Piatok 22. novembra, 2024
Ministerka kultúry Martina Šimkovičová (nom. SNS) (Foto: Ministerstvo kultúry SR)

NZK: Obraciame sa na Generálnu prokuratúru. Ministerka Šimkovičová mohla porušiť zákon, keď riadila SND

Ministerka kultúry Martina Šimkovičová mohla konať mimo zákon, keď zastávala dve funkcie – ministrovala aj riadila Slovenské národné divadlo (SND). Nadácia Zastavme korupciu sa preto obrátila na Generálnu prokuratúru, aby dvojfunkčnosť ministerky preverila. Zároveň Nadácia upozorňuje, že za rok vo funkcii ministerka systematicky znižuje transparentnosť v kultúre, cez zákony aj personálnu politiku. Z 30 podriadených organizácií sa za rok vymenilo vedenie v ôsmich, výberové konanie prebehlo pritom len dvakrát, aj to v jednom prípade s jedinou kandidátkou.

Nadácia Zastavme korupciu sa aj v súvislosti s protestami Otvorenej kultúry proti ministerke pozrela podrobnejšie na jej personálnu politiku. Zistila, že zrejme porušila zákon. Keď začiatkom augusta odvolala ministerka šéfa SND, krátky čas vystupovala ako štatutár divadla. Potvrdila to Nadácii cez infoodpoveď aj poverená riaditeľka Zuzana Ťapáková. Podľa viacerých právnikov, s ktorými to Nadácia konzultovala, takú dvojfunkciu zákon neumožňuje. Nadácia preto podala podnet na Generálnu prokuratúru, aby zákonnosť postupu ministerky preverila.

„To je len jeden z prípadov, ktorý ilustruje prístup ministerstva k pravidlám. Pri bližšom pohľade, ako ministerstvo kultúry pod taktovkou koaličnej SNS zmenilo za rok legislatívu pre verejnoprávnu televíziu, galérie, múzeá či Fond na podporu umenia je zrejmé, že systematicky vytláča transparentnosť a jasné pravidlá z kultúry na úkor koncentrácie moci do rúk ministra,“ upozorňuje Xénia Makarová z Nadácie.

Prejavuje sa to znižovaním transparentnosti aj v personálnej politike ministerstva voči podriadeným inštitúciám.

„Namiesto doteraz zaužívaných výberových konaní s prístupom verejnosti od toho ministerstvo ustupuje a samo vyberá ľudí do čela kľúčových kultúrnych inštitúcií. Zmenou zákonov tiež posilňuje svoju moc pri odvolávaní manažérov, aby tak mohol minister urobiť aj skôr ako v minulosti a bez udania dôvodu,“ hodnotí riaditeľka Nadácie Zuzana Petková. Z ôsmich nových šéfov kultúrnych inštitúcií prešli výberovým procesom len dvaja, pričom v prípade Bibiany bola jedinou kandidátkou ministerkina známa Petra Flach.

Väčšie koncentrovanie moci v rukách ministerky sa zas premieta aj do meškania existenčných finančných platieb pre umelcov. Napríklad posilnenie počtu nominantov ministerstva v rade Fondu na podporu umenia de facto brzdí vyhlasovanie nových výziev. Na tých sú existenčne závislé rôzne umelecké projekty či festivaly po celom Slovensku.

Znížené štandardy na transparentnosť sa začali prenášať aj na nižšie úrovne v kultúrnych inštitúciách pod ministerstvom. Národné divadlo v Košiciach aj po výmene vlády má rovnakého riaditeľa. No zo 6 vedúcich zamestnancov odišli po „vzájomnej dohode“ 3, teda polovica. Ich nástupcov si šéf divadla nevybral cez výberové konanie, ale cez pracovný pohovor.

Naproti tomu Pamiatkový úrad, kde sa síce od nástupu Šimkovičovej zatiaľ nezmenil žiadny vedúci zamestnanec, predtým cez výberové konanie vybral všetkých 27 riadiacich pracovníkov.

Ministerka tak za rok výrazne otočila smerovanie kultúry, ktoré roky nastavovali jej predchodcovia. Spočívalo v jasných, jednotných a vopred definovaných pravidlách, ktoré boli zárukou, že kultúru a peniaze do nej riadili skutoční a nezávislí odborníci.

Názory vyjadrené v tomto článku sú názormi autora a nemusia nutne odrážať stanovisko The Epoch Times.

Prečítajte si aj