Piatok 22. novembra, 2024
Ilustračné foto (Pexels/ Esmihel Muhammad)
»

Po Taliansku volá po predčasnej revízii emisných cieľov pre autá aj Nemecko

Nemecký minister hospodárstva Robert Habeck (Zelení) sa v pondelok 23. septembra pripojil k výzvam za rýchlejšiu revíziu uhlíkových noriem pre automobilový priemysel. Talianska vláda vyzvala k podobnému kroku už skôr.

Po stretnutí s výrobcami automobilov a zástupcami odborov Habeck povedal, že podporí predčasnú revíziu noriem EÚ pre emisie CO2 pre osobné vozidlá, ku ktorej má dôjsť v roku 2026. Habeck by ju rád uskutočnil už budúci rok, uviedol server Euractiv.

„Prianím okrúhleho stola bolo zasadiť sa o to, aby sa tak stalo už v roku 2025. Som rád, že to môžem podporiť,“ uviedol Habeck na tlačovej konferencii po stretnutí. Nemecký automobilový priemysel zápasí s dlhotrvajúcimi finančnými problémami súvisiacimi s nezáujmom verejnosti o elektromobily a silnou čínskou konkurenciou.

Prehodnotenie existujúcich noriem by znamenalo, že európske automobilky by nemuseli od roku 2025 znížiť priemerné emisie novo predávaných vozidiel o 15 % v porovnaní s rokom 2021. Za nesplnenie tejto povinnosti hrozia výrobcom mnohomiliardové pokuty.

Habeck však odmietol predložiť akékoľvek návrhy, ako by mala zmena emisného cieľa na rok 2025 vyzerať, píše Euractiv. Podľa serveru tiež dodal, že jeho podpora neznamená, že by sa ciele mali automaticky znižovať. Nemecký politik mal zároveň zdôrazniť, že stojí za zákazom predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Bez tohto zákazu by sa podľa neho nedosiahla do roku 2050 tzv. klimatická neutralita.

„Najvyššou politickou prioritou v Berlíne a Bruseli sa teraz musí stať konkurencieschopnosť a príťažlivosť [Európy] ako miesta pre podnikanie,“ uviedol hovorca nemeckej priemyselnej asociácie VDA vo vyhlásení po pondelkovom stretnutí s Habeckom.

Taliansko chce revíziu tiež

Talianska premiérka Giorgia Meloniová a minister pre ekonomický rozvoj Adolfo Urso navrhli začiatkom septembra presunúť revíziu emisných nariadení do prvého polroka 2025. Meloniová však na rozdiel od Habecka ostro kritizovala aj ciele na rok 2035.

Plán Európskej únie ukončiť v roku 2035 predaj nových automobilov emitujúcich oxid uhličitý podľa nej poukazuje na „sebadeštruktívny“ postoj Európy k priemyselným a environmentálnym otázkam.

Euractiv uvádza, že podľa zdrojov z ministerstva pre ekonomický rozvoj Urso už viedol dvojstranné rokovania s automobilovými krajinami ako sú Španielsko, Rakúsko a Česká republika, u ktorých dúfa, že sa k talianskym snahám pripoja.

Silný spojenec?

K urgentnej revízii európskej legislatívy vyzvala minulý týždeň aj Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA) s odkazom na „hlboké zmeny“ v geopolitickej situácii. Európska komisia však ich požiadavky odmietla s tým, že automobilky mali od roku 2019 dosť času sa pripraviť.

Ako poznamenáva Euractiv, ciele pre roky 2025, 2030 a 2035 sú súčasťou rovnakého zákona. „Aj keby Komisia navrhla obmedzené zmeny jedného z cieľov, Európsky parlament a Rada národných ministrov by mohli navrhnúť rozsiahlejšie zmeny ktoréhokoľvek z cieľov,“ napísal server.

Automobilový priemysel by mohol čoskoro nájsť silného spojenca v podobe Friedricha Merza, vodcu nemeckej strany CDU, ktorý sa bude v budúcom roku usilovať o kreslo nemeckého kancelára. Merz sa netají svojím postojom k zrušeniu vozidiel na fosílne palivá. „Sme za zrušenie tohto zákazu. Myslíme si, že je nesprávny a v prípade potreby sme za urýchlenie revízie,“ povedal Merz v pondelok podľa Euractivu novinárom.

Merz tiež uviedol, že o tejto otázke bude rokovať s predsedníčkou Komisie Ursulou von der Leyenovou v Bruseli budúci týždeň.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj