Štvrtok 19. septembra, 2024
Ilustračné foto (Pexels/ Owen.outdoors)

11 spôsobov, ako zaistiť, aby vaše auto vydržalo (takmer) večne (Tipy od odborníka)

Pre mnoho ľudí je auto hneď po bývaní najdrahšou investíciou. Preto je dôležité hľadať spôsoby, ako ho používať čo najviac rokov a kilometrov.

Podľa údajov analýzy európskeho združenia ACEA je priemerný vek vozidiel na Slovensku 14,3 rokov a v Českej republike 15,6 rokov. Priemer v EÚ predstavuje 12 sezón. Správa spotrebiteľskej organizácie Consumer Reports uvádza, že automobily by mali vydržať minimálne 320 000 km.

Lauren Fixová, moderátorka YouTube kanála Car Coach Reports a spolumoderátorka kanála His Turn Her Turn, odpovedala denníku Epoch Times na otázku, ako zaistiť čo najdlhšiu životnosť akéhokoľvek vozidla, nasledovne: „Najlepší spôsob, ako z auta získať viac kilometrov, je, že keď sa niečo rozbije, netreba čakať s opravou.“ Fixová by to mala vedieť – s autami začala pracovať už v 10 rokoch, v 16 rokoch pretekala a dokonca sa stala televíznou automobilovou expertkou.

„Vedieť si prácu urobiť sám alebo nájsť dobrého mechanika je nutnosťou,“ poznamenala.

Tu je 11 vecí, ktoré Fixová odporúča vykonávať pravidelne, aby vaše auto vydržalo čo najdlhšie.

Meňte prevádzkové kvapaliny

Na otázku, kde by mal majiteľ vozidla začať, poradila: „Výmena všetkých prevádzkových kvapalín v prípade potreby a dodržiavanie plánu údržby sú najdôležitejšou súčasťou udržania dlhej životnosti akéhokoľvek vozidla.”

Medzi najdôležitejšie kvapaliny, ktoré treba sledovať a udržiavať doplnené, patrí kvapalina automatickej prevodovky, chladiaca kvapalina, kvapalina posilňovača riadenia a brzdová kvapalina. Dôležitou kvapalinou je aj kvapalina diferenciálu, ktorá sa však málokedy vyčerpá a nie je ľahké ju skontrolovať bez vozidla na zdviháku. Nedostatok niektorej z týchto kvapalín môže viesť k poškodeniu a nákladným opravám.

Pri niektorých vozidlách sa pri nízkom stave určitej kvapaliny zobrazí výstražná kontrolka, zatiaľ čo pri iných ich musí majiteľ kontrolovať manuálne. Informácie o tom, ako často ich treba meniť, nájdete v návode na obsluhu vozidla.

Udržujte exteriér v čistote

Nie všetka údržba vyžaduje použitie kľúčov a náradia. Fixová povedala: „Začnite tým, čo vidíte najčastejšie: exteriérom. Najjednoduchší spôsob, ako udržať vozidlo v čo najlepšom stave, je raz týždenne ho umyť mydlom na auto. Nikdy nepoužívajte mydlo na riad, pretože to zbavuje vozidlo všetkého vosku a môže vysušiť lak.“ Varovala aj pred automatickými umývačkami, pretože môžu poškodiť lak a zachytiť strešné nosiče.

Namiesto toho odporúča ručné umývanie, pretože je to „najlepšia voľba, keď to počasie dovolí“. Na umývanie exteriéru však v zime nešetrite.

„V chladnom podnebí,“ povedala, „sa niekedy cesty odmrazujú soľou, soľankou alebo chloridom horečnatým, ktoré sú korozívne pre kovy a treba ich čo najskôr odstrániť.“

Používajte každý mesiac vosk

Akonáhle je exteriér čistý, pokračujte v údržbe voskovaním. „Raz za mesiac naneste kvalitnú vrstvu pastového vosku, ktorý je skvelou ochranou,“ povedala Fixová. „Ak chcete investovať viac, my používame na všetkých našich vozidlách keramický náter a ochranu laku. Je to síce drahé, ale lak bude vyzerať ako nový, pokiaľ ho budete udržiavať čistý pomocou vhodných produktov.“

Alternatívou je teflónové leštidlo, ktoré sa ľahšie aplikuje, je lacnejšie a nevyžaduje špeciálne čistiace prostriedky, pričom poskytuje dlhodobú ochranu a lesk.

Udržujte ho zakryté

Najúčinnejším spôsobom ochrany exteriéru vozidla je nechať ho v garáži, ale pre mnohých to nemusí byť možné. Ďalšou možnosťou je kvalitný poťah na auto, ktorý poskytuje ochranu pred škodlivým UV žiarením a taktiež pred prachom a vtáčím trusom.

Čistenie interiéru

Udržiavanie čistoty interiéru sa dlhodobo oplatí. Špina, rozliate tekutiny a celkové opotrebenie sa podpisujú na sedadlách, kobercoch, strope, palubnej doske a všetkých ostatných povrchových plochách. Fixová varuje pred čistením interiéru vozidla domácimi prostriedkami, pretože tie môžu poškodiť vinylové alebo kožené povrchy. Namiesto toho odporúča používať špecializované čistiace prostriedky.

„Ak máte sedadlá, palubnú dosku, výplne dverí a lakťové opierky z pravej kože, používajte čistiaci prostriedok na kožu a pravidelne aplikujte kondicionér určený špeciálne pre kožu,“ radí. „Na kožené povrchy automobilov nepoužívajte prípravky na báze amoniaku, inak sa vysušia a môžu popraskať.“

Premazávajte motor

Fixová sa ďalej venovala časti vozidla, ktorá ho udržuje v chode: motoru.

„Srdcom každého auta je motor a jeho krvou je olej. Vo svojich vozidlách používam radšej plne syntetické oleje,“ povedala. „Aj keď stoja o niečo viac, mazanie je podľa môjho názoru lepšie. V porovnaní s tradičnými olejmi majú syntetické kvapaliny o niečo nižšiu spotrebu paliva, čo pomáha kompenzovať ich vyššiu cenu.“

Meňte olej podľa odporúčaní v návode a riešte to okamžite, pokiaľ sa na prístrojovej doske vozidla rozsvieti kontrolka nízkeho stavu oleja. Niektoré vozidlá umožňujú kontrolu hladiny oleja prostredníctvom palubného diagnostického systému, zatiaľ čo iné vyžadujú, aby vozidlo stálo na rovnom povrchu, motor bol vypnutý, nechal sa trochu vychladnúť a hladina oleja sa skontrolovala pomocou tradičnej mierky.

Fixová varovala pred pridávaním príliš veľkého množstva oleja. „Nikdy neprekračujte odporúčané množstvo motorového oleja uvedené v návode. V tomto prípade môže byť príliš veľa dobrej veci – motorového oleja – pre motor veľmi škodlivé,“ povedala.

Zapíšte si do kalendára výmenu oleja a pravidelne ho meňte. Naplánujte si aj výmenu filtrov a zapaľovacích sviečok.

Vykonávajte diagnostiku

„Ak chcete, aby vám auto vydržalo, je tu ešte jedna kontrolka, ktorej musíte venovať pozornosť – svetielko kontrolky motora,“ skonštatovala Fixová pre denník Epoch Times. „Nemyslite si, že ju môžete ignorovať a ona jednoducho zhasne; to nie je dobrý nápad, pretože neviete, čo signalizuje. Investujte do jednoduchého palubného diagnostického nástroja, tzv. skenera OBD. Možno ho zaobstarať už od 25 eur.“

Keď sa rozsvieti kontrolka motora, zapojte OBD skener do portu – ktorý je obvykle pod prístrojovou doskou a volantom – a stlačte tlačidlo „read“, aby ste získali kód. Potom zadajte číslo kódu do internetového vyhľadávača a zistite problém. Kódy môžu signalizovať drobné vady, napríklad P0457, ktorý označuje uvoľnené viečko nádrže, alebo väčšie vady ako P0300, ktorý signalizuje zlé zapaľovanie valcov.

Majitelia s väčšími mechanickými zručnosťami môžu zvážiť použitie pokročilého diagnostického systému podobného tomu, aký používajú predajcovia automobilov. Cena takýchto systémov sa pohybuje od niekoľko sto eur až po niekoľko tisíc eur. Sú to buď samostatné jednotky, alebo využívajú softvér nahraný do prenosného počítača. V oboch prípadoch sú pripojené k portu OBD vozidla a umožňujú prístup k veľmi podrobným údajom o stave vozidla, ktoré by inak bolo ťažké diagnostikovať, napríklad uvoľnené lanko indikátora opotrebovania bŕzd na určitom kolese.

Aj keď sa majiteľ rozhodne nechať prácu vykonať profesionálnym autotechnikom, vďaka použitiu diagnostického počítača má istotu, že išlo o nutnú opravu.

Kontrola elektrického systému

Okrem starostlivosti o motor odporúča Fixová sledovať aj elektrický systém.

„Elektrický systém vozidla obvykle vydrží roky,“ povedala. „Ak ho chcete chrániť, vyhýbajte sa zaplaveným cestám a podniknite kroky, aby ste do garáže nepustili hlodavce. Voda môže spôsobiť skrat alebo koróziu. Krysy a myši niekedy žujú elektroinštaláciu, pretože im jej obaly chutia sladko.“

Aby sa z malého problému nestal väčší, robte raz mesačne rýchlu vizuálnu kontrolu a skontrolujte, či nedošlo ku korózii alebo požutiu káblov.

Sledujte prevodovku

Prevodovka je ďalšou časťou vozidla, ktorá tvrdo pracuje a musí byť riadne udržiavaná.

„Prevodovka vozidla prenáša výkon z motora na kolesá a to, že dobre funguje sa považuje za samozrejmosť,“ poznamenala Fixová. „Ak máte s prevodovkou problémy, ako je nepravidelné radenie, zápach spáleniny alebo problém zaradiť, treba ju odviezť k odborníkovi, pretože oprava tejto časti vozidla môže byť nad sily väčšiny majiteľov.“

Existuje však niekoľko vecí, ktoré môže majiteľ urobiť, napríklad udržiavať doplnené hladiny kvapalín a riadiť sa odporúčaniami mechanika.

Neignorujte odpruženie

Odpruženie vozidla a súvisiace súčasti začnú časom vykazovať známky opotrebenia pri jazde po nerovných cestách.

„Ak sa jazda stáva nadmerne hojdavou alebo drsnou, alebo si všimnete problémy s ovládateľnosťou pri jazde rovno alebo v zákrute, jedná sa o varovné signály, ktoré by ste nemali ignorovať,“ povedala Fixová. „Skontrolujte súčasti odpruženia vozidla, od pružín cez tlmiče až po vzpery, alebo ho odvezte k dôveryhodnému mechanikovi, aby ich opravil.“

Prepláchnite brzdovú kvapalinu

Aby auto správne fungovalo, musí vedieť zastaviť.

„Brzdy sú najdôležitejším bezpečnostným prvkom, ktorý nikdy neprehliadnite,“ uviedla. „Uistite sa, že každé dva roky prepláchnete brzdovú kvapalinu, čo je vlastne celkom jednoduchá úloha, pokiaľ máte správne náradie. Sledujte opotrebenie brzdových doštičiek a dávajte pozor na pískanie, ktoré signalizuje opotrebenie kotúčov. To všetko vám zaistí väčšiu bezpečnosť na ceste.“

Takže čo je najlepší spôsob, ako zaistiť dlhšiu životnosť vozidla? Doprajte mu trochu svojho času a venujte pozornosť tomu, čo vám hovorí.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj