Sobota 19. apríla, 2025
Shen Yun 2025
(Zľava) poslanci Martin Pekár a Marek Lackovič (obaja PS). (Foto: Progresívne Slovensko)

Poslanci PS vyzývajú ministra dopravy, aby zachoval údržbu ciest v pôvodnom režime

Minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD) chce v čase vládnej konsolidácie presunúť údržbu ciest prvej triedy na súkromníkov. Údržbu to môže predražiť a celá iniciatíva ministra zaváňa kšeftom pre vybrané firmy. Uviedol to expert Progresívneho Slovenska (PS) na dopravu Martin Pekár.

„Vyzývame ministra dopravy, aby zachoval údržbu ciest prvej triedy prostredníctvom regionálnych správ ciest, tak ako to bolo doteraz. Centrálne obstarávanie, ktoré pre tento nápad preferuje minister Ráž, považujeme za riziko,“ povedal Pekár.

Podľa neho úlohou regionálnych správ ciest v rukách samosprávnych krajov nie je vytvárať zisk a všetky financie investujú priamo do opráv ciest. To sa o súkromných firmách nedá tvrdiť, upozorňuje poslanec. Zároveň dodáva, že presunom údržby ciest na súkromné firmy môže dôjsť k predraženiu celej údržby.

„Zákazky ministerstva dopravy na údržbu ciest prvej triedy umožňovali regionálnym správam ciest vlastné fungovanie. Mohli tak aktívne reagovať na problémy krajských ciest po celom Slovensku. Zamýšľaná zmena zníži kvalitu ciest prvej triedy a negatívne ovplyvní stav ciest druhej a tretej kategórie,“ dopĺňa poslanec PS Marek Lackovič.

Vhodným riešením je podľa oboch poslancov spolupráca ministerstva dopravy s regionálnymi správcami ciest za jasne nastavených pravidiel. Tie by zabezpečili efektívne plánovanie a realizáciu prác na základe reálnych potrieb. Služby súkromných firiem by mali byť maximálne doplnkovou formou na špecifické druhy prác, konštatujú poslanci. Pomalá technická kontrola kvality ciest zo strany Slovenskej správy ciest podľa opozičného hnutia vyvoláva mylný dojem, že súkromná firma by to vedela robiť lepšie. Skutočným problémom je však spôsob, akým Slovenská správa ciest obstaráva a riadi údržbové práce na cestách, uvádza PS.

„Slovenská správa ciest a Ministerstvo dopravy musia prestať hrať hru na obeť neefektívneho systému. Pravdou je, že ich vlastné rozhodnutia vytvárajú problémy. Dalo by sa im predísť lepším plánovaním a väčšou transparentnosťou,“ uzavrel Lackovič.

Hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková vysvetlila, že v dobe konsolidácie rezort hľadá, ako čo najlepšie využívať obmedzené množstvo financií. „V prípade, že by nám z analýz vyšlo, že je ekonomicky najefektívnejšie zmeniť systém údržby a hľadali by sme spoločnosť, ktorá to bude vykonávať, v tendri, tak sa doň budú môcť, samozrejme, hlásiť aj všetky regionálne správy ciest,“ ozrejmila pre TASR Poláčiková.

Prečítajte si aj