Streda 22. januára, 2025
Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter (Foto: FB / Ondrej Lunter)

Štát chce ušetriť na cestách I. triedy. Predseda BBSK nesúhlasí so zverením údržby do rúk súkromníkov

Ministerstvo dopravy sa snaží zefektívniť údržbu ciest prvej triedy a hľadá spôsoby, ako ušetriť. Spolu so Slovenskou správou ciest zvažuje tri možnosti. Banskobystrický župan Lunter varuje pred negatívnymi dopadmi v prípade zverenia údržby do rúk súkromníkom. To by podľa neho mohlo viesť k prepúšťaniu zamestnancov a zhoršeniu efektivity, pričom nepriaznivé dôsledky by mohli pretrvávať ešte dlhý čas.

Ministerstvo zvažuje tri riešenia

Ministerstvo dopravy SR má v pláne zefektívniť údržbu na cestách prvej triedy. Spolu so Slovenskou správou ciest rezort hľadá spôsob ako ušetriť. Téma bola predmetom rokovania zástupcov štátu a predstaviteľov samospráv 9. januára 2025.

„V čase konsolidácie musíme hľadať také spôsoby údržby ciest I. triedy, pri ktorých budeme limitované množstvo financií používať čo najefektívnejšie. Preto aktuálne diskutujeme o troch rôznych možnostiach,“ uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma.

Jedným z riešení je pokračovať v súčasnom systéme, v ktorom Slovenská správa ciest zadáva údržbu ciest jednotlivým samosprávnym krajom prostredníctvom ich regionálnych správ ciest. Druhou možnosťou je údržbu ciest zveriť súkromným spoločnostiam, ktoré by boli vybrané prostredníctvom transparentnej verejnej súťaže, pričom by mohlo dôjsť aj ku kombinácii služieb súkromného sektora a regionálnych správ ciest. Tretia možnosť predstavuje návrat k modelu, v ktorom by údržbu ciest zabezpečovala priamo Slovenská správa ciest.

Generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Norbert Polievka si v prípade tretej alternatívy vie predstaviť aj spoluprácu s Národnou diaľničnou spoločnosťou. Tá podľa neho disponuje špičkovým vybavením. Aktuálne Slovenská správa ciest zabezpečuje údržbu ciest I. triedy prostredníctvom dodávateľov. Takéto nastavenie funguje od roku 2004. Údržbové služby, ako napríklad odhŕňanie snehu, zimný posyp, kosenie alebo opravy výtlkov, si momentálne objednáva od regionálnych správ ciest spravovaných samosprávnymi krajmi. Na celkovej dĺžke 3 335 kilometrov ciest I. triedy v minulom roku investovala Slovenská správa ciest do údržby vykonávanej samosprávnymi krajmi približne 40 miliónov eur.

Predsedovi BBSK sa návrh rezortu nepozdáva

Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter (nezávislý) sa domnieva, že rezort dopravy špekuluje ako zas obrať samosprávy a prihrať peniaze súkromným firmám. Uviedol to v pondelok (13. 1.) na sociálnej sieti.

Podľa jeho slov bol systém údržby dlhé roky nastavený tak, že o štátne cesty I. triedy sa starali regionálne správy ciest pod správou samosprávnych krajov. Tento model označil za efektívny, pretože umožňuje lepšie využitie techniky a personálu regionálnych správ ciest, ktorý za svoju prácu dostáva spravodlivú odmenu. To však môže nový systém úplne zmeniť.

“Zástupcovia ministerstva dopravy nás informovali, že pripravujú spustenie tendrov aj pre súkromné spoločnosti na údržbu ciest v správe štátu ( cesty 1. triedy). Cieľom má byť dosiahnutie vyššej efektivity pri údržbe ciest. Inými slovami ušetriť,” objasnil Lunter plány ministerstva na roky 2025 a 2026, ktoré predostel štátny tajomník Ministerstva dopravy Igor Choma (Smer-SD).

Lunter: Rezort hľadá úspory tam, kde ich nemôže nájsť

Predseda BBSK sa domnieva, že rezort dopravy hľadá možnosť usporiť na nesprávnom mieste. “Po prvé, súkromné spoločnosti na rozdiel od krajských organizácii tvoria zisk. Po druhé, na údržbu je potrebný dlhodobý investičný plán do vozového parku a personálu,” zdôvodnil Lunter. Zároveň poznamenal, že ani plán ani personál nie je okamžite na trhu dostupný a vyžaduje dlhodobé budovanie kapacít.

“Ak si ministerstvo pripravuje nejakú súkromnú spoločnosť na pridelenie zákaziek, môže sa to stať iba jednorazovým podstrelením cien. Z dlhodobého hľadiska si to súkromná spoločnosť však nechá zaplatiť,” skonštatoval banskobystrický župan.

Podľa neho by v dôsledku navrhovaného postupu boli regionálne správy ciest v krajskej správe nútené znížiť počty zamestnancov a rozpredať vozový park. Takto prídu o financie i o operatívnu schopnosť zakročiť, čo v konečnom dôsledku pocítia predovšetkým vodiči a ostatní užívatelia ciest, uviedol. “V ďalšej súťaži už súkromná spoločnosť nebude mať súpera a nič jej nebude brániť v nahodení vyššej ceny, z ktorej si splatí minulú stratu a ešte aj dobre zarobí,” vysvetlil.

Prečítajte si aj