Fotograf zachytil úchvatné búrkové vlny, z ktorých jedna pripomína Poseidona s korunou na hlave
Francúzsky fotograf so záľubou v oceánoch zachytil úchvatný obraz búrkových vĺn, ktoré zdanlivo zobrazujú tvár Poseidona s korunou na hlave, ako sa vynára z hlbín.
Bývalý 34-ročný inžinier Mathieu Rivrin je profesionálny fotograf žijúci v Bretónsku na severozápade Francúzska. V januári platilo v departmente Finistère varovanie pred dažďom v dôsledku niekoľkodňovej búrky. Fotograf si počkal na vhodnú chvíľu a potom sa vydal zachytiť zábery oceánu.
„Prišiel som tam okolo poludnia, bol odliv a vlny boli naozaj veľké, ale príboj mal popoludní zosilnieť,“ povedal Rivrin pre Epoch Times. „Okolo 18.00 h sa začalo stmievať a vlny boli pôsobivé. Približne 10 až 15 minút trvala celá séria vĺn, ktoré mali zvláštne tvary. Boli obrovské.“
Keď sa vlny rozbíjali o vlnolam Lesconil chrániaci prístav a jeho lode, jedna vlna, väčšia ako ostatné, sa líšila. „Až doma som si všimol tento obraz a túto tvár vo vlne,“ uvádza Rivrin, ktorý svojim snímkam zvyčajne nedáva názvy. „Mojím cieľom je, aby si ľudia obraz osvojili a videli v ňom to, čo chcú vidieť.“
Po zhliadnutí obrazu však mnohí ľudia dôrazne trvali na tom, aby sa volal „Poseidon“. „Neviem, či by som ho sám nazval „Poseidon“, ale keďže si ho verejnosť privlastnila, bolo prirodzené dať mu tento názov,“ spomína.
Rivrinova cesta od inžinierstva k fotografii sa začala pred 10 rokmi, keď kompaktným fotoaparátom fotografoval hmyz v záhrade svojich starých rodičov v Bretónsku. Uchvátený „možnosťou zachytiť prchavý okamih“, vtedajší fotograf pocítil potrebu fotografovať prírodné krásy Bretónska vždy, keď sa do tohto regiónu vrátil.
Dnes delí svoje krajinárske fotografie na tri hlavné témy: zima, vlny a búrky. Rivrin často rozlišuje medzi búrkami a vlnami, pretože búrky existujú bez vĺn a naopak. „Znie to dosť paradoxne,“ poznamenáva, “ale kvôli príboju z Atlantiku nemusí veterná búrka vždy znamenať veľké vlny, takže rád rozlišujem medzi týmito dvoma javmi.“
„Búrka má naozaj zvláštnu atmosféru… Je tu drsný prvok s krupobitím; veterný element; chladný aspekt, pretože je zima; a všetky zvukové vnemy – so zvukom vetra, vlnami narážajúcimi na skaly alebo hrádze…. To všetko je pre mňa niečo, čo mám naozaj rád, dobrodružný prvok búrky nad rámec fotografického aspektu a motívu vĺn.“
Keď premýšľal o svojej túžbe zachytiť vlny v Bretónsku, pán Rivrin vraví, že ho more vždy priťahovalo.
„Vyrastal som s otcom, ktorý bol námorníkom… s fotografiou majáka v búrke nad mojou posteľou,“ prezrádza. „Jedného dňa som to chcel vidieť na vlastné oči, keď som tam išiel fotografovať s inými fotografmi.
„Pri pobreží Finistère je najväčšia koncentrácia majákov v Európe. … Každý maják má svoj vlastný príbeh, spojený s jedným alebo viacerými strážcami majáka. To boli príbehy, ktoré som čítal ako dieťa.“
V roku 2016 Rivrin fotografoval počas búrky Ruzica majáky Jument a Tévennec z vrtuľníka „Prispôsobujem sa poveternostným podmienkam,“ vysvetľuje. „Vopred si neplánujem konkrétne miesto, charakteristika búrky rozhoduje o tom, kam pôjdem.“
Pri týchto záberoch sa snaží zostať v bezpečí, ale zároveň si užíva zábery z brehov vody, ktoré mu umožňujú zachytiť celú výšku vlny. „Vďaka dobrej znalosti terénu sa mi darí dostať sa na miesta, kam by sa inak nedalo prísť,“ zmieňuje sa. „Občas ma nejaká vlna zmočí, ale nikdy ma nestrhla.“
Pokiaľ ide o jeho fotografické vybavenie, Rivrin prezradil, že používa plnoformátové bezzrkadlovky Sony s ohniskovou vzdialenosťou od 16 do 100 mm, ktoré pokrývajú všetky typy záberov vrátane širokouhlých aj detailných. Niekedy sú jeho objekty vzdialené viac ako 2 km od pobrežia. Keď správne načasuje záber a zvolí dobrú kompozíciu, tvrdí, že retušovanie takmer nie je potrebné.
„Nikdy nepoužívam blesk; keď je šero, strácam oň záujem,“ dodáva. „Ale záber Poseidona ma prinútil trochu zmeniť názor, pretože aj bez svetla sa dajú urobiť krásne fotografie.“
Rivrina fascinujú farby Bretónska, najmä odtiene pri východoch a západoch slnka a tyrkysová voda. Mal šťastie zachytiť polárnu žiaru na Mont Saint-Michel. Cestoval a viedol kurzy fotografovania s francúzskou agentúrou Photographes du Monde a jeho fotografie prílivu a odlivu v Saint-Malo v marci 2022, ktoré zhotovil dronom na rozhraní mora a mesta, boli uverejnené v časopise Paris Match.
Prijatie oceánskej fotografie globálnymi médiami zmenilo pravidlá hry pre Rivrina a jeho kolegov. „Pred niekoľkými rokmi na pobreží boli len dvaja alebo maximálne traja fotografi, ktorí fotografovali búrky a vlny,“ konštatuje pre Epoch Times. „Dnes sa to nesmierne zdemokratizovalo. Je skvelé vidieť ľudí, ktorí namiesto toho, aby počas búrok a vetra zostali doma, idú von a obdivujú divadlo na pobreží.“
„Zdieľanie mojich záberov a inšpirovanie ľudí, aby chceli prísť a vidieť tieto krajiny na vlastné oči – či už ide o búrku alebo tyrkysové vody – ma napĺňa hrdosťou.“
Pôvodný článok