Štvrtok 21. novembra, 2024
Tanker LNG (skvapalnený zemný plyn) (Pexels/ Diego F. Parra)

Zemný plyn je pre klímu ešte škodlivejší ako uhlie, tvrdí americká štúdia

Nová štúdia z Cornellovej univerzity v USA ukazuje: Uhlíková stopa LNG (zemného plynu) je ešte horšia ako uhoľná. Podľa profesora Howartha je LNG „najhorším z fosílnych palív“. Aká je presne uhlíková stopa zemného plynu?

Nová štúdia Cornellovej univerzity v USA poukazuje na veľký vplyv LNG na klímu. Podľa tejto štúdie zanecháva LNG o tretinu vyššiu skleníkovú stopu ako uhlie. Zohľadňuje sa pritom spracovanie a preprava.

Vedecký časopis „Energy Science & Engineering“ uverejnil 3. októbra výskumnú prácu Skleníková stopa skvapalneného zemného plynu (LNG) vyvážaného z USA).

Porovnanie LNG a iných fosílnych palív

V číselnom vyjadrení štúdia určila bilanciu skleníkových plynov na úrovni 160 gramov CO₂ ekv. na megajoul (gCO₂ ekv./MJ) pre najkratšiu prepravnú trasu LNG. Pre porovnanie, pri uhlí je to len 120 gCO₂ ekv./MJ. Hodnota LNG je teda o 33 % vyššia.

Pri porovnaní s LNG pre najdlhšiu námornú cestu je rozdiel ešte väčší. Tu je hodnota približne 175 gCO₂ ekv./MJ, čo je o 45,8 % viac ako v prípade uhlia.

Treba však poznamenať, že v štúdii sa porovnáva prepravovaný LNG s neprepravovaným domácim uhlím a domácim zemným plynom. Podmienky príslušných fosílnych palív sú preto odlišné.

Aby bolo porovnanie realistickejšie, štúdia by musela zmapovať aj emisie metánu ako vedľajšieho produktu pri spracovaní zemného plynu a nafty. Ani odborníci však v súčasnosti nedokážu povedať, koľko metánu skutočne uniká z plynovodov a zásobníkov.

Unikajúci metán

Robert Howarth, autor štúdie a profesor ekológie a biológie životného prostredia, zhrnul: „Zemný plyn a bridlicový plyn sú škodlivé pre klímu. Skvapalnený zemný plyn (LNG) je ešte horší.“ Vysvetlil, že LNG (skvapalnený zemný plyn) sa vyrába z bridlicového plynu. „Aby ste ho mohli vyrábať, musíte ho výrazne ochladiť, aby zostal v kvapalnom stave.“ Potom sa môže prepravovať na trh vo veľkých cisternách. „To stojí energiu,“ hovorí Howarth.

Počas procesu skvapalňovania sa vyťažený zemný plyn ochladí na mínus 162°C. To uľahčuje prepravu LNG v tankeroch. Problémom LNG však je, že počas ťažby, spracovania, prepravy a skladovania uniká okrem oxidu uhličitého (CO₂) aj metán (CH₄). Podľa Spolkového úradu pre životné prostredie je táto molekula 25-krát škodlivejšia pre klímu ako CO₂. Howarth dokonca predpokladá, že je pre klímu 80-krát škodlivejšia. Podľa ekológa tvoria emisie z uvedených procesov približne polovicu celkovej stopy skleníkových plynov.

Dokonca aj za obdobie 20 rokov je uhlíková stopa LNG o tretinu väčšia ako uhoľná stopa. Podľa štúdie sa uhlíková stopa LNG po ešte dlhšej dobe takmer nezlepší. Po 100 rokoch bude uhlíková stopa LNG rovnaká alebo stále vyššia ako uhoľná.

Preprava LNG je tiež znečisťujúca

Podľa výskumnej správy majú výsledky dopad na výrobu LNG v USA. Po zrušení zákazu vývozu v roku 2016 sú Spojené štáty najväčším vývozcom LNG na svete. Takmer celý nárast ťažby zemného plynu od roku 2005 bol založený na bridlicovom plyne.

Podľa Howartha vyvezené skvapalnené plyny z bridlíc pochádzajú zo štátov Texas a Louisiana. Obrovské tankery ho potom prepravujú do ďalších krajín.

Tento typ prepravy má tiež negatívny vplyv na uhlíkovú stopu. Tankerové lode s dvoj alebo štvortaktnými motormi, ktoré prepravujú LNG, vypúšťajú emisie CO₂, aj keď menej ako lode poháňané parou. Lode s piestovými motormi spaľujú LNG okrem iného aj počas prepravy.

Podľa organizácie Ecology sú tankery s modernými dvojtaktnými motormi vybavené zariadením, ktoré dokáže skvapalniť výpary z výfukových plynov prevyšujúce potrebu paliva. Howarth preto odhaduje, že výpary z týchto tankerov – a s nimi spojený metán – neuniknú do atmosféry. Sú úplne zachytené.

Pochybné palivo na moste

Podľa štúdie proces skvapalňovania zemného plynu produkuje značné emisie metánu. Tie dosahujú takmer 8,8 % z celkového množstva emisií. V závislosti od lode sa emisie metánu z tankerov pohybujú od 3,9 % do 8,1 %.

„Takmer všetky emisie metánu pochádzajú z ťažby a skvapalňovania bridlicového plynu,“ hovorí Howarth. „K tomu sa pridáva samotný proces prepravy skvapalneného zemného plynu na trh.“

„LNG bude mať preto vždy horšiu uhlíkovú stopu ako zemný plyn, bez ohľadu na to, či sa považuje za preklenovacie palivo,“ vysvetľuje štúdia. „Stále má výrazne horšie výsledky ako uhlie.“

Environmentalisti sa obávajú aj možných únikov počas prepravy do Európy. „Celkovo pravdepodobne prídeme o 30 až 35 % plynu.“ Tým by sa ešte viac zvýšili emisie. „Z klimatického hľadiska je LNG veľmi, veľmi zlý zdroj energie. Najhorší z fosílnych palív. Ešte lepšie je spaľovať uhlie,“ povedal Howarth.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj