Bývalý ateista maľuje nebeské sféry a snaží sa inšpirovať ostatných k láskavosti: „Bohovia a Budhovia sú skutoční“
„Umelec by mal byť človek milujúci pestovanie morálky.“
Tvorba mladého oceneného umelca, kedysi ateistu, sa teraz točí okolo viery. Maľuje nebeské sféry a potvrdzuje existenciu Bohov. Jeho podmanivé témy stavajúce do protikladu cnosť a neresť prirodzene vedú divákov k láskavosti a odpusteniu.
Predstavujeme vám Loc Minh Duonga, ilustrátora, ktorý sa narodil a vyrastal v Hočiminovom meste (bývalý Saigon) vo Vietname.
Duonga už od školských čias priťahovali umelecké diela renesancie, najmä maľby. Nasledovanie tradície a zobrazovanie pravdy sú ústrednými témami jeho tvorby. Verí, že skutoční umelci dokážu v ostatných vzbudiť túžbu po čistom dobre. Na dosiahnutie tohto cieľa si umelci musia byť vedomí vlastných myšlienok, ktoré ovplyvňujú ich umenie.
„Tradičné hodnoty sa neodrážajú len v tom, ako umelecké dielo vyzerá na povrchu, ale aj v procese jeho vzniku,“ povedal vietnamský umelec v rozhovore pre denník The Epoch Times.
Dodáva: „O čom premýšľajú umelci, keď vytvárajú svoje diela? Myslia na získavanie profitu alebo myslia na vyššie zmysluplné veci? Prináša svet v ich dielach divákom pocit väčšieho pokoja? Umelec by mal byť človek, ktorý má rád kultivovanie morálky, pretože každá jeho myšlienka v živote sa môže odraziť v obraze a divák tak môže spoznať aj vnútorný svet umelca.“
„Cieľom života má byť prosperita a hojnosť, ale duša musí vždy nájsť cestu späť k najzákladnejším morálnym princípom. Tak, ako krásny obraz: vonkajší výraz môže byť veľmi pôsobivý, ale myseľ umelca musí byť kľudná a prázdna [bez zlých myšlienok].“
Budovanie cesty
Duongov záujem o svet umenia sa prehĺbil ešte počas jeho školskej dochádzky, keď prvýkrát uvidel obraz Madonna Litta od renesančného umelca Leonarda da Vinciho. Toto majstrovské dielo ho fascinovalo.
„Na tom obraze je niečo nesmierne pôsobivé, čo presahuje krásu skutočnosti – Božská realita,“ povedal. „Odvtedy obdivujem renesančné obrazy.“
Na vysokej škole sa Duong rozhodol študovať interiérový dizajn a hodiny výtvarného umenia sa mu veľmi páčili. Mimo vyučovania pracoval ako asistent umelca, ktorý ho naučil veľa vecí o umení. Po ukončení štúdia na univerzite sa Duong začal venovať digitálnej ilustrácii. V súčasnosti pracuje v oblasti reklamy a venuje sa najmä digitálnej maľbe.
Jedným z jeho najznámejších diel je maľba s názvom „Nepohnutá“. Tá v roku 2019 získala ocenenie „Humanita a kultúra“ v súťaži olejomalieb televízie NTD.
Na obraze je zobrazené odhodlané dievčatko, pokojne sediace a meditujúce v lotosovom sede, zahalené jasným zlatým svetlom. Hroziace nebezpečenstvo zobrazené v podobe hladných divokých vlkov nad ňou nemá žiadnu moc. Dievčina symbolizuje silu a všeobjímajúci súcit, prejavujúci sa len vtedy, keď je srdce neochvejné a vôľa pevná, zatiaľ čo človek čelí životným protivenstvám.
Duong hovoril o pozitívnej spätnej väzbe od divákov z rôznych kultúr a väčšina z nich sa mu zverila, že im dodáva „pocit pokoja“. Ďalší uviedli, ako cítia z obrazu „dobrú energiu“.
„Možno je to posolstvo obrazu,“ povedal Duong.
„Bohovia a Budhovia naozaj existujú“
Bývalý ateista Duong spomína na to, ako patril medzi tých arogantne tvrdiacich, že Budha nebol nič viac než „múdry muž a tvorca filozofie, ako viesť šťastný život“.
Až keď jedného dňa navštívil kláštornú knižnicu, aby vyzdvihol zásielku pre priateľa, zažil niečo, čo ho prinútilo zamyslieť sa nad existenciou Boha.
„Keď som v knižnici hľadal film, zrazu mi na hlavu spadol stoh DVD a ozval sa smiech mnohých ľudí, hoci v knižnici ich veľa nebolo,“ spomína umelec. V tej chvíli mi v hlave skrsla otázka: „Je Boh skutočný?“
Duong spomína na proces zbavovania sa myšlienok ateizmu, počas ktorého mu niektorí jeho priatelia vo Vietname raz hovorili o duchovnej praxi Falun Gong (alebo Falun Dafa), o starobylom systéme meditácie a sebazdokonaľovania s koreňmi v budhistickej tradícii. Paradoxne, Falun Gong vo Vietname – krajine, kde vládne komunistická strana – prekvitá, zatiaľ čo v neďalekej Číne čelí od roku 1999 nebývalo tvrdému prenasledovaniu.
Duong si zo zvedavosti požičal od jedného zo svojich priateľov knihu Čuan Falun, hlavný text tejto duchovnej praxe, aby si ju prečítal.
„Zistil som, že veci napísané v knihe sú veľmi vedecké a vysvetľujú viaceré duchovné javy veľmi zrozumiteľným spôsobom,“ spomína umelec. „Uvedomil som si, že Budhovia a Bohovia sú skutoční, je to vedecky podložené a nie vymyslené ľudskou fantáziou.“
„Teraz si Bohov a Budhov úprimne vážim. Vážim si ich, lebo viem, že skutočne existujú a vždy ľudí ochraňujú.“
Duong tiež povedal, že princípy opísané v knihe mu zodpovedali mnohé otázky a umožnili mu žiť „cnostný život“.
„Ľudské šťastie sa mi vždy zdalo obmedzené a zaujímalo ma, či existuje nejaké večné šťastie,“ hovorí Duong. „Po prečítaní knihy Čuan Falun som pochopil, že večné šťastie možno dosiahnuť len vtedy, keď sa človek dostane do súladu s podstatou vesmíru: Pravdivosťou, Súcitom a Znášanlivosťou.“
„Falun Gong mi dal silu a istotu, že ak svoje myšlienky a činy zosúladím s Pravdivosťou, Súcitom a Znášanlivosťou, všetko, čoho som hodný, sa mi rôznymi spôsobmi dostane. Ak vidíte, ako život funguje, začnete sa cítiť šťastní aj za nepriaznivej situácie.“
Okrem zdokonaľovania charakteru je podľa Duonga tiež dôležité, ako človek reaguje na dianie okolo seba. Podľa umelca brutálne prenasledovanie praktizujúcich Falun Gongu v Číne teraz prekročilo hranice Číny a „stalo sa skúškou svedomia pre ľudí na celom svete“.
„Nezáleží na krajine, na farbe pleti, na náboženstve… je ťažké mlčať tvárou v tvár takémuto zločinu,“ povedal Duong.
Inšpirovaný morálkou a čistotou
Tento múdry mladý muž verí, že dodržiavanie tradícií a morálky v každodennom živote je skutočným tajomstvom na dosiahnutie úspechu, ktorý je oveľa trvalejší a cennejší.
Základným pilierom všetkého, čo Duong robí, sa stala kultivácia základných cností, ako napríklad myslieť predovšetkým na potreby druhých a kultivovanie pokojného a súcitného srdca. Umelec hovorí, že keď je myseľ čistá, inšpirácia prichádza bez námahy ako večný prameň.
„Niekedy mám pocit absencie nápadov na kreslenie,“ povedal. „Čoskoro si však uvedomím, že asi som dovolil, aby do posvätného tvorivého procesu zasiahli sebecké myšlienky. Myšlienky typu: Dúfam v pochvalu mojich obrazov od druhých alebo bojím sa kritiky od ostatných.“
„Radosť plynúca z egoizmu je veľmi krátkodobá. Ak maľujete s takýmito myšlienkami, čoskoro sa budete cítiť bez inšpirácie.“
„Zistil som, ako v dnešnom svete existuje veľa filmov, kurzov, firiem a celebrít, učiacich nás inteligentnému spôsobu práce pre rýchly úspech. Videl som však aj to, že trvalo úspešní sú ľudia, ktorí sa snažia o určité tradičné cnosti, ako je trpezlivosť, čestnosť a odpúšťanie.“
Duong ako umelec zdôrazňuje dôležitosť morálky v tvorivom svete. „Maľba by mala ľuďom pripomínať tradičné morálne hodnoty,“ povedal a dodal, ako si vďaka takýmto obrazom ľudia „spomenú na svoju vrodenú dobrotu a uveria v Boha“.
Z vlastnej skúsenosti vie, že jeho nápady prichádzajú z Božieho vnuknutia a sú plné podnetných myšlienok. Vraví, že kedykoľvek mu napadne použiť maľbu ako prostriedok na zobrazenie spravodlivých hodnôt alebo existencie Bohov, nápady v jeho mysli zaiskria a „čakajú, kým ich nakreslí“.
„Myslím, že maľba je ako dvere, spájajúce diváka s inými svetmi. Samozrejme, existuje božský svet a tiež svet zla,“ povedal. „Aj zlé veci sa môžu chcieť dať mnou nakresliť. Takže musím zostať bdelý a odohnať žiadostivé myšlienky. Ak maľujem preto, aby som bol bohatý alebo slávny, pravdepodobne diváka zavediem do svetov skazy a moja práca sa čoskoro zastaví.“
„Skôr, než sa rozhodnem obraz namaľovať, zvyčajne si predstavujem svet na obraze. Ak ma tento svet osloví, rozhodnem sa oň prostredníctvom obrazu podeliť aj s ostatnými.“
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK