Piatok 22. novembra, 2024
Šéf spoločnosti Tesla Elon Musk s jedným zo svojich detí počas návštevy nemeckej továrne na výrobu gigantických automobilov Tesla pri Gruenheide, 13. marca 2024 (Maja Hitij/ Getty Images)

Elon Musk predstavil robotickú budúcnosť. Koľko budú stáť „kybertaxíky“ a roboty?

Na štvrtkovom (10. 10) podujatí „We, robot“ („My, robot“), v niektorých ohľadoch pripomínajúcom zábery z filmu Ja, robot, predstavil americký miliardár Elon Musk robotické taxíky a humanoidov, ktoré bude jeho spoločnosť Tesla uvádzať na trh.

Musk si pred publikom urobil krátku okružnú jazdu „robo-“ alebo „kybertaxíkom“ a potom v krátkosti priblížil divákom svoju víziu budúcnosti.

Pokiaľ ide o plne autonómne autá, t. j. automaticky riadené, povedal, že sa môžu využívať oveľa viac ako tie klasické, ktoré väčšinu času len stoja na mieste. Podľa jeho slov sú tiež 10-krát bezpečnejšie. Okrem iných výhod vidí aj to, že čas strávený riadením auta, ktoré sa nemusí aktívne riadiť, sa môže využiť na prácu, odpočinok alebo iné aktivity.

Vo svojom vystúpení sa venoval aj prevádzkovým nákladom, tie by sa podľa jeho slov pohybovali okolo 20 centov na kilometer pri kybernetickom taxíku, t. j. približne 0,18 eur/km, a cena služby by sa potom vypočítala na 0,17 až 2,29 eur/km. Nákupnú cenu vozidla odhaduje na menej ako 30 000 USD (pod 28 000 eur). Spustenie prevádzky kybernetických taxíkov Model 3 a Model Y predpokladá v budúcom roku v Kalifornii.

Musk na podujatí predstavil aj autonómny „robovan“ pre 20 ľudí a humanoidných robotov s názvom „Optimus“, ktorých budúcu cenu odhaduje na 20 – 30 tisíc dolárov (18 284 – 27 427 eur).

Problémy s AI

V posledných rokoch sa vo vozidlách Tesla s autopilotmi alebo čiastočnými autopilotmi vyskytli problémy vrátane úmrtia cestujúceho. O bezpečnostných problémoch informoval napríklad americký denník Epoch Times v apríli tohto roka, keď tamojšie federálne úrady poukázali na kritickú bezpečnostnú chybu v automatickom asistentovi, vedúcu k stovkám nehôd.

Minulý rok Kalifornia schválila prevádzku samojazdiacich vozidiel vrátane samojazdiacich taxíkov. V auguste vozidlá Cruise spoločnosti General Motors spôsobili dopravné zápchy v San Franciscu, keď sa ich smerovky „zbláznili“.

Muskovu radosť z futuristickej budúcnosti pravdepodobne úplne nezdieľa ani Geoffrey Hinton, ktorý pred niekoľkými dňami získal Nobelovu cenu za objavy v oblasti umelej inteligencie.

Minulý rok sa Hinton spolu s viacerými vedcami podpísal pod dokument, v ktorom naznačil, že umelá inteligencia môže znamenať zánik ľudstva. „Zmiernenie rizika vyhynutia v dôsledku umelej inteligencie by malo byť globálnou prioritou popri iných rizikách celospoločenského vplyvu vrátane pandémií a jadrových vojen,“ uvádza sa vo vyhlásení.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj