Utorok 8. októbra, 2024
Zamestnanci pracujú na výrobnej linke elektrických vozidiel v továrni Leapmotor v meste Jinhua v čínskej provincii Zhejiang 18. septembra 2024. (foto: Adek Berry/AFP prostredníctvom Getty Images)
» ,

EÚ odhlasovala zavedenie ciel na elektrické autá vyrobené v Číne

Cieľom dodatočných ciel je riešiť „značnú nespravodlivú konkurenčnú výhodu“, ktorú majú čínski výrobcovia automobilov vďaka štátnym dotačným programom.

Európska únia sa rozhodla uložiť vysoké clá na elektrické vozidlá vyrobené v Číne, čo je jej najvýraznejšie obchodné opatrenie voči tejto krajine za viac ako desaťročie.

Európska komisia 4. októbra uviedla, že získala „potrebnú podporu“ na prijatie svojich colných návrhov. To znamená, že teraz môže pristúpiť k zavedeniu konečných ciel až do výšky 36,6 % k súčasným 10 % na elektrické vozidlá dodávané z Číny.

Počet hlasov nie je verejne dostupný. Podľa pravidiel EÚ je na zavedenie ciel na elektromobily potrebná kvalifikovaná väčšina 15 členov EÚ, ktorí predstavujú 65 % obyvateľov bloku, aby podporili svoj plán.

Týmto rozhodnutím sa komisia priblížila ku koncu rok trvajúceho vyšetrovania, ktoré oficiálne oznámila šéfka Európskej komisie Ursula von der Leyenová vo svojom prejave o stave Únie v septembri 2023. Upozornila, že svetový trh je „zaplavený lacnejšími elektrickými vozidlami“ a že ceny sú udržiavané „umelo nízke vďaka obrovským štátnym dotáciám“.

„To deformuje náš trh,“ povedala. „A keďže to neakceptujeme zvnútra, neakceptujeme to ani zvonka.“

Komisia vo svojich predbežných zisteniach zverejnených v júni odhalila, že sieť štátnych dotácií čínskeho komunistického režimu zasahuje takmer do každej časti dodávateľského reťazca elektrických vozidiel, od získavania surovín a výroby batérií až po montáž automobilov a ich prepravu do prístavov.

Výhody, ktoré výrobcovia automobilov v Číne získali, zahŕňali zabezpečenie práv na využívanie pozemkov od miestnych orgánov za ceny nižšie ako trhová hodnota, prístup k zvýhodneným úrokovým sadzbám na úvery od štátnych bánk, zabezpečenie dodávok lítia a batérií od štátom podporovaných spoločností a využívanie daňových úľav alebo oslobodení od daní ako súčasti štátnej politiky.

„Komisia dospela k záveru, že existuje hrozba značnej ujmy pre výrobné odvetvie Únie, ktorá je jasne predvídateľná a bezprostredná,“ uviedla komisia.

Čína obvinenia EÚ odmietla a vo vyhlásení vydanom 4. októbra jej ministerstvo obchodu uviedlo, že „rozhodne nesúhlasí“ s rozhodnutím uložiť clá na čínske elektrické vozidlá. „[Zvýšenie ciel] len otrasie a zabrzdí dôveru a odhodlanie čínskych spoločností investovať a spolupracovať v Európe,“ uviedlo ministerstvo. „Čína prijme všetky opatrenia na pevnú ochranu záujmov čínskych podnikov.“

Čína už podala na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO) žalobu proti clám navrhovaným EÚ a začala protisubvenčné vyšetrovanie na trhoch s mliečnymi výrobkami, bravčovým mäsom a brandy tohto bloku. Komisia označila tieto sondy za „neopodstatnené“ a uviedla, že „[im] chýbajú dostatočné dôkazy“. Minulý mesiac EÚ formálne podala sťažnosť na WTO v súvislosti s čínskym vyšetrovaním jej mliečnych výrobkov.

Najvyšší diplomat EÚ Josep Borrell varoval, že obchodná vojna s Pekingom môže byť „nevyhnutná“, hoci Brusel nemá záujem o takýto scenár. Nemecký minister financií Christian Lindner v reakcii na hlasovanie vyzval EÚ, aby sa vyhla vyvolaniu obchodnej vojny s Čínou.

„Napriek hlasovaniu za možné sankčné clá voči Číne by Komisia EÚ pod vedením Ursuly von der Leyenovej nemala spustiť obchodnú vojnu,“ napísal Lindner na sociálnej sieti X.

USA a Kanada majú na čínske elektromobily 100%-né clá

Rozhodnutia EÚ sa zhodujú s rozhodnutiami Spojených štátov a Kanady. Americký prezident Joe Biden zaviedol 100-percentné clo na elektrické vozidlá dodávané z Číny, čím štvornásobne zvýšil predchádzajúce 25-percentné clá, zatiaľčo Kanada prijala podobné opatrenie minulý mesiac.

Vzhľadom na rastúci počet krajín, ktoré prijímajú opatrenia v reakcii na nekalé obchodné praktiky Číny, Mario Draghi, bývalý šéf Európskej centrálnej banky, vo svojej správe varoval, že čínske nadmerné kapacity v oblasti elektrických vozidiel a iných ekologických technológií budú presmerované na trh EÚ.

Okrem toho podiel čínskych elektrických vozidiel na trhu zaznamenal v posledných rokoch výrazný nárast, a to z 1 % v roku 2021 na 20 % v roku 2023, uvádza komisia. Tento prudký nárast vyvolal obavy pripomínajúce minulú skúsenosť EÚ s dumpingovými cenami solárnych panelov z Číny, ktoré boli nižšie ako pred vyše desiatimi rokmi. Prílev čínskych solárnych panelov, ktorý je dodnes vysoký, viedol k strate pracovných miest a bankrotom konkurentov v EÚ.

EÚ sa snaží zabrániť podobnému scenáru pre svojich výrobcov elektrických vozidiel. Automobilový priemysel EÚ je zodpovedný za takmer 14 miliónov pracovných miest, čo predstavuje približne 6 % celkovej zamestnanosti v bloku.

Komisia dala jasne najavo, že cieľom dodatočných ciel na čínske elektrické vozidlá nie je úplne zablokovať ich vstup na trh EÚ. Tieto clá sú skôr určené na riešenie „značnej nespravodlivej konkurenčnej výhody“, ktorú majú čínske automobilky vďaka systémom štátnych dotácií.

Analytici však pochybujú, že tieto clá ochránia výrobcov automobilov v EÚ pred hrozbou, že ich vytlačia lacné čínske vozidlá.

Potenciálne clá EÚ môžu „mať len mierny vplyv na predaj čínskych elektrických vozidiel v Európe, pretože ceny čínskych elektrických vozidiel sú stále lacnejšie ako tie, ktoré sa vyrábajú v Európe,“ povedala pre The Epoch Times pred hlasovaním 4. októbra Wang Shiow-Wen, výskumná pracovníčka pre bezpečnosť dodávateľského reťazca na taiwanskom Inštitúte pre výskum národnej obrany a bezpečnosti.

Napriek tomu Wang povedala, že rozhodnutie EÚ pripojiť sa k Spojeným štátom pri ukladaní ciel by mohlo vytvoriť ďalší tlak na čínsky priemysel elektrických vozidiel a hospodárstvo, ktoré zápasí s problémami.
„Ak bude vývoz do Európy zablokovaný, čoraz viac čínskych výrobcov elektrických vozidiel, ktorí už teraz zápasia s intenzívnou konkurenciou na čínskom trhu, môže byť donútených k bankrotu. To by ešte viac zhoršilo hospodárske problémy, ktorým Čína čelí,“ uviedla.

David Huang, ekonomický výskumník a komentátor pôsobiaci v USA, označil potenciálne clá EÚ za prekážku pre celý čínsky priemysel elektrických vozidiel. Huang poukázal na to, že Čína považuje elektrické vozidlá, batérie a solárne panely za kľúčové pre svoj hospodársky rozvoj a krajina chce zvýšiť svoj podiel na globálnom vývoznom trhu podporou týchto „troch nových“ odvetví.

Vzhľadom na hroziace clá EÚ môžu čínske elektrické vozidlá „v budúcnosti vyvážať len do krajín Ázie, Afriky a Latinskej Ameriky,“ povedal Huang pre The Epoch Times. „To by mohlo spôsobiť zničujúci úder veľkej stratégii Číny“ a budúcnosti týchto kľúčových priemyselných odvetví.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj