Piatok 22. novembra, 2024
Horiaca nákladná loď v Severnom mori prevážala aj elektromobily. (Foto: Coast Guard Netherlands)
»

Riziková technológia elektrických áut? Horiacej nákladnej lodi v Severnom mori hrozí potopenie

Požiar nákladnej lode pri pobreží Amelandu opäť vyvoláva otázky o bezpečnosti elektromobilov. V súčasnosti ich lítium-iónové batérie komplikujú hasenie požiarov. Potopenie lode by mohlo vážne poškodiť životné prostredie.

Od skorých ranných hodín (od stredy 26. júla) sa záchranné jednotky snažia dostať požiar na nákladnej lodi „Fremantle Highway“ (prenajatej japonskou spoločnosťou Kline) pod kontrolu. Loď bola naložená 3 783 osobnými autami vrátane 498 elektromobilov a teraz dokonca hrozí, že sa potopí. Pri požiari údajne zahynul jeden člen indickej posádky a holandská pobrežná stráž zachránila najmenej 22 ľudí.

Prvé správy dostala pobrežná stráž okolo polnoci

Ako informovala nemecká televízia ZDF, „Fremantle Highway“ vyrazila z Bremerhavenu a mala pokračovať do Port Saidu v Egypte. Podľa pobrežnej stráže prvé zistenia naznačujú, že jeden z naložených elektromobilov sa vznietil.

Následne sa požiar rýchlo rozšíril. Posádka sa najprv pokúsila uhasiť požiar sama, ale nepodarilo sa jej to. Okolo polnoci dostala pobrežná stráž prvé hlásenie o požiari. Následne, približne o tretej hodine ráno, remorkér „Nordic“ opustil Helgoland a vydal sa na miesto nehody.

Hovorca Centrálneho velenia pre námorné núdzové situácie so sídlom v Cuxhavene potvrdil, že „Nordic“ mal pôsobiť ako núdzový remorkér. Pobrežná stráž pripojila nákladnú loď k remorkéru pomocou lana, aby zabránila unášaniu lode smerom do Nemecka.

Nemecké pobrežie by mohlo byť tiež zasiahnuté

Napriek tomu sa zatiaľ nedá predpokladať, kedy sa požiar podarí uhasiť – a či sa loď dokonca nepotopí. Záchranné zložky sa snažia zabrániť obom týmto situáciám. Ak sa loď odpojí, hrozí aj zablokovanie trás v smere do Nemecka ako aj z Nemecka.

Holandská nadácia „De Noordzee“ sa obáva „ekologickej katastrofy pre Severné more“. Palivo a samotný náklad by mohli skončiť v mori a na morskom dne. Starosta Amelandu Leo Pieter Stoel sa obáva kontaminácie časti Severného mora – Waddensee – a pobrežia viacerých ostrovov odpadom.

Predseda spolku Ochranného združenia nemeckého pobrežia Severného mora (SDN) Gerd-Christian Wagner tiež varuje pred nebezpečenstvom pre nemecké pobrežie. Ak palivo unikne, západný vietor by ho mohol nahnať do zálivu.

Prvé lodné spoločnosti odmietajú prepravovať e-autá a hybridné modely

To, či požiar skutočne vznikol od elektromobilu, musí najprv potvrdiť vyšetrovanie. Už teraz je však jasné, že ich lítium-iónové batérie napomáhajú šíreniu požiaru a sťažujú hasenie.

Za Nemecko sa o situáciu stará Centrálne velenie pre námorné núdzové situácie v Cuxhavene. To zriadila spolková vláda a päť severonemeckých spolkových krajín s cieľom poskytovať pomoc v prípade nehôd, požiarov a ohrozenia životného prostredia.

Nórska lodná spoločnosť Havila Kystruten v januári vyhlásila, že už nebude prepravovať e-autá ani hybridné vozidlá. Ako dôvod uviedla nebezpečenstvo požiaru, ktoré predstavujú batérie. Pri hasení batérií sa spotrebuje obrovské množstvo vody a uvoľňujú sa vysoko toxické výpary.

Rozhodnutie bolo motivované nehodou lode automobilového prepravcu „Felicity Ace“. Vo februári 2022 úplne zhorela na mori a potopila sa. Aj v tomto prípade sa za príčinu požiaru považovala batéria elektromobilu.

Požiare elektromobilov spojené aj s vysokým rizikovým potenciálom na súši

Riziko požiaru elektromobilov nie je pri extrapolácii na počet registrácií vyššie ako pri autách so spaľovacím motorom, hovoria odborníci. Zatiaľ čo v prípade bežných vozidiel najväčšie nebezpečenstvo požiaru predstavuje obsah nádrže , v prípade elektromobilov sú hlavným rizikovým faktorom batérie.

Požiare elektromobilov však sprevádza intenzívne teplo a dym. Okrem cyklického úniku plameňov v dôsledku unikajúcich elektrolytov existuje aj riziko úniku toxických kvapalín do podzemných vôd.

Z nemeckého originálu preložil LS.

Prečítajte si aj