Hrozivý scenár vo Volkswagene: uzavretie najmenej 3 závodov, prepúšťanie, pokles miezd
Po týždňoch jednaní manažmentu koncernu Volkswagen (VW) sa zdá, že sa ukazujú konkrétnejšie kontúry úsporných opatrení. Podľa odborov chce vedenie zatvoriť najmenej tri závody a zrušiť desaťtisíce pracovných miest.
„Predstavenstvo chce zatvoriť najmenej tri závody VW v Nemecku. Tvrdia, že bez takýchto škrtov to nepôjde,“ oznámila v pondelok 28. októbra predsedníčka zamestnaneckej rady Daniela Cavallová na zhromaždení približne 25 000 zamestnancov v centrále spoločnosti vo Wolfsburgu.
Zvyšní zamestnanci musia počítať so znížením platov až o 18 %, upozornila podniková rada. Odborový zväz IG Metall tieto plány ostro kritizoval. Vedenie VW sa k tomu konkrétne nevyjadrilo. Spolkový kancelár Olaf Scholz (SPD) vyzval na „ udržanie a zaistenie pracovných miest“.
„Všetky nemecké závody VW sú týmito plánmi dotknuté, žiadny nie je v bezpečí,“ uviedla Cavallová.
Podľa manažmentu nie sú nemecké závody dostatočne produktívne, automobilový trh v Európe sa zmenšuje a návratnosť je príliš nízka na to, aby sa financovali investície potrebné na zabezpečenie pracovných miest v Nemecku.
Najpravdepodobnejšími kandidátmi na ukončenie výroby sú závody v Osnabrücku a Zwickau. VW v súčasnosti prevádzkuje v Nemecku 10 závodov, kde pracuje okolo 120 000 ľudí.
Uwe Kunstmann, šéf odborov Volkswagen Sasko, v pondelok požadoval od vedenia plán do budúcnosti. „Nepôjdeme touto zostupnou špirálou,“ povedal a pohrozil, že zamestnanci od decembra uzavrú firemné závody po celej krajine.
Ako uvádza „Business Insider“, členovia predstavenstva spoločnosti hovoria o výrobných nákladoch, ktoré sú o 25 až 50 % vyššie ako ciele. Generálny riaditeľ koncernu Thomas Schäfer v správe pre zamestnancov uviedol, že niektoré nemecké závody VW sú „dvakrát drahšie ako konkurencia“.
Predovšetkým sa však európsky automobilový trh vo všeobecnosti podstatne zmenšil, a to v čase, keď na trh vstúpili lacní čínski dodávatelia. Od roku 2020 sa predalo o dva milióny áut menej. Pre VW s 25 %-ným podielom na trhu to znamená stratu predajov okolo 500 000 áut.
Slabý dopyt je výsledkom aj neistoty na trhu spôsobenej politickými zásahmi. Na jednej strane nie je záujem o elektromobily taký veľký, ako sa očakávalo, najmä po tom, čo nemecká vláda v decembri minulého roka zrušila dotácie na ich nákup, a na druhej strane sa potenciálni kupujúci zdráhajú kúpiť auto so spaľovacím motorom v očakávaní zákazov. Takisto náklady na benzín a naftu by sa mali zvyšovať v dôsledku zavedenia emisných povoleniek v doprave.
Okrem 18 %-ného zníženia platov sa majú znížiť aj odmeny a jednorázové ročné bonusy, ale len pre zamestnancov pod úrovňou manažmentu. To vyvolalo kritiku nemeckých politikov. Spolkový kancelár Olaf Scholz v komentári k novému vývoju uviedol, že je neprijateľné, aby „nesprávne manažérske rozhodnutia z minulosti poškodzovali zamestnancov“.
Predseda strany Ľavica v Spolkovom sneme Sören Pellmann povedal, že vedenie koncernu samo o sebe nedáva dobrý príklad. „Zatiaľ čo si vedenie VW vypláca bonusy, hrozí zatváraním tovární a hromadným prepúšťaním.“
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK