Štvrtok 19. septembra, 2024
(Úplne vľavo) minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) počas tlačovej konferencie na Úrade vlády v Bratislave 25. júla 2024. (Foto: FB / Ministerstvo vnútra SR)

Je zrušenie NAKA v rozpore so zákonom? Zastavme korupciu a advokát Kubina poukazujú na nezákonnú reorganizáciu polície

Nadácia Zastavme korupciu upozornila, že zrušenie NAKA môže byť v rozpore so zákonom. Advokát Kubina zastupujúci viacerých bývalých vyšetrovateľov zverejnil na sociálnych sieťach stanovisko Odborového zväzu polície, ktoré získal jeho klient. Podľa stanoviska bola reorganizácia vykonaná v rozpore s právnymi predpismi. Policajný zbor tvrdí, že všetky kroky pri reorganizácii prebehli v súlade so zákonom.

Zrušenie NAKA môže byť nezákonné

Nadácia Zastavme korupciu informovala o tom, že zrušenie Národnej kriminálnej agentúry (NAKA) môže byť nelegálne. Známy advokát Peter Kubina, zastupujúci mnohých bývalých vyšetrovateľov a policajtov, na sociálnej sieti zverejnil stanovisko Odborového zväzu polície (OZP), ktoré zákonne získal jeho klient – bývalý predseda odborov NAKA Štefan Mašin – a požiadal ho o zverejnenie.

„Na ministerstve vnútra a prezídiu policajného zboru opäť nezastrúhali ceruzky a ukázali, že ani pri tak závažnom kroku ako bola aktuálna reorganizácia NAKA zákonu za žiadnych okolností nepodľahnú a nenechajú sa ním vyrušovať,“ uviedol na sociálnej sieti advokát. 

Podľa informácií TASR Policajný zbor stručne vyhlásil, že pri reorganizácii NAKA postupoval podľa zákona. Bližšie podrobnosti neuviedol.

Podľa zákona o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície má služobný úrad s príslušným odborovým orgánom vopred prerokovať návrh na prevedenie alebo preloženie policajta na inú funkciu z dôvodu buď organizačných zmien, zo zdravotných dôvodov alebo z dôvodu zákazu činnosti.

Z publikovaného stanoviska OZP vyplýva, že v zmysle tohto ustanovenia sa nepostupovalo, tvrdia kritici. Návrhy personálnych rozkazov na prevedenie alebo preloženie policajtov na inú funkciu z organizačných dôvodov boli predložené na prerokovanie policajným odborom až týždeň po ich vydaní a vykonaní. Z tohto dôvodu OZP vydal nesúhlasné stanovisko ku všetkým návrhom personálnych rozkazov prezidenta Policajného zboru.

Na prípadnú škodu sa zložia daňoví poplatníci

„V praxi to znamená, že všetky personálne rozkazy dotknuté touto vadou (čo sa javí byť celá aktuálna reorganizácia NAKA) boli vydané v rozpore so zákonom,“ zhodnotil Kubina. Doplnil, že to bude dôvod na zrušenie rozhodnutia u policajtov, ktorí podali opravný prostriedok – odvolanie. Znamenalo by to, že policajti sa môžu vrátiť na svoje pôvodné miesta. Nakoľko však už NAKA neexistuje, policajti sa nemajú kam vrátiť. U policajtov, ktorí nevyužili opravný prostriedok, vznikne dôvod na obnovu konania, vyslovil sa advokát.

„Celá organizačná zmena bola robená narýchlo a účelovo v snahe zbaviť sa policajtov a toto je dôsledok,“ skonštatoval Ľubomír Daňko z Nadácie Zastavme korupciu (NZK). Podľa neho sa na prípadnú škodu spôsobenú nezákonným konaním budú skladať všetci daňoví poplatníci.

Podľa riaditeľky NZK Zuzany Petkovej je pravdepodobné, že všetci policajti, ktorí podali voči personálnym rozkazom opravný prostriedok, uspejú. Následne by mohli požiadať aj o náhradu mzdy, na ktorú mali nárok, kým pracovali na NAKA. „V minulosti už ministerstvo takúto chybu urobilo, pričom Najvyšší súd SR vo svojom rozsudku (8Sžo/21/2013 z 20.03.2014) konštatoval, že personálne rozkazy sú nezákonné a zrušil ich,“ ozrejmila.

Podľa Kubinu v nasledujúcich dňoch uvidíme, či sa ministerstvo a Policajný zbor budú snažiť zákonne „upratať“ vzniknutý neporiadok, alebo záležitosť prenechajú súdom a verejnosti s tvrdením, že pri reorganizácií NAKA postupovali v súlade so zákonom.

„Vždy som hovoril, že pomstu na čestných policajtoch nerealizujú najostrejšie ceruzky v peračníku, ale o čo menej majú charakteru a odborných schopností, o to viac majú moci a ochoty ju zneužívať. Týmto však definitívne preukázali, že sú to takí amatéri, že ani tú pomstu nevedia zrealizovať tak, aby za sebou nezanechali veľa stôp a trosiek,“ vyhlásil.

Dôvody vzniku a zániku NAKA

NAKA vznikla ako organizačná zložka Prezídia Policajného zboru pred 12 rokmi 1. decembra 2012. „Dôvodnosť jej vzniku spočívala v posilnení výkonu služobných činností na úseku odhaľovania a vyšetrovania mimoriadne závažných a spoločensky obzvlášť nebezpečných trestných činov, najmä v oblasti ekonomickej kriminality, finančnej kriminality, obzvlášť závažnej organizovanej kriminality, drogovej kriminality, korupčných trestných činov a trestných činov extrémizmu a terorizmu, patriacich do pôsobnosti Špecializovaného trestného súdu,“ píše sa na stránkach ministerstva vnútra.

NAKA ku koncu augusta tohto roku zanikla a nahradiť ju majú tri nové útvary – Úrad boja proti organizovanej kriminalite, Národná protidrogová jednotka a Protiteroristická centrála. Policajný prezident Ľubomír Solák informoval, že pri reorganizácií Policajného zboru sa inšpirovali zahraničím, najmä Českou republikou.

„Tieto útvary budú vyšetrovať najzávažnejšie formy páchania kriminality vyžadujúce si vykonanie zložitého vyšetrovania. Odhaľovanie a vyšetrovanie najzávažnejšej trestnej činnosti, akou je aj korupcia, je naďalej jednou z priorít polície,“ vysvetlil Solák.

„Od prvého októbra dôjde k prvej fáze reorganizácie, o ktorej som hovoril už minimálne pol roka. Bola spracovaná policajným prezídiom na základe štatistík a na základe toho, aby boj s organizovaným zločinom, ale aj so štandardnou finančnou kriminalitou, korupciou, terorizmom a boj proti drogovej činnosti bol čo najefektívnejší,“ priblížil zmeny začiatkom augusta minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD). 

Šéf rezortu už dávnejšie dôvodil potrebu reorganizácie nedostatkom personálu v polícii, vysokým počtom vedúcich pracovníkov, zrušením Úradu špeciálnej prokuratúry a tiež potrebou reagovať na aktuálnu bezpečnostnú situáciu. Rovnako policajné prezídium potvrdilo, že účelom reorganizácie je zabezpečiť účinné využitie kapacít a zdrojov. „Personálne stavy týchto útvarov je možné efektívnejšie využiť tak, aby bola zabezpečená účelnejšia a oveľa účinnejšia koordinácia a využitie ľudských zdrojov,“ vyjadrilo sa prezídium.

Po personálnych zmenách na NAKA čelí ministerstvo pokute

Minister Šutaj Eštok začal na NAKA najskôr personálnymi zmenami. Krátko po tom, čo na jeseň minulého roka zasadol na stoličku šéfa rezortu, postavil mimo službu niekoľkých z vyšetrovateľov NAKA – mediálne známu skupinu okolo vyšetrovateľa Jána Čurillu. Tí boli už predtým obvinení zo zneužitia právomoci verejného činiteľa. Urobil tak napriek tomu, že mali status chránených oznamovateľov. Úrad na ochranu oznamovateľov (ÚOO) voči ministerstvu začal konanie, keďže mal byť ministrom nezákonne obídený.

„Za to bola ministerstvu uložená pokuta vo výške 90 000 eur. Rozhodnutie nateraz nie je právoplatné, ministerstvo sa môže voči nemu ešte odvolať, preto ho úrad nebude pred ukončením konania bližšie komentovať,“ vysvetlil ÚOO.

Rezort vnútra v júni uviedol, že nesúhlasí s rozhodnutím úradu a domnieva sa, že sa nedostatočne vysporiadal s námietkou zaujatosti. Ministerstvo spochybňuje aj samotné poskytnutie ochrany týmto vyšetrovateľom a pripomenulo, že vo veci ešte nie je ukončené trestné konanie, v rámci ktorého majú byť preskúmané aj okolnosti poskytnutia ochrany.

„Úrad podľa nášho názoru nezobral do úvahy detailnú a podrobnú argumentáciu ministerstva vnútra vrátane argumentácie z rozhodnutí Krajského súdu (KS) v Bratislave (BA), ktorá je v danej veci zásadná, pretože senáty KS v BA jednoznačne potvrdzujú, že postavenie trestne stíhaných vyšetrovateľov mimo činnú službu je obligatórnou povinnosťou ministra, keďže ich oznámenia nesmerovali voči nadriadenému,“ uviedlo vtedy ministerstvo vnútra.

Prečítajte si aj