Streda 4. decembra, 2024
Stovky zamestnancov Volkswagenu (VW) demonštrujú s transparentom odborového zväzu IG Metall s nápisom „Pripravení na štrajk“ pred závodom nemeckej automobilky Volkswagen (VW) 2. decembra 2024 v Zwickau na východe Nemecka (Foto: JENS SCHLUETER/AFP via Getty Images)
,

V Nemecku vypukli masové štrajky Volkswagenu v súvislosti s čínskou konkurenciou (+Foto)

Volkswagen zavádza 10-percentné zníženie miezd a oznámil, že prvýkrát vo svojej 87-ročnej histórii zatvorí viacero závodov v Nemecku.

Zamestnanci v deviatich závodoch na výrobu automobilov a komponentov Volkswagen v celom Nemecku vstúpili do štrajku, pretože automobilka prechádza na elektrické vozidlá v podmienkach čínskej konkurencie.

Tisíce pracovníkov sa 2. decembra zhromaždili v centrále Volkswagenu vo Wolfsburgu, aby štrajkovali za mzdy a znižovanie počtu pracovných miest. Štrajky by mohli prerásť do 24-hodinových alebo neobmedzených prestávok, ak sa v ďalšom kole rokovaní o mzdách nedosiahne dohoda.

Demonštrácie sa konali aj v závode v Hannoveri, ktorý zamestnáva približne 14 000 ľudí, a v ďalších závodoch na výrobu komponentov a automobilov vrátane závodov v Emdene, Salzgitteri a Brunswicku.

Embed from Getty Images

Úspory 11 miliárd dolárov

Začiatkom tohto roka Volkswagen, najväčší priemyselný zamestnávateľ v Nemecku a najväčší výrobca automobilov v Európe podľa tržieb, uviedol, že do roku 2026 plánuje úspory vo výške 11 miliárd eur, aby prežil prechod na elektrické autá v podmienkach lacnejšej čínskej konkurencie. Spoločnosť tiež čelí značným výzvam v dôsledku vysokých nákladov na energie. Uviedla, že uprostred tohto tlaku sa cíti byť nútená ukončiť aj svoj program bezpečnosti pracovných miest, ktorý sa uplatňuje od roku 1994 a zabraňuje prepúšťaniu až do roku 2029.

Odborový zväz IG Metall minulý týždeň uviedol, že súhlasí s krokmi, ktoré by ušetrili 1,5 mld. eur, vrátane vzdania sa bonusov na roky 2025 a 2026, čo Volkswagen odmietol. Volkswagen požadoval zníženie miezd o 10 %. „To, ako dlho a ako intenzívne musí táto konfrontácia trvať, je zodpovednosťou Volkswagenu za rokovacím stolom,“ povedal agentúre Reuters Thorsten Groeger, ktorý vedie rokovania v mene odborového zväzu IG Metall.

Embed from Getty Images

Vo vyhlásení na Facebooku IG Metall uviedol: „Tri kolá rokovaní mal VW šancu stiahnuť zo stola zatváranie tovární a hromadné prepúšťanie… Nestalo sa tak – napriek komplexnému budúcemu plánu IG Metall a pracovnej rady. Teraz sú reakciou na to varovné štrajky.“

Hovorca Volkswagenu pre agentúru Reuters uviedol, že Volkswagen rešpektuje právo zamestnancov na štrajk a prijal opatrenia na zabezpečenie základnej úrovne dodávok pre zákazníkov a minimalizáciu dôsledkov štrajku.

Embed from Getty Images

Bezemisné čínske elektrické vozid

V júni nemecký štatistický úrad uviedol, že 40,9 % všetkých elektrických vozidiel (EV) dovezených za prvé štyri mesiace roka pochádzalo z Číny.

Andy Mayer, prevádzkový riaditeľ a energetický analytik v think tanku Institute of Economic Affairs, ktorý sa zaoberá voľným trhom, predtým pre The Epoch Times povedal, že zatváranie nemeckých závodov je „vo Volkswagene a inde nevyhnutné“.

Embed from Getty Images

Mayer uviedol, že čínska konkurencia „podkopáva priemyselný model, vďaka ktorému je Nemecko na Západe odľahlou krajinou s 18 % ekonomiky vo výrobe v porovnaní s 8 % až 10 % vo väčšine ostatných krajín vrátane Spojeného kráľovstva“.

„Spoločnosti, ktoré čelia globálnej konkurencii, napríklad nemôžu udržiavať veľkorysé programy ochrany pracovných miest, dohodnuté v čase, keď boli dobré časy a rozdiel v efektívnosti oproti konkurentom veľký a udržateľný vďaka vysokej úrovni kapitálových investícií. Nemôžu ani opakovane zavádzať škrty vo svojich efektívnych medzinárodných prevádzkach, keď sa veľká časť nákladov a plytvania nachádza v Nemecku,“ povedal Mayer.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj