Čínske vyšetrovanie bravčového mäsa, brandy a mliečnych výrobkov z EÚ je „neoprávnené“, tvrdí šéf obchodu EÚ
Čínske protisubvenčné vyšetrovania týkajúce sa brandy, bravčového mäsa a mliečnych výrobkov dodávaných z Európskej únie (EÚ) sú „neoprávnené“ a „nemajú dostatočné dôkazy“, uviedol 19. septembra komisár pre obchod Valdis Dombrovskis.
Dombrovskis sa tak vyjadril počas stretnutia so svojím čínskym náprotivkom Wangom Wentaom, ktorý navštívil Brusel v snahe zastaviť uvalenie dodatočných ciel na elektrické vozidlá (EV) vyrobené v Číne.
Dombrovskis označil stretnutie s Wangom za konštruktívne. „Obe strany sa dohodli, že zintenzívnia úsilie o nájdenie účinného, vymáhateľného a so Svetovou obchodnou organizáciou (WTO) zlučiteľného riešenia“ prípadu EV bez toho, „aby bolo dotknuté vyšetrovanie EÚ a jeho lehoty“, uviedol Dombrovskis na sociálnej sieti X.
Európska komisia 20. augusta mierne znížila clá a navrhla maximálne 36,6 % clo na elektromobily dodávané z Číny. Brusel považoval dodatočné clá za nevyhnutné kroky na vyrovnanie podmienok hospodárskej súťaže. Komisia predtým uviedla, že výrazné dotácie poskytované komunistickým režimom poskytujú výrobcom elektrických vozidiel v Číne „nespravodlivú“ obchodnú výhodu a že umelé nízke ceny poškodia trh EÚ.
Peking kritizoval plán EÚ ako „nespravodlivý“. Čínske ministerstvo obchodu 21. augusta rozšírilo svoje obchodné vyšetrovanie dovozu z EÚ a k prebiehajúcim antisubvenčným prieskumom bravčového mäsa a brandy pridalo syry, mlieko a smotanu.
Dombrovskis počas stretnutia s Wangom vyjadril „silné znepokojenie“ Európskej únie nad „obrannými obchodnými vyšetrovaniami“ Číny voči brandy, bravčovému mäsu a mliečnym výrobkom z EÚ: „Zdôraznil, že tieto vyšetrovania sú neoprávnené, založené na pochybných tvrdeniach a nemajú dostatočné dôkazy,“ uviedla Komisia.
Dombrovskis preto „vyzval na ukončenie týchto vyšetrovaní a informoval čínsku stranu, že Európska únia urobí všetko pre to, aby bránila záujmy svojho priemyslu“. Čínske ministerstvo obchodu uviedlo, že Wang a Dombrovskis sa dohodli na rokovaní o vzájomne prijateľnom riešení.
Wang však Dombrovskisa varoval, že ak EÚ bude trvať na „zavedení neprimeraných ciel, Čína určite prijme potrebné opatrenia“.
Obavy týkajúce sa čínskeho vývozu elektrických vozidiel
Podľa Davida Huanga, ekonomického výskumníka a komentátora pôsobiaceho v USA, séria odvetných krokov Pekingu odráža hlboké obavy vedúcich predstaviteľov Čínskej komunistickej strany (ČKS), ktorí považujú sektor elektrických vozidiel za kľúčový pre svoju snahu o ovládnutie globálneho exportný trhu.
Huang v nedávnom rozhovore pre Epoch Times uviedol, že čínsky vývoz bol pôvodne poháňaný pracovne náročnými sektormi, ako sú domáce spotrebiče, nábytok a odevy.
V posledných rokoch, keď čelia upadajúcej ekonomike, sa predstavitelia ČKS „zamerali na zvýšenie podielu Číny na globálnom vývoznom trhu tým, že sa zamerali na rozvíjajúce sa odvetvia, elektromobily, batérie a solárne panely“, ktoré označili za novú výrobnú silu, povedal.
Ciele Čínskej komunistickej strany sa netýkajú len oživenia ekonomiky. Zaplavením globálneho trhu elektromobilmi čínskej výroby chce čínsky režim podľa Huanga získať údaje od väčšej základne používateľov v iných krajinách a posunúť svoju kontrolu ďalej za hranice.
„Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo krajina, ktorá nedokáže zabezpečiť bezplatnú lekársku starostlivosť alebo vzdelanie pre všetkých, vkladá toľko peňazí [do priemyslu elektromobilov]?“ pýta sa.
Podľa Chuanga je rozvoj priemyslu elektromobilov pravdepodobne súčasťou stratégie čínskej komunistickej strany „sprísniť kontrolu nad celou spoločnosťou“.
„V skutočnosti ide o dozor nad čínskymi a globálnymi užívateľmi. Prostredníctvom množstva senzorov v elektrických vozidlách zhromažďujú osobné údaje, informácie o polohe a rôzne iné údaje,“ povedal Huang. „Ak v aute používate telefón alebo notebook, môže vás ČKS tiež sledovať alebo odpočúvať.“
Hlasovanie o clách na elektromobily sa blíži
Čínske automobilky ponúkli nové cenové záväzky, teda prísľub, že stanovia spodnú hranicu predajných cien svojich výrobkov, aby sa vyhli clám. Európska únia po preskúmaní týchto návrhov začiatkom tohto mesiaca návrhy zamietla s tým, že ponuka minimálnych cien nevyváži škody spôsobené štátnymi dotáciami Pekingu. Termín, do ktorého mal Peking predložiť nový záväzok, už uplynul.
27 členských štátov EÚ má v najbližších týždňoch hlasovať o zavedení päťročných ciel na elektromobily. Zavedenie ciel na elektromobily by sa mohlo prekaziť len vtedy, ak by kvalifikovaná väčšina z 15 členov EÚ, ktorí predstavujú 65 % obyvateľstva EÚ, hlasovala proti týmto návrhom.
Pred stretnutím so šéfom obchodu EÚ sa Wang 18. septembra stretol so zástupcami čínskych a európskych výrobcov elektrických vozidiel a podľa svojho ministerstva prisľúbil, že vytrvá v úsilí o rokovania „do poslednej chvíle“.
Wang rokoval aj s vysokými obchodnými predstaviteľmi v Ríme a Berlíne. Počas stretnutia s nemeckým vicekancelárom Robertom Habeckom 17. septembra Wang uviedol, že zvýšenie ciel zo strany EÚ by mohlo „vážne narušiť“ obchodnú a investičnú spoluprácu a ovplyvniť záujmy Pekingu aj Berlína.
Podľa zhrnutia stretnutia Habeck, ktorý je zároveň šéfom ministerstva hospodárstva, uviedol, že EÚ a Čína by mali vynaložiť maximálne úsilie na nájdenie riešenia na základe rokovaní. Wangovi povedal, že Berlín síce podporuje hospodársku súťaž, ale „musí byť za spravodlivých podmienok“.
Taliansky minister zahraničných vecí Antonio Tajani v rozhovore uverejnenom 16. septembra pred stretnutím s Wangom uviedol, že Rím podporuje clá navrhované EÚ na ochranu konkurencieschopnosti európskych výrobcov automobilov.
Obchodné napätie sa v posledných mesiacoch zvýšilo po tom, ako čínsky komunistický režim začal sériu obchodných sond do výrobkov Európskej únie.
Režim už podal na Svetovú obchodnú organizáciu žalobu proti Bruselom navrhovaným clám. Na znak možných ďalších odvetných opatrení proti zvýšeniu ciel zo strany EÚ čínski predstavitelia diskutovali 23. augusta na stretnutí s výrobcami automobilov a priemyselnými združeniami o „zvýšení dovozných ciel na automobily so spaľovacím motorom“, uviedlo ministerstvo obchodu v jednoriadkovom vyhlásení zverejnenom na svojej webovej stránke.
V júnovej správe čínske štátne médiá Global Times upozornili na možnosť zvýšenia ciel na benzínové autá s veľkým objemom motora dovážané z EÚ.
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK