridružené konto a obnovil továrenské nastavenia.

Okrem toho existujú niektoré špecifické tipy  od výrobcov týkajúce sa ich aplikácií, napríklad BMW CarData alebo FordPass Connect. V prípade spoločnosti Ford sa ich oplatí zvážiť aj v prípade, že ste používateľom vozidla v prenájme alebo na lízing.

Pri používaní:

  • Nedávajte súhlas s personalizovanou reklamou.
  • Deaktivujte predaj vašich osobných údajov a krížovú behaviorálnu reklamu.
  • Vždy používajte silné heslá a nastavte dvojfaktorové overovanie pre aplikácie a služby, ktoré sa pripájajú k vášmu vozidlu.
  • Prístup k svojim údajom poskytnite len dôveryhodným tretím stranám.
  • Ak k vozidlu pripojíte mobilnú aplikáciu, nezabudnite minimalizovať množstvo dát zhromažďovaných prostredníctvom aplikácie – pomocou nastavení systému iOS alebo Android môžete obmedziť množstvo dát zhromažďovaných smartfónom.
  • Ak poskytnete svojmu vozidlu prístup k aplikáciám Apple CarPlay, Android Auto, Google a/alebo Alexa Auto, zvážte možnosť porušenia bezpečnosti dát. Radšej sa uistite, či im skutočne chcete poskytnúť prístup k údajom vášho vozidla.

To platí aj v iných prípadoch:

  • Zakážte zdieľanie polohy na svojom mobilnom zariadení.
  • Nepoužívajte Amazon Alexa v aute, ak sa obávate, že spoločnosť Amazon bude zhromažďovať a používať tieto informácie o hlasových požiadavkách, IP adresu a informácie o zemepisnej polohe na zasielanie cielených reklám.

Nemusí ísť len o auto

Najjednoduchším a najúčinnejším spôsobom zabezpečenia údajov v tejto oblasti by bolo nejazdiť autom. Toto riešenie môže byť v záujme určitých skupín, ale v každodennom živote je často nerealizovateľné. Navyše nie je známe, aké údaje zhromažďujú autobusy a vlaky.

Jazda autom iného výrobcu tiež nie je riešením, pretože pravdepodobne zbiera rovnaké informácie o zákazníkoch a vodičoch.

Alternatívou je jazdiť autom, ktoré zaručene nie je pripojené k sieti. Nemecká automobilová história na to ponúka dostatok možností. K dispozícii sú napríklad Beetle, Bulli, Trabi. Pred rokmi vyrábali BMW a Mercedes aj autá, ktoré sa dali riadiť a opravovať bez počítačového školenia.

Ak však mobilný telefón nosíte neustále so sebou, stále riskujete odhalenie svojich údajov.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj