EÚ žaluje Čínu vo WTO pre „pochybné“ vyšetrovanie v mliekarenskom sektore
Brusel uviedol, že podnetom na tento krok bolo čoraz častejšie využívanie opatrení na ochranu obchodu zo strany Číny „na základe pochybných tvrdení a nedostatočných dôkazov“.
Európska únia (EÚ) oficiálne podala sťažnosť na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO) v súvislosti s rozhodnutím čínskeho režimu začať protisubvenčné vyšetrovanie mliečnych výrobkov dodávaných z EÚ.
Európska komisia to oznámila v pondelok, pričom ide o prvý prípad, keď blok napadol vyšetrovanie vo fáze jeho začatia. „Podnetom pre konanie EÚ bol objavujúci sa model, keď Čína v krátkom čase iniciovala opatrenia na ochranu obchodu na základe pochybných tvrdení a nedostatočných dôkazov,“ uviedla komisia vo vyhlásení.
Čínske ministerstvo obchodu 21. augusta oznámilo, že prešetrí dotácie, ktoré európski výrobcovia mlieka a syra dostali od EÚ.
Výrobky, ktoré Čína prešetruje, sú mlieko a smotana s obsahom tuku viac ako 10 % a rôzne druhy syra z EÚ. Medzi subvenčné programy, ktoré čínske ministerstvo skúma, patrí 7 programov v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky EÚ, ako aj 13 programov poskytovaných vnútroštátnymi orgánmi v Rakúsku, Belgicku, Chorvátsku, Českej republike, Fínsku, Taliansku, Írsku a Rumunsku.
Skúmanie prišlo len deň po tom, ako Brusel predstavil svoj revidovaný návrh rozhodnutia, v ktorom sa pripravuje na zavedenie konečných ciel až do výšky 36,6 % na elektrické vozidlá (EV) vyrobené v Číne. Toto clo sa pridá k súčasnému 10 %-nému clu, ktoré EÚ uvalila na všetok dovoz.
Mliečna sonda, ktorá by mohla viesť k zavedeniu ciel na vývoz do Číny, bola všeobecne vnímaná ako odvetné opatrenie proti zvýšeniu ciel na elektrické vozidlá zo strany EÚ, čo podnietilo obavy z plnohodnotnej obchodnej vojny medzi Pekingom a Bruselom.
Čína už podala na WTO žalobu na clá navrhované EÚ a začala podobné protisubvenčné sondy do bravčového mäsa a brandy z EÚ potom, ako Európska komisia začala v októbri minulého roka vyšetrovať štátne dotácie Pekingu pre elektromobilový priemysel.
Ako ďalší náznak možnej odvety štátne médiá Global Times v júnovej správe naznačili možnosť, že sa zamerajú na výkonné benzínové autá dovážané z bloku. Dňa 23. augusta čínski predstavitelia diskutovali o „zvýšení dovozných ciel na automobily s palivovým pohonom a veľkým objemom motora“ počas stretnutia s výrobcami automobilov a priemyselnými združeniami, uviedlo ministerstvo obchodu vo vyhlásení uverejnenom na svojej webovej stránke.
Komisár EÚ pre obchod Valdis Dombrovskis počas stretnutia s čínskym partnerom Wangom Wentaom 19. septembra vyzval na „ukončenie“ vyšetrovania bravčového mäsa, mliečnych výrobkov a brandy z EÚ.
„EÚ urobí všetko pre to, aby bránila záujmy svojho priemyslu,“ povedal Dombrovskis Wangovi v Bruseli.
Dombrovskis túto výzvu zopakoval aj v pondelok (23. 9.) a naliehavo vyzval Čínu, aby preskúmanie potravinových výrobkov EÚ „okamžite ukončila“.
EÚ v pondelok zaslala žiadosť o konzultáciu, ktorá je prvým krokom v konaní WTO o urovnaní sporu. Predstavitelia EÚ uviedli, že ak konzultácie neprinesú uspokojivé riešenie, požiadajú WTO o zriadenie komisie.
Čínske ministerstvo obchodu vo vyhlásení vydanom neskôr v pondelok uviedlo, že Peking dostal žiadosť EÚ o konzultácie a obhajoval svoje rozhodnutie. Prešetrovanie mliečnych výrobkov EÚ sa začalo „v súlade s čínskym právom a na žiadosť domáceho priemyslu“, uviedlo ministerstvo a dodalo, že „Čína je zodpovedná za ochranu oprávnených požiadaviek domáceho priemyslu a jeho práv a záujmov“. Pondelkové oznámenie prišlo v čase, keď čínsky minister obchodu ukončil svoju cestu po Európe a vrátil sa do Pekingu.
Návšteva, ktorá zahŕňala zastávky v Ríme a Berlíne, prichádza v čase, keď sa 27 členských štátov EÚ chystá hlasovať o tom, či zavedú päťročné clá na elektromobily. Zavedenie ciel na elektromobily by sa nepodarilo presadiť len v prípade, ak by proti návrhom hlasovala kvalifikovaná väčšina 15 členov EÚ, ktorí predstavujú 65 % obyvateľstva EÚ.
Španielsky premiér Pedro Sanchez po stretnutí s vodcom Čínskej komunistickej strany Si Ťin-pchingom v Pekingu verejne vyzval EÚ, aby prehodnotila zvýšenie cla na elektrické vozidlá vyrobené v Číne.
Taliansky minister zahraničných vecí Antonio Tajani pred prijatím Wanga 16. septembra uviedol, že Rím podporuje clá navrhované EÚ. Wang prisľúbil, že počas stretnutia so zástupcami čínskych a európskych výrobcov elektrických vozidiel 18. septembra vytrvá v úsilí o rokovania „do poslednej chvíle“.
Odborníci vyzvali EÚ, aby zotrvala na svojom stanovisku, pričom zdôraznili vplyv EÚ na Peking vzhľadom na závislosť Číny od európskeho trhu, problémy, ktorým čelí na americkom trhu, a jej spomaľujúce sa hospodárstvo.
„Či už clá alebo nie, čínski predstavitelia zúfalo potrebujú, aby Európa zostala otvorená ich vývozu,“ napísal Noah Barkin, expert na Európu a Čínu z German Marshall Fund, v správe zo 16. septembra.
„EÚ by mala zostať pevná nie preto, že to bude chcieť nová americká administratíva, ale preto, že v hre je jej vlastná geopolitická dôveryhodnosť a priemyselná budúcnosť.“
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK