Štvrtok 12. decembra, 2024
Dni slávy Nissanu sú preč. Japonská spoločnosť bouje o prežitie (Ian Forsyth/ Getty Images)

Automobilka Nissan bojuje s možným bankrotom: „12 alebo 14 mesiacov na prežitie“

Nissan bije na poplach: japonská automobilka musí priznať, že sa dopustila chýb vo svojich odhadoch vývoja trhu. Najmä elektromobily z Číny stáli Nissan významný podiel na trhu. Záchrana by však mohla prísť z jej domovskej krajiny.

Etablovaná japonská automobilka Nissan čelí existenčnej kríze. Rok 2025 by mohol byť pre koncern rozhodujúcim rokom. V ňom sa ukáže, či známa značka v budúcnosti prestane existovať alebo nie.

„Máme 12 alebo 14 mesiacov na prežitie. Bude to ťažké,“ povedal pre Financial Times jeden z vedúcich pracovníkov spoločnosti Nissan.

Finančný riaditeľ spoločnosti Stephen Ma už z potenciálne potápajúcej sa lode vyskočil. Pred takmer 1,5 rokom opustil Nissan aj Ashwani Gupta, bývalý prevádzkový riaditeľ. Je teda na generálnom riaditeľovi spoločnosti Makoto Uchidaovi, aby uskutočnil nápravu kurzu skôr, než sa loď potopí, píše automobilový novinár Stephen Ottley v torquecafe.

Spoločnosť sa momentálne pustila do programu znižovania nákladov. Podľa odborného portálu Automobil Produktion výrobca už zrušil 9 000 pracovných miest z celkového počtu viac ako 134 000 na celom svete a znížil výrobnú kapacitu až o 25 %. V rámci záchrany značky sa plánuje aj kompletná revízia výrobkov.

Podobne ako mnohé iné automobilky, aj Nissan zápasí s nízkymi predajmi. Za posledné desaťročie čísla výrazne klesli, najmä na dôležitých trhoch v USA a Číne.

V Austrálii sa predaj od roku 2013 znížil takmer o polovicu. V minulom roku sa predalo len niečo vyše 39 000 nových automobilov, pričom predtým to bolo približne 77 000. V tomto roku sa očakáva opätovný nárast predaja na približne 45 000 automobilov.

Príčina na čínskom trhu s elektronikou?

Prečo sa však spoločnosť, ktorá existuje od roku 1933, dostala do krízy práve teraz? Podnikateľský časopis Forbes to vysvetlil zastavením budúcich plánov spoločnosti v oblasti elektrifikácie. V produktovej rade Nissanu na medzinárodnom trhu sú k dispozícii len dva elektrické modely. A tie by nemuseli u zákazníkov nutne zabodovať.

Koreň problému však spočíva v obrovskej mase lacných elektromobilov z Číny, ktoré zaplavujú medzinárodný trh. Tie stoja Nissan značný podiel na trhu.

Podľa denníka Daily Mail generálny riaditeľ Uchida uviedol: „Dostali sme lekciu, nedokázali sme držať krok s dobou. Nedokázali sme predvídať, že hybridné elektromobily a plug-in hybridy budú také populárne.“

Nissan nakoniec reagoval na novú konkurenciu príliš pomaly a investoval do nesprávnych produktov.

Špeciálne vyvinutý hybridný pohon e-Power bol v Japonsku zákazníkmi dobre prijatý. Táto vlajková technológia v oblasti elektrifikácie spoločnosti Nissan však doposiaľ nebola uvedená na trh napríklad v USA, a preto tam zatiaľ nemohla generovať zisky.

Finančné straty

Výrazný pokles tržieb spôsobil obrovský pokles prevádzkového zisku. V treťom štvrťroku tohto roka klesol v porovnaní s predchádzajúcemu štvrťroku o 85 %. Podľa časopisu Automobil Produktion už Nissan znížil svoju prognózu tohtoročného firemného zisku z 500 miliárd jenov na 150 miliárd jenov (približne 945 miliónov eur).

Finančná strata Nissanu predstavuje približne 9,3 mld. jenov (58,6 mil. eur). To vyvolalo paniku medzi rôznymi zainteresovanými stranami, ako sú akcionári, zamestnanci a dodávatelia. Ozývali sa výzvy na riešenie, ktoré by zaručilo budúcnosť spoločnosti.

Podľa denníka DailyMail hrozí, že do roku 2026 dosiahne spoločnosť doteraz najvyššiu úroveň dlhu, ktorá sa bude rovnať približne 5,3 miliardy eur.

Záchrana od Hondy?

Aby toho nebolo málo, kooperačný partner Nissanu firma Renault sa rozhodla znížiť svoje investície do spoločnosti. Francúzska skupina svoje akcie v spoločnosti Nissan predala.

Existuje však nádej: možný bankrot Nissanu by mohla odvrátiť Honda, ďalšia japonská automobilka. Podľa správ sa už rokuje o možnej fúzii dvoch spoločností z ďalekého východu. Už teraz spolupracujú na elektromobiloch a softvéri.

Hovorí sa aj o tom, že Honda odkúpi časť akcií, ktoré predal Renault. To by mohlo trochu stabilizovať finančnú situáciu Nissanu.

Na nemeckom automobilovom trhu sa Nissanu darí nadchnúť zákazníkov najmä modelom Qashqai. Podľa portálu Statista zaznamenalo kompaktné SUV v minulom roku 15 843 nových registrácií, čím sa stalo najobľúbenejším modelom japonského výrobcu v krajine.

Nasledoval Nissan Juke s 5 069 novými registráciami. Prvýkrát od roku 2016 sa Nissanu podarilo zvýšiť počet nových registrácií v Nemecku. Podiel značky Nissan zo všetkých registrácií nových vozidiel v roku 2023 predstavoval približne 1,1 %.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj