Štvrtok 14. novembra, 2024
Pracovníci v čínskej továrni vyrábajú lítium-iónové batérie pre elektrické vozidlá a iné použitie, Nanjing, provincia Jiangsu, marec 2021 (STR/ AFP via Getty Images)
»

Čína nadmerne vyrába lítium, aby eliminovala konkurenciu, tvrdí americký úradník

Jose Fernandez, námestník ministra zahraničných vecí USA pre ekonomický rast, energetiku a životné prostredie, povedal novinárom v Portugalsku 8. októbra, že čínsky režim využíva svoju nadprodukciu lítia na elimináciu globálnych konkurentov z trhu.

„Dopúšťajú sa predátorského cenového správania,“ uviedol Fernandez. „Znižujú cenu, až kým nezmizne konkurencia. To je to, čo sa deje.“

Fernandez uviedol, že Čína produkuje oveľa viac lítia, „než svet v súčasnosti potrebuje“, a dumpingovo ho predáva na trhu, čo viedlo k prudkému poklesu cien o 80 % za posledný rok. Čína je v súčasnosti zodpovedná za dve tretiny svetovej produkcie čistého lítia určeného na výrobu batérií.

Portugalsko má podľa údajov U.S. Geological Survey z roku 2022 zásoby lítia v objeme 270 000 metrických ton a jeho vláda si stanovila ciele na zvýšenie ťažby v záujme dosiahnutia energetických cieľov. Miestne komunity sa postavili proti niektorým z týchto nových projektov s tým, že narúšajú ich spôsob života a životné prostredie.

Západné krajiny v posledných mesiacoch zaviedli obmedzenia proti obchodným praktikám Čínskej komunistickej strany (ČKS). Hoci sa Čína v roku 2001 stala členom Svetovej obchodnej organizácie, nie je voľným trhom, pretože jej priemyselné odvetvia vyrábajú na základe cieľov stanovených autoritárskym režimom.

Európska únia napríklad zvýšila clá na čínske elektromobily až potom, čo na základe vyšetrovania zistila, že tento režim dotoval priemysel, pričom autá sa následne vyvážali na medzinárodný trh za dumpingové ceny. Táto prax môže konkurentov na globálnom trhu priviesť k bankrotu.

Počas nedávnej cesty do Washingtonu indický minister obchodu a priemyslu Piyush Goyal povedal, že Čína rovnakou taktikou „zničila“ indický výrobný sektor pred desiatkami rokov.

Ázijské krajiny podobne zvýšili clá na čínsky dovoz. Japonsko tento rok zvýšilo clá na čínsky elektrolytický oxid manganičitý, ďalší materiál na výrobu batérií, a Kórea, ktorej trhu s elektrickými vozidlami už dominujú čínske výrobky, znižuje dotácie na vozidlá využívajúce čínske batérie.

Obchodní predstavitelia si uvedomujú, že samotné clá nemusia stačiť. Čínski výrobcovia môžu spolupracovať s medzinárodnými výrobcami alebo obchodnými partnermi, aby obišli clá. Napríklad čínski výrobcovia dodávajú veľké množstvo súčiastok mexickým výrobcom a Mexiko je najväčším dodávateľom autodielov do Spojených štátov.

Obrat globálnych obchodných partnerov Číny v kľúčových odvetviach prichádza aj v čase, keď sa čínsky komunistický režim snaží podporiť upadajúcu ekonomiku. Čínske priemyselné odvetvia, ktoré čelia nadbytočnej kapacite, môžu čoskoro ukončiť svoju činnosť, čo bude mať za následok stratu pracovných miest, stratu príjmov pre už aj tak zadlžené miestne vlády a sociálne nepokoje v dôsledku nezamestnanosti.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj