Štvrtok 24. apríla, 2025
Shen Yun 2025
(Screenshot: YT / jawed)

Pred 20 rokmi bolo na YouTube zverejnené úplne prvé video: 19 sekúnd o slonoch odštartovalo revolúciu

Keď Johann Gutenberg vynašiel v roku 1450 kníhtlač, zmenilo to celú ľudskú spoločnosť. Nový objav umožnil masovú výrobu kníh, čím sa vedomosti stali dostupnejšími a lacnejšími, informácie sa šírili rýchlejšie a k širšiemu publiku. Zvýšila sa gramotnosť, zmenilo sa náboženstvo, vznikli nové vzdelávacie a vedecké inštitúcie a tiež nové povolania spojené s kníhtlačou. Kto však vie, aké boli prvé vety, ktoré Gutenberg svojimi pohyblivými kovovými písmenami pokusne vytlačil? Možno šlo o tie úplne najobyčajnejšie slová ako stôl, dvere, dom alebo slon…

Keď sa 14. februára 2005 spustila začínajúca internetová platforma YouTube, nikto netušil, že sa stane jedným z najvplyvnejších nástrojov digitálnej revolúcie. Presne pred 20 rokmi (23. apríla 2005) bolo na YouTube zverejnené historicky prvé video. Dá sa povedať, že išlo o úplne bezvýznamné amatérske video, ktoré samo o sebe nie je ničím výnimočné. Napriek tomu však odštartovalo fenomén internetovej kultúry, ktorý v nasledujúcich rokoch výrazne ovplyvnil fungovanie celej spoločnosti od biznisu cez politiku až po relax a zábavu.

„Ja v zoo“

Video má dĺžku 19 sekúnd, volá sa „Me at the zoo“ (Ja v zoo) a originál je doteraz nahratý na platforme. Natočil ho 25-ročný Jawed Karim, jeden z trojice pôvodných spoluzakladateľov YouTube. Karim vo videu stojí pred výbehom slonov v zoologickej záhrade v San Diegu a povie dnes už legendárne vety: „Takže sme tu pred slonmi… a cool vec na týchto chlapíkoch je, že majú naozaj, naozaj, naozaj dlhé choboty, a to je cool. A to je asi tak všetko, čo sa k tomu dá povedať.“

A to je celé, video končí. Je to úsmevné, že tento jednoduchý výtvor má v dejinách miesto, ktoré mu už nik nevezme. Video dodnes získalo vyše 355 miliónov zhliadnutí a patrí medzi úplne najsledovanejšie zo všetkých na svete. Prvý YouTubový kanál @jawed obsahuje len toto jediné video, pričom má vyše približne 5,34 miliónov odberateľov.

Dnes Karim používa priestor v popise videa na to, aby v ňom zverejňoval svoje názory na aktuálne témy. Vo februári 2025 Karim aktualizoval popis videa, aby upozornil na nebezpečenstvo mikroplastov pre ľudský mozog.

Vznik YouTube

Video „Ja v zoo” neobsahuje žiadnu hudbu, špeciálne efekty ani strih, proste nič. Je to úplne surová krátka amatérska nahrávka, ktorá mala symbolizovať jednoduchosť a dostupnosť, na ktorej platforma YouTube v začiatkoch mienila postaviť svoju popularitu a preraziť.

YouTube založili v roku 2005 traja bývalí zamestnanci spoločnosti PayPal – Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim. Karim uviedol, že inšpirácia pre vytvorenie novej videoplatformy pochádzala z kontroverzie okolo polčasového vystúpenia vo finálovom zápase amerického futbalu (Super Bowl) a zemetrasenia a následného cunami v Indickom oceáne v roku 2004. Na internete nemohol nájsť videoklipy týchto udalostí, čo ho priviedlo k myšlienke založiť web na zdieľanie videí.

YouTube v čase nahrania prvého videa ešte nebol verejne dostupný – spustenie pre širokú verejnosť prišlo až v máji 2005. Video „Ja v zoo” bolo skôr testovacím obsahom, ktorý mal ukázať, ako platforma funguje. YouTube v začiatkoch podporoval iba krátke klipy, štandardné rozlíšenie predstavovalo 320×240 pixelov. Ideou bolo ukázať, že ktokoľvek s kamerou môže zdieľať svoj pohľad na svet a použiť novú platformu ako miesto pre zdieľanie každodenných momentov. YouTube postupne dokázal osloviť široké publikum a prerásť do globálneho fenoménu.

V roku 2006 Karim predal svoj podiel v YouTube spoločnosti Google za 66 miliónov dolárov. Sám priznal, že nikdy neočakával, že stránka dosiahne taký úspech. Syn vedca z Bangladéša a vedkyne z východného Nemecka prejavil vysoký cit na úspešné internetové projekty aj neskôr. 

V apríli 2009 investoval do počiatočného kola financovania Airbnb prostredníctvom svojho venture fondu. Investícia sa ukázala ako mimoriadne výnosná, keďže Airbnb sa neskôr stalo spoločnosťou v hodnote desiatok miliárd dolárov.

Vývoj

Od nahrania prvého videa prešiel YouTube obrovským vývojom. Z malej platformy na zdieľanie videí sa stal multimiliardový biznis, ktorý od roku 2006 vlastní Google. Dnes sa na stránke nachádza všetko od vlogov a tutoriálov cez celovečerné filmy až po živé prenosy. 

Podľa údajov z roku 2025 má dnes YouTube viac ako 2,7 miliardy mesačných aktívnych používateľov, ktorí denne sledujú vyše 1 miliardy hodín videí a generujú miliardy zhliadnutí denne. Každý deň je sledovaných približne 5 miliárd videí.

Pre porovnanie, najsledovanejšie video „Baby Shark Dance“ má vyše 15,8 miliárd zhliadnutí, čo je len zlomok celkového počtu. S približne 3,9 miliardami videí na platforme (vrátane YouTube Shorts) a rôznou mierou popularity je celkový počet zhliadnutí obrovský, no presné číslo sa dá len odhadovať. Podľa hrubého odhadu sa celkový počet zhliadnutí na YouTube od jeho vzniku pravdepodobne pohybuje v rozsahu 50–100 biliónov. Presné údaje nie sú verejne dostupné.

Video „Ja v zoo“ nie je len prvým videom na YouTube, ale aj symbolom začiatku novej éry v médiách. Jeho skromný obsah – mladý muž rozprávajúci o slonoch – je v ostrom kontraste s tým, čím sa YouTube stal: platformou, ktorá formuje kultúru, ekonomiku a politiku. Pre každého, kto sa zaujíma o históriu internetu, je toto 19-sekundové video povinným zastavením. Jawed Karim je pre väčšinu ľudí úplne neznámym menom, jeho krátky výlet do zoo však navždy zostane prvým krokom digitálnej revolúcie, ktorá zmenila svet.

Prečítajte si aj