Pondelok 27. januára, 2025
Návštevníci si prezerajú hybridný motor automobilu Ford Puma na parížskom autosalóne Expo 15. októbra 2024 (Dimitar Dilkoff/ AFP via Getty Images)
»

Predaj nových áut v Európe vlani mierne vzrástol, v kurze sú hybridy. Na Slovensku dominujú benzínové autá

V roku 2024 sa registrácie nových automobilov v Európskej únii mierne zvýšili o 0,8 % – na približne 10,6 milióna kusov. Zatiaľ čo Španielsko vykazovalo solídne tempo rastu 7,1 %, pokles zaznamenali veľké trhy ako Francúzsko (-3,2 %), Nemecko (-1 %) a Taliansko (-0,5 %).

Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) zverejnila v utorok 21. januára údaje za minulý rok. Najobľúbenejšie sú stále benzínové autá, po nich nasledujú hybridy a potom batériové elektromobily.

Benzínové a dieselové vozidlá

Na európskom trhu s novými automobilmi stále dominujú benzínové vozidlá. V minulom roku ich podiel predstavoval 33,3 %. V porovnaní s rokom 2023 ide o pokles o dva percentuálne body. Dieselové automobily tvorili vlani 11,9 %, čo je opäť pokles oproti 13,6 % v roku 2023.

Vlani na slovenskom trhu dominovali benzínové autá s podielom 47,2 %, zatiaľ čo dieselové autá tvorili 15,9 %. V porovnaní s rokom 2023 zaznamenali predaje dieslových áut pokles a benzínových mierny nárast.

Podľa štatistík českého Zväzu dovozcov automobilov vzrástol celkový počet registrácií osobných automobilov medziročne o 4,6 % na 231 600 kusov (o 10 178 kusov viac ako v roku 2023). Súkromné osoby sa na registráciách podieľali 25 %, zatiaľ čo firmy 75 %.

Z hľadiska zloženia značiek dominovala českému trhu Škoda, nasledovaná značkami Hyundai a Toyota. Škode sa darí aj v celosvetovom meradle. V minulom roku dodala zákazníkom na celom svete 926 000 vozidiel, čo je o 6,9 % viac oproti roku 2023.

Hybridy

Hybridné vozidlá sa tešia čoraz väčšej obľube. Kombinujú spaľovací motor s elektromotorom a ďalej sa rozlišujú na tzv. hybridné elektromobily (HEV) a nabíjateľné hybridné elektromobily (PHEV).

HEV sa nabíjajú zo spaľovacieho motora a regeneratívneho brzdenia. Obsiahnutá batéria je malá a umožňuje dojazd na čisto elektrinu maximálne na pár kilometrov. Ich výhodou je, že výrazne znižujú spotrebu paliva.

PHEV majú väčšiu batériu ako vozidlá HEV a dajú sa dobíjať zo zásuvky alebo regeneratívnym brzdením. Dojazd na batériu je o niečo väčší, zvyčajne v nižších desiatkach kilometrov.

V Európskej únii tvorili vlani hybridy 38 % všetkých registrovaných vozidiel, pričom HEV tvorili 30,9 %. Ide o slušný nárast z 25,8 % v predchádzajúcom roku. Naopak, podiel vozidiel PHEV klesol zo 7,7 % na 7,1 %. V Českej republike predstavovali v roku 2024 podiely vozidiel HEV 22 % a plug-in hybridov (PHEV) 2,1 %.

Elektromobily

Čisto elektrické, batériové elektrické vozidlá (BEV) dosiahli v roku 2024 v Európe celkový trhový podiel 13,6 %. V roku 2023 to bolo 14,6 %.

V Slovenskej republike činil podľa štatistík ACEA podiel predaných nových elektromobilov v minulom roku 2,4 %, čo je zhoršenie oproti 2,7 % v predchádzajúcom roku.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj