Štvrtok 19. septembra, 2024
(Vľavo) premiér SR Robert Fico (Smer-SD) a vpravo minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR Tomáš Drucker (Hlas-SD) počas premiérovej návštevy Ministerstva školstva 20. augusta 2024 v Bratislave. (FOTO TASR - Martin Baumann)

Minister Drucker zakáže v rámci Nežnej revolúcie mobily. Podľa premiéra tým dáva hlavu na gilotínu

Minister školstva Drucker zvažuje opätovne zaviesť zákaz používania mobilov na základných školách, najmä na prvom stupni. Avizovaná zmena by mala platiť od 1. januára 2025. Cieľom tohto kroku je zlepšiť duševnú pohodu detí, obmedziť mobilné technológie v školách a zároveň zabezpečiť, aby ich používanie bolo premyslené. Premiér Fico varuje, že tento zákaz môže vyvolať „detskú revolúciu“. Zároveň však zdôrazňuje, že deti by mobily v školách používať nemali. Navrhované opatrenia sú súčasťou balíka školských zákonov nazývaných aj ako „Nežná revolúcia vo vzdelávaní“.

Premiér Fico: Minister ide s hlavou na gilotínu

Minister školstva, výskumu, vývoja a mládeže Tomáš Drucker (Hlas-SD) ešte v marci ohlásil, že rezort uvažuje nad znovuzavedením zákazu používania mobilov na základných školách. Na prvom stupni úplne, na druhom stupni by regulácia mohla byť menej prísna. Za účelom vytvorenia konkrétnych pravidiel a opatrení v máji zriadil odbornú skupinu. Zákaz by mal platiť od 1. januára budúceho roka. Niektoré školy žiakom nedovoľujú používať mobily už teraz.

„Regulácia používania mobilných telefónov neznamená ťaženie proti používaniu digitálnych technológií, ale vytváranie priaznivého prostredia pre vzdelávanie detí. Štát v najbližších rokoch investuje dve stovky miliónov eur do moderného vybavenia tried,“ zdôraznil minister.

V rámci kontrolných dní, ktoré premiér Robert Fico (Smer-SD) absolvuje naprieč všetkými ministerstvami, v auguste (20. 8.) zavítal aj na rezort školstva. Fico na následnej tlačovej konferencii skonštatoval, že minister Drucker avizovaným zavedením zákazu mobilných telefónov na základných školách „ide s hlavou na gilotínu.“ Hoci sa predseda vlády domnieva, že opatrenie môže u žiakov vyvolať vlnu nespokojnosti, nevidí dôvod, aby deti počas vzdelávania mobily používali.

„Myslím si, že vznikne detská revolúcia, budeš s tým musieť, pán minister, rátať, ale ja som tiež rodič, mám dospelého syna a táto myšlienka sa mi páči,“ poznamenal premiér.

Rezort školstva sa inšpiroval odporúčaniami z Británie, platiť by mali viaceré pravidlá. Cieľom zákazu používania mobilných telefónov na školách je zlepšiť duševnú pohodu detí. Za týmto účelom ministerstvo tiež plánuje zaviesť a podporovať odlišné aktivity pre deti aj počas prestávok.

Pre prvé tri ročníky prvého stupňa základnej školy by mal platiť úplný zákaz používania telefónov v priebehu vyučovania, vrátane prestávok vo všetkých priestoroch školy. Žiaci 4. ročníka dostanú výnimku, ak si použitie mobilu bude vyžadovať štátny vzdelávací program. Rovnako vyňatí z plošného zákazu môžu byť žiaci od šiesteho ročníka, ak si to bude vyžadovať štátny vzdelávací program alebo ak by o výnimke rozhodol pedagóg z dôvodov nevyhnutnosti pre potreby vzdelávania.

Deti telefóny rozptyľujú

Minister Drucker argumentoval výsledkami výskumov OECD, kde deti v neregulovanom prostredí používania mobilných telefónov mali preukázateľne horšie sústredenie počas vyučovania a súčasne aj menej uspokojivé výsledky vo vzdelávaní. „Deti trpia zvýšenou nervozitou, čo môže mať vplyv na ich schopnosť učiť sa,“ upozornil.

Projektová manažérka pre duševné zdravie na rezorte školstva Lenka Svoradová vysvetlila, že na ministerstve o zákaze mobilov začali opäť uvažovať. Výsledky medzinárodného testovania PISA totiž ukázali, že veľa mladých Slovákov sa cíti bez mobilu nervózne. „Zistili tiež, že najnižšiu mieru rozptýlenia pozornosti žiakov mali tie školy, ktoré mobily úplne zakazovali,“ poznamenala.

Mobily majú negatívny vplyv na schopnosť udržiavať pozornosť, čo môže podľa nej vplývať nielen na dosahovanie výsledkov, ale môžu ovplyvniť aj duševné zdravie. Mobilné aplikácie sú nastavené tak, aby nás vťahovali a udržiavali v hre. „Pracujú teda s úrovňami dopamínu, ktorý sa vyplavuje pri ich používaní a láka nás neprestať v tom.“

Podľa Svoradovej regulácia mobilov nepredstavuje v rámci dlhodobých priorít ministerstva školstva v oblasti duševného zdravia nosnú tému. Avšak „schopnosť kontrolovať to, ako používame digitálne technológie, môže zmierniť ich dosah na duševné zdravie.“

Plošný zákaz už u nás raz platil

Učitelia vnímajú pozitívne, že sa rezort touto otázkou zaoberá. V súčasnosti je toto rozhodnutie v kompetencií škôl. Plošný zákaz stanovený vyhláškou už raz na Slovensku zavedený bol pred dvoma rokmi. Ešte pred júnom 2022 platila vyhláška ministerstva školstva, podľa ktorej žiak nesmel počas vyučovania používať mobilný telefón. „Použiť ho môže iba v odôvodnených prípadoch so súhlasom vyučujúceho, triedneho učiteľa alebo riaditeľa, alebo jeho povereného zástupcu,“ uvádzal dokument.

Po 15. júni 2022 bol zákaz z vyhlášky vypustený a nahradený naratívom, že pravidlá správania sa žiaka vrátane pravidiel používania mobilných telefónov, upravuje školský poriadok.

Prezidentka Združenia základných škôl Slovenska (ZZSŠ) Eva Horníková podotkla, že by bolo vhodné vedieť, aké iné technologie namiesto zakázaných mobilov školy dostanú. Upozornila, že mobilné telefóny a tablety sú už súčasťou života detí a v školách slúžia aj ako bežné vzdelávacie nástroje.

Soňa Puterková zo Slovenskej komory učiteľov (SKU) považuje za racionálne stanoviť zákaz mobilov pre najmladšie ročníky. „Úplný zákaz aj cez prestávky by som považovala za opodstatnený, najmä v prípade mladších žiakov na základných školách. V prípade starších žiakov by malo byť obmedzenie používania predmetom diskusie, pretože môže byť aj prostriedkom výuky či zdrojom informácií,“ uviedla.

Študentská rada stredných škôl (ŠRSŠ) rovnako vyjadrila súhlas so zavedením plošného zákazu na prvom stupni základných škôl. Potrebu plošnej úpravy v podobe zákazu používania mobilných telefónov na stredných školách nevidí. „Každá škola má svoje vlastné potreby a špecifiká, a preto by rozhodnutie o používaní mobilných zariadení malo byť v kompetencii vedenia školy a zohľadňovať individuálne okolnosti a potreby študentov,“ infomoval predseda ŠRSŠ Viliam Dominik Ďuraš.

Ľudský kontakt je najlepší

Odborníci majú jasno v tom, že pre dobro detí je lepšie, aby boli mobily nahradené priamym ľudským kontaktom. Nezhodnú sa však v tom, či práve plošný zákaz predstavuje riešenie negatívnych dopadov technológií. Všetci pozitívne vnímajú snahu o reguláciu technológií na rezorte školstva, avšak považujú za potrebné zvážiť všetky názory.

„Moja dlhoročná prax s deťmi potvrdzuje, že deti majú čoraz menej ľudského kontaktu a interakcie. Žiadna technológia sa nemôže rovnať prínosu, ktorý generuje ľudský kontakt,“ zhodnotil komisár pre deti Jozef Mikloško.

Podľa neho je nevyhnutné, aby si všetci zúčastnení uvedomili, že ide o „digitálny heroín“. Upozornil tiež na negatívne vplyvy mobilov na deti, od ľahkého prístupu k nevhodnému obsahu, cez možnosti kyberšikany, až po neurologické účinky na ľudský mozog. Zároveň je dôležité myslieť na budúcnosť detí a celej spoločnosti. Deťom treba ponúnuť pomoc, nie im niečo zakazovať.

Profesor Michael Henderson z Monash University sa zaoberá skúmaním, ako digitálne zariadenia rušia deti na školách. Uznáva negatívne spojenie, ktoré je nepopierateľné, so zákazom digitálnych technológií sa však nestotožňuje. Podľa Hendersona by sme mali radšej so študentmi v tomto smere pracovať. Učiť ich, kedy je používanie týchto zariadení efektívne a kedy má pre nich význam. Technológie podľa neho dokážu byť úžasným zdrojom informácií a komunikačným nástrojom, ale musia byť používané s mierou.

Nežná revolúcia v školstve

Ministerstvo v súčasnosti zavádza do praxe 89 zmien zameraných na kvalitu, dostupnosť a efektívnosť školstva. Fico s Druckerom na tlačovej konferencii zhodne hovorili o „Nežnej revolúcii“ v slovenskom systéme vzdelávania.

„Nežnou revolúciou sme to nazvali preto, že prichádzajú viaceré revolučné zmeny, čo však neznamená, že búrame všetko, čo je zlé a samozrejme nechceme tlačiť ani na učiteľov, ktorí toho majú za ostatné roky dosť, mnohé nevydarené zmeny,“ ozrejmil minister.

Podľa premiéra je prvoradé zabezpečiť vyššiu konkurencieschopnosť Slovenska a dostatočný počet kvalifikovaných pracovníkov. Dodal, že niektoré témy priťahujú veľkú mediálnu pozornosť, avšak nemajú až taký význam, zatiaľ čo iným, omnoho dôležitejším, sa toľko pozornosti nedostáva.

Spoločne s ministrom sa zhodli na tom, že úroveň vzdelávania na Slovensku stále nie je na dostatočnej úrovni. „To je úloha v danom období na dlhé roky, keď budeme môcť konštatovať, že náš vzdelávací systém má rovnakú kvalitu ako v iných krajinách,“ skonštatoval Fico. 

Uviedol, že Slovensko potrebuje približne 100-tisíc kvalifikovaných pracovníkov, ktorí by mohli obsadiť pozície v kľúčových odvetviach pre štát a ekonomiku.

Prečítajte si aj