Štvrtok 19. septembra, 2024
Ilustračný obrázok

Žiaci autoškôl dosahujú v nových elektronických testoch horšie výsledky

Od apríla prešli autoškoly na nový typ teoretickej skúšky – z písomnej na elektronickú. Výsledky budúcich vodičov v elektronických testoch sú však výrazne horšie. Niektorí tvrdia, že problém je v žiakoch, zatiaľ čo iní sú presvedčení, že problém spočíva v otázkach.

„Prepadovosť je, ale zaujímavé je, že máme aj cudzincov a tí urobia na prvý pokus a Slovák neurobí. Takže nie je problém podľa mňa až tak v testoch, ale je aj v ľuďoch. Treba sa tomu venovať,“ popisuje situáciu pre RTVS majiteľ košickej autoškoly Global Rastislav Lipták.

Medzi aprílom a júlom absolvovalo nové elektronické testy viac ako 23-tisíc uchádzačov o vodičský preukaz. Neúspešných bolo v priemere 21 %. Pri starom, teda písomnom testovaní, sa neúspešnosť pohybovala len okolo 12 %, čo je takmer dvojnásobne menej.

Inštruktori autoškôl tvrdia, že žiadatelia o vodičský preukaz študujú teoretické otázky až tesne pred skúškou. „Problém je v tom, že otázky, ktoré sa tam kladú, sa dosť často menia. Ten dotyčný, ktorý vlastne žiada o vodičský preukaz, sa s tým musí veľmi často hrať a zistiť, čo konkrétne tam od neho chcú,“ hovorí majiteľ košickej autoškoly KARIMA Marek Karička.

Policajný zbor je s novým elektronickým testovaním spokojný. „Z dlhodobého hľadiska predpokladáme, že vykonávanie teoretickej skúšky elektronickým skúšobným testom bude mať pozitívny vplyv na bezpečnosť cestnej premávky, zníženie počtu dopravných nehôd, ako aj počtu usmrtených osôb v súvislosti s cestnou premávkou,“ uviedlo pre TV Markíza komunikačné oddelenie polície.

Nová forma, starý obsah

Novinár Marián Čabák nesúhlasí s niektorými okruhmi otázok v testoch. Predpokladal, že so zmenou formy sa zmení aj obsah.

„Je nemysliteľné, aby sa učili dvojtakt, trojtakt, olejové hospodárstvo, chladenie a mazanie. To sú veci zo 70. až 80. rokov. Vtedy boli jednoduché vozidlá a veľa vecí si vodiči vedeli opraviť sami,“ vysvetľuje pre televíziu Markíza.

„Dnes už neviete v aute vymeniť ani žiarovku a musí to ísť do servisu. Naopak, elektronické systémy, ktoré sú rozhodujúce pre záchranu života a predchádzajú nehodám, sa študenti neučia,“ konštatuje Marián Čabák.

Jedným z pozitívnych aspektov elektronickej skúšky považuje nízku pravdepodobnosť podvádzania.

Okrem nových testov sa zmenili aj termíny na opravné skúšky. Zatiaľ čo pri písomných skúškach boli tri možnosti, elektronické testy ponúkajú štyri termíny. Práve viac opravných termínov môže podľa niektorých inštruktorov viesť k tomu, že sa žiaci pripravujú na skúšku až v poslednej chvíli a nakoniec neuspejú.

Cieľom elektronického testovania je taktiež zvýšiť počet preskúšaných, zvýšiť objektivitu skúšok a znížiť alebo úplne eliminovať korupciu.

Prečítajte si aj