Streda 30. októbra, 2024
Vodič sa pripravuje na prepravu automobilov v továrni výrobcu elektrických vozidiel (EV) Leapmotor v meste Jinhua v čínskej provincii Zhejiang na východe krajiny 18. septembra 2024. (foto: Adek Berry/AFP prostredníctvom Getty Images)
» ,

EÚ zavádza až 35 %-né clá na elektrické vozidlá vyrobené v Číne

Európska únia (EÚ) 29. októbra oznámila, že je pripravená vyberať dodatočné clá na elektrické vozidlá (EV) vyrobené v Číne po tom, ako niekoľko mesiacov trvajúce rokovania s Pekingom nedokázali vyriešiť problém zistený v rámci vyšetrovania bloku. Od 31. októbra začnú platiť nové clá vo výške až 35 % nad rámec štandardných 10 %. Tieto konečné clá zostanú v platnosti nasledujúcich päť rokov.

Európska komisia, ktorá ukončuje vyšetrovanie dovozu elektrických vozidiel z Číny, uviedla, že dodatočné clá sú potrebné na vyrovnanie sa s výraznými dotáciami Pekingu, ktorý svojim výrobcom elektrických vozidiel poskytuje vysoké dotácie a hrozí, že umelým znižovaním cien poškodí trh EÚ.

Napriek zavedeniu konečných ciel hovorca Komisie pre obchod Olof Gill uviedol, že rokovania medzi Bruselom a Pekingom budú pokračovať. „Akékoľvek takéto riešenie musí byť účinné pri riešení problému zisteného v rámci prešetrovania a zároveň musí byť v súlade so Svetovou obchodnou organizáciou (WTO),“ povedal Gill novinárom 29. októbra.

V konečnom rozhodnutí zverejnenom na internetovej stránke komisie sa uvádza konkrétna colná sadzba pre rôzne automobilky, ktorá sa pridá k štandardnému 10-percentnému clu platnému pre všetky dovážané automobily.

Na čínskeho giganta v oblasti elektrických vozidiel BYD sa bude vzťahovať clo vo výške 17 %, zatiaľ čo na spoločnosť Geely, ktorá vlastní značky Volvo a Polestar, sa bude vzťahovať o niečo vyššie clo vo výške 18,8 %. SAIC – čínska štátna spoločnosť, ktorá získala britskú spoločnosť MG, jeden z najpredávanejších elektromobilov v Európe – bude čeliť najprísnejšej sadzbe 35,3 %. Naopak, na Teslu, amerického výrobcu elektromobilov s gigafactory v Šanghaji, sa bude vzťahovať najnižšie clo vo výške 7,8 %.

Ostatní čínski výrobcovia elektrických vozidiel, ktorých komisia považuje za spolupracujúcich, budú čeliť clám vo výške 20,7 %, zatiaľ čo tí, ktorí sa považujú za nespolupracujúcich, budú postihnutí najprísnejším 35,3-percentným clom.

Toto rozhodnutie sa stane právoplatným po jeho uverejnení v úradnom vestníku EÚ, čo sa očakáva 30. októbra.

Čína podala sťažnosť na WTO v súvislosti s návrhom EÚ a uskutočnila osem kôl rokovaní s Bruselom v snahe vyhnúť sa zvýšeniu ciel. Čínske ministerstvo obchodu začalo vlastné antidumpingové vyšetrovanie rôznych výrobkov dovážaných z bloku vrátane bravčového mäsa a mliečnych výrobkov, čo by mohlo viesť k zavedeniu ciel na vývoz do Číny.

Peking zaviedol predbežné opatrenia zamerané na dovoz brandy z EÚ, oznámilo ministerstvo obchodu 8. októbra, niekoľko dní po tom, ako lídri EÚ dali zelenú návrhom na zavedenie EV ciel. EÚ uviedla, že napadne rozhodnutie Číny vo WTO a zaviazala sa, že bude „s maximálnou vážnosťou“ čeliť „akémukoľvek nespravodlivému používaniu nástrojov obchodnej ochrany“ proti svojmu hospodárstvu.

Zavedením týchto ciel EÚ riskuje ďalšie odvetné opatrenia zo strany Pekingu. Analytici však naznačujú, že clá by mohli čínskemu režimu zasadiť výrazný úder. „Tento krok nielenže ohrozuje konkurenčnú výhodu čínskych elektrických vozidiel v Európe, ale vysiela aj jasný signál, povedal pre The Epoch Times David Huang, americký výskumník, ktorý sa zameriava na obchodnú politiku Číny.

Dôsledky tohto kroku však môžu presahovať rámec obchodu. Huang uviedol, že zámer režimu rozvíjať elektrické vozidlá – Peking ich označuje ako „vozidlá novej energie“ – nemá nič spoločné so zlepšením kvality ovzdušia alebo znížením emisií uhlíka, keďže viac ako polovica energie v Číne pochádza z uhlia.

„Väčšina elektrickej energie používanej na nabíjanie týchto elektrických vozidiel sa spolieha na výrobu elektriny z uhlia a vodnej energie [v Číne], ktoré v skutočnosti znečisťujú životné prostredie viac ako benzín,“ povedal Huang a zdôraznil, že Peking ‚používa príbeh o ‘novej energii“ len ako prostriedok na zavádzanie medzinárodného spoločenstva“.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj