Štvrtok 21. novembra, 2024
Na snímke nominant slovenskej vlády na eurokomisára Maroš Šefčovič. (Foto: EU2017EE Estonian Presidency / wikipedia)
» ,

Budúci šéf európskeho obchodu M. Šefčovič sľubuje tvrdé opatrenia voči Číne

Kandidát na šéfa obchodu Európskej únie Maroš Šefčovič prisľúbil tvrdé opatrenia proti nadmernej vývoznej kapacite Číny. Eurokomisár pre obchod na parlamentnom schvaľovacom vypočutí 4. novembra označil Čínu za najnáročnejšieho obchodného partnera EÚ.

„EÚ nemá záujem o obchodné vojny,“ povedal Šefčovič, pričom poukázal na to, že medzi problémy Číny patrí nadmerná kapacita, dotácie a nerovné podmienky. „Snažíme sa o opätovné vyváženie našich vzťahov s Čínou v oblastiach, v ktorých máme pocit, že naše vzťahy nie sú spravodlivé… Budeme všetkými silami riešiť nadmerné kapacity, ktoré vytvára Čína a ktoré ohrozujú náš priemysel v Európe.“

EÚ sa 4. októbra rozhodla uložiť vysoké clá na elektrické vozidlá vyrobené v Číne, čo je najvýraznejšie obchodné opatrenie voči tejto krajine za viac ako desať rokov.

Vyšetrovaním sa zistilo, že hodnotový reťazec batériových elektrických vozidiel (BEV) v Číne dostáva nespravodlivé dotácie, čo podľa vyhlásenia Európskej komisie z 29. októbra predstavuje hospodársku hrozbu pre výrobcov BEV v EÚ.

Podľa nových ciel, ktoré nadobudli účinnosť 1. novembra, podliehajú čínski vyvážajúci výrobcovia zaradení do vzorky SAIC, Geely a BYD vyrovnávacím clám vo výške 17 %, 18,8 % a 35,3 %.

Na ostatné spolupracujúce spoločnosti sa vzťahuje clo vo výške 20,7 %. Spoločnosti Tesla bolo po potvrdenej žiadosti o osobné posúdenie pridelené clo vo výške 7,8 %. Spoločnosti, ktoré nespolupracujú, budú čeliť 35,3-percentnému clu.

Týmto rozhodnutím sa EÚ vyrovnáva s USA a Kanadou, keďže americký prezident Joe Biden v máji zaviedol 100-percentné clo na elektrické vozidlá dodávané z Číny, čím štvornásobne zvýšil predchádzajúce 25-percentné clo, a podobné opatrenie prijala aj Kanada.

V reakcii na krok EÚ čínsky komunistický režim obvinenia odmietol a clá označil za „obchodný protekcionizmus“. „[Zvyšovanie ciel] len otrasie a zabrzdí dôveru a odhodlanie čínskych spoločností investovať a spolupracovať v Európe,“ uviedlo čínske ministerstvo obchodu. „Čína prijme všetky opatrenia na pevnú ochranu záujmov čínskych podnikov.“

Zároveň podala sťažnosť na najväčšiu svetovú obchodnú organizáciu proti zvýšeniu ciel EÚ na elektrické vozidlá. Vyjednávači Komisie pokračujú v rokovaniach so svojimi čínskymi partnermi o záväzkoch týkajúcich sa minimálnych cien dovážaných automobilov.

„Pre nás je veľmi dôležité, že aj keď pristúpite [k cenovým záväzkom], musia byť rovnako účinné a vynútiteľné ako dovozné clá, ktoré sme zaviedli. Takže to je pre nás absolútne kľúčové,“ povedal Šefčovič, ktorý bude pôsobiť aj ako komisár pre hospodársku bezpečnosť, kým ho poslanci Európskeho parlamentu neschvália v hlasovaní koncom tohto mesiaca.

Šefčovič je komisárom s rôznymi portfóliami od roku 2009 a patrí medzi 26 komisárov, ktorých nominovala šéfka exekutívy EÚ Ursula von der Leyenová. V súčasnosti sa zúčastňuje na vypočutiach v Európskom parlamente tento aj nasledujúci týždeň. Budúca komisia začne pracovať po získaní súhlasu parlamentu.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj