Piatok 22. novembra, 2024
Stíhačky J15 na jednej z čínskych operačných lietadlových lodí Liaoning počas cvičenia na mori 24. apríla 2018 (AFP via Getty Images)

Čínska stíhačka novej generácie J-35 nedokáže konkurovať americkej F-35 (Analýza)

Čínska stíhačka J-35 je už pripravená na štarty z čínskej lietadlovej lode a podľa posledných správ čínskych médií je schopná bojovať s americkými stíhačkami F-35. A to za situácie, keď sa napätie okolo Taiwanského prielivu neustále zvyšuje.

Analytici však poznamenali, že F-35 má oproti J-35 absolútnu výhodu v schopnostiach stealth, avionike, motore a ďalších výkonnostných faktoroch. Tieto lietadlá nie sú na rovnakej úrovni.

„Zelená verzia J-35“ bola tento mesiac počas námorných skúšok na palube tretej čínskej lietadlovej lode Fujian a mohla by byť okamžite pripravená na štart, uviedli čínske médiá vrátane spoločnosti Tencent.

Podľa správ čínskych médií sú trup a vonkajšie usporiadanie lietadla veľmi podobné americkému F-35 a stíhačka je navrhnutá tak, aby mu mohla konkurovať.

Stíhačku J-35 vyvinula čínska štátna spoločnosť Shenyang Aircraft Industry Group. Prvýkrát bola verejne predstavená na leteckom veľtrhu v Zhuhai v roku 2014 pod kódovým označením FC-31 „Falcon“. V správach pevninských čínskych médií sa toto lietadlo často považuje za čínske lietadlo novej generácie so schopnosťou štartu z lietadlovej lode a označuje sa ako J-35.

„Vieme, že ČKS často využíva reverzné inžinierstvo a jej inovácie sú obmedzené,“ povedal pre The Epoch Times Sheu Jyh-Shyang, asistent výskumného pracovníka Ústavu čínskych politických, vojenských a operačných koncepcií na Taiwanskom inštitúte pre výskum národnej obrany a bezpečnosti.  „Hlavné stíhacie lietadlá PLA (Čínskej ľudovej oslobodeneckej armády, pozn. prekl.), od série J-11 až po J-16, sú väčšinou napodobeniny a reverzným inžinierstvom ruských Su-27 a Su-30, s niekoľkými originálnymi dielmi. Pretože zostaviť lietadlo od začiatku do konca nie je pre súčasný letecký priemysel ČKS zjavne také jednoduché.“

Vojensko-strategické zmýšľanie ČKS spočíva v tom, že chce vyvinúť akékoľvek zbraňové systémy, ktoré majú Spojené štáty, „ale sama nemá výskumnú základňu ani možnosti výskumu a vývoja, takže jedinou možnosťou je, samozrejme, ukradnúť západnú technológiu,“ povedal pre taiwanské noviny Epoch Times generálmajor vo výslužbe Yu Tsung-chi , poradca Republikového združenia Formosa.

„Kľúčové je, že krádežou technológie možno získať len technológiu aktuálnu v čase jej odcudzenia, ale americká vojenská technológia sa neustále zdokonaľuje a robí prielomy. Následný výkon sa tak neustále zlepšuje, čo ČKS nedokáže napodobniť. Okrem toho je takmer nemožné, aby výrobky vyrobené napodobnením alebo krádežou prekonali výkonnosť pôvodného návrhu vo všetkých ohľadoch,“ povedal Yu.

ČKS chce rôznymi spôsobmi ukradnúť alebo zaviesť mnohé vojenské technológie zo Spojených štátov, povedal pre Epoch Times Shen Ming-shih, výskumný pracovník a riaditeľ divízie výskumu národnej bezpečnosti na taiwanskom Inštitúte pre výskum národnej obrany a bezpečnosti.

„Napríklad čínsky J-20 skopíroval americký F-22, J-31 skopíroval F-35 a dokonca aj ťažký bombardér H-20 zrejme skopíroval B2.“

Pilot stíhacieho lietadla J-11 PLA vykonáva nebezpečný manéver počas zachytenia lietadla RC-135 amerického letectva, ktoré vykonávalo rutinné operácie nad Juhočínskym morom v medzinárodnom vzdušnom priestore, 21. decembra 2022, snímka z videozáznamu (S láskavým dovolením Veliteľstva U.S. Indo-Pacific Command/ Screenshot prostredníctvom The Epoch Times)

„I keď môže kopírovať plány iných krajín a učiť sa z nich, materiály alebo kovy používané inými krajinami sú veľmi kvalitné a jej vlastné materiály a kovy nie sú dostatočne dobré. Okrem toho, pokiaľ ide o systémovú integráciu, hoci dokáže napodobniť systémy iných, integračný efekt nemusí byť taký dobrý ako u iných. Takže pri kopírovaní cudzích vecí môže byť vzhľad veľmi podobný, ale skutočná bojová sila môže byť len 70 až 80 % [originálu].“

Výhody F-35

V porovnaní s J-35 je najvýznamnejšou výhodou F-35 jeho technológia stealth. Konštrukcia F-35 využíva materiály pohlcujúce radarové vlny a jedinečný tvar trupu, ktorý podľa odborníkov a verejných záznamov výrazne znižuje radarový odraz.

Sheu uviedol, že pokiaľ ide o stealth, americké stíhacie lietadlá zvyčajne používajú farbu, ktorá pomáha zlepšiť ich stealth schopnosti.

„Spojené štáty sú jedinou krajinou na svete, ktorá má tieto schopnosti,“ povedal. „Zatiaľ nie je známe, koľko týchto technológií získala ČKS.“

Lietadlo Lockheed Martin F-35A (U.S. Air Force/Master Sgt. Donald R. Allen)

Ďalšou kľúčovou výhodou lietadla F-35 sú jeho pokročilé senzory a avionika. Je vybavený radarom AN/APG-81 AESA, ktorý poskytuje vynikajúce možnosti na sledovanie, zameriavanie a elektronický boj. Systém distribuovanej apertúry poskytuje 360° situačné povedomie, čo pilotom umožňuje odhaliť a reagovať na hrozby z akéhokoľvek smeru. Elektrooptický zameriavací systém integruje možnosti zameriavania, infračerveného vyhľadávania, sledovania a laserového označovania. Tento komplexný systém fúzie senzorov prekonáva možnosti čínskych stíhacích lietadiel série J a poskytuje pilotom F-35 bezkonkurenčný situačný prehľad a bojovú silu.

Yu uviedol, že údaje zverejnené ČKS ukazujú, že detekčný dosah J-35 je porovnateľný s dosahom stíhacieho lietadla piatej generácie a taiwanského lietadla S6V.

„Rozdiel je však v tom, že údaje zverejnené Západom sú skutočné bojové parametre, zatiaľ čo údaje zverejnené ČKS sú experimentálne parametre a medzi nimi je veľký rozdiel,“ povedal.

Letecké motory boli vždy slabým miestom čínskeho leteckého priemyslu. Vojenské letecké motory ČKS majú údajne nedostatočný ťah a krátku životnosť. To je podľa odborníkov tiež dôležitý cieľ technologických krádeží zo strany ČKS pre jej cieľ „Made in China 2025“.

„Ďalším problémom potom je, že počet kvalifikovaných pilotov pre nové čínske stíhacie lietadlá ČKS je vážne nedostatočný, čo je tiež hlavným dôvodom pretrvávajúcich pochybností vonkajšieho sveta o bojových schopnostiach novej generácie stíhacích lietadiel,“ uviedol. „Softvérová obsluha a výcvik pilotov stíhačiek piatej generácie sú veľmi náročné.“

Pôvodný článok

Prečítajte si aj