Nedeľa 24. novembra, 2024
(Biba Kayewich)

5 vecí, ktoré by ste svojmu šéfovi nemali nikdy hovoriť

Vedieť sa orientovať na pracovisku môže byť náročné. Osvojte si komunikačné zručnosti a vaše šance na úspech sa výrazne zvýšia.

Jeannie Assimosová je vedúcou obsahového oddelenia start-upu Way.com v San Franciscu. „Mám príliš veľkú opicu na to, aby som dnes prišiel do práce,“ spomína na to, čo raz povedal jej kolega svojmu šéfovi.

„Nechápal, že pracovné vzťahy nie sú to isté ako skutočné priateľstvá. Vždy je dôležité mať to na pamäti a zachovať si súkromný život,“ hovorí Assimosová, ktorá v minulosti pracovala pre vysokopostavených generálnych riaditeľov a na vlastnej koži sa presvedčila, „ako komunikovať so šéfmi a ako sa s nimi nezapletať“.

Po prvé, nenechajte sa príliš uniesť pohodou na pracovisku

Assimosová pre denník Epoch Times uviedla, že pokiaľ ide o podávanie správ svojmu nadriadenému, „najlepšia je praktickosť a priamosť“.

„Váš šéf, bez ohľadu na to, aký je pohodový, riadi spoločnosť. Nikdy nezabúdajte, že vždy bude prijímať rozhodnutia v prvom rade v záujme firmy,“ hovorí. „Nezamieňajte si „rodinnú“ pracovnú atmosféru so skutočnou rodinou. Videla som mnoho ľudí, ktorí sa v blízkosti svojho šéfa cítili príliš dobre a potom boli šokovaní, keď ich vyhodil.“

Udržať vec v obchodnom duchu môže byť pre niektorých jednoduché, ale ako upozorňuje Ryan McCormick, expert na krízovú komunikáciu a spoluzakladateľ spoločnosti Goldman McCormick PR, pre iných to môže byť väčšia výzva.

„Pamätám si, ako som počul nového kolegu, ako sa chválil svojmu šéfovi, koľko toho dokáže vypiť,“ povedal pre Epoch Times. „Veľmi dlho mu to tam nevydržalo.“

McCormick odporúča neprenášať osobný život na pracovisko a príliš sa o ňom nezverovať. „Nehovorte šéfovi, čo ste robili cez víkend. Boli ste vonku s priateľmi, robili ste niečo vzrušujúce, trávili ste čas s rodinou? O žiadnu z týchto informácií by ste sa nemali deliť, pretože to nesúvisí s prácou a šéf by to nemusel chcieť počuť. Príliš veľa ľudí považuje šéfa za svojho priateľa, ale to je recept na katastrofu.“

Prílišná pohoda v blízkosti vášho šéfa je nevhodná (10’000 Hours/Getty Images)

Pokiaľ ide o zdieľanie názorov, McCormick má rovnakú radu pre manažérov a zamestnancov. „Nikdy nezdieľajte svoje politické alebo osobné názory so svojím šéfom, aj keď sú podobné,“ vraví. „Mohlo by to obmedziť váš kariérny postup, ak by váš šéf mal pocit, že vás nemôže zaradiť do tímu alebo oddelenia, kde majú ostatní opačné názory.“

Cesar Cobo, prevádzkový riaditeľ marketingovej spoločnosti Webris, taktiež spomína potrebu diskrétnosti. „Je naozaj dôležité pamätať na zachovanie profesionality a rešpektu. To znamená zdržať sa akýchkoľvek pochybných alebo osobných vtipov či narážok v práci. Aj keď je to myslené so žartom, zdieľanie alebo šírenie takýchto vecí by mohlo byť ľahko nesprávne pochopené a niekoho uraziť.“

1. „Nie je to moja chyba“

Jonathon Narvey, výkonný riaditeľ spoločnosti Mind Meld PR vo Vancouveri, pre Epoch Times uviedol, že získal odborné znalosti v oblasti komunikácie, pretože „dosť často skákal z jednej práce do druhej, často po tom, čo šéfovi povedal nevhodé veci“.

Radí: „Nikdy nehovorte: „Ja za to nemôžem“. Nikdy to nezľahčujte. Nikdy sa neobhajujte. Vždy buďte zodpovedný. Ukážte, že si uvedomujete problém a aktívne odporúčajte riešenia.“

„Namiesto jednoduchého vyjadrovania sťažností je dôležité predložiť svoje obavy s dôkazmi a ponúknuť možné riešenia. Tento prístup ukazuje skutočný záujem a ochotu riešiť problémy, nielen sa sťažovať,“ navrhuje Cobo.

Assimosová s tým súhlasí. „Nechoďte za svojimi šéfmi s problémom a bez riešenia. Váš nadriadený hľadá riešiteľa problémov a pravdepodobne už má dlhý zoznam problémov. Čím viac problémov vyriešite samostatne, tým cennejším sa stanete.“

2. „Myslím, že všetci sa snažíme až príliš“

Hoci môžete mať vlastný názor na to, ktoré úlohy sú dôležité a ako by sa k nim malo pristupovať, najlepšie je nechať si akékoľvek negatívne hodnotenia pre seba. Cobo uviedol príklad a opísal situáciu, keď pracoval nadčas na kritickom projekte a do rokovacej miestnosti vstúpil mladý juniormarketér so svojím nadriadeným.

„Cítil sa mimoriadne sebaisto a nadriadenému povedal: Myslím, že sa všetci príliš snažíme. Mali by sme ísť s prúdom a neponáhľať sa,“ spomína Cobo. „V miestnosti nastalo ticho. Bolo počuť, ako spadol špendlík. To nebol čas na pokojnú prácu, mali sme pred sebou uzávierku. Netreba dodávať, že poznámka nebola prijatá vľúdne.“

Negatívne hodnotenie si nechajte pre seba. Zdieľanie negatívnych pocitov môže veľmi poškodiť morálku tímu (Pexels/ Kindel Media)

3. „Dám výpoveď, ak…“

Byť úspešný na pracovisku si vyžaduje prejavovať zrelosť. „Používanie vyhrážok typu – Dám výpoveď, ak… – na dosiahnutie toho, čo chcete, môže mať často negatívne dôsledky,“ varuje Cobo. „Namiesto toho je oveľa pravdepodobnejšie, že produktívne výsledky prinesie profesionálna diskusia o kariérnych očakávaniach a plánoch.“

4. „To nie je moja práca“

„Nikdy nehovorte – To nie je moja práca,“ konštatuje Assimosová. „Kľúčom k úspechu v akejkoľvek kariére je prispôsobivosť. Náplň práce sa mení a ciele spoločnosti sa menia. Ak budete rigidní v tom, čo budete a nebudete robiť, nevydržíte. Manažéri a šéfovia chcú tímových hráčov, ktorí sú flexibilní voči potrebám spoločnosti.“

Dodáva: „Ak nepoznáte odpoveď na niečo, na čo sa vás šéf pýta, povedzte: Nechajte ma to preskúmať a čo najskôr vám dám odpoveď. Väčšina manažérov ocení úprimnosť a kroky, ktoré podniknete, aby ste sa poučili. Alebo povedzte: Zameriam sa na to a vyviniem maximálne úsilie.“

„Budete požiadaní robiť veci, ktoré ste predtým v pracovnom prostredí nerobili. Jediné, čo od vás manažér žiada, je, aby ste sa snažili, boli flexibilní a úprimní.“

Namiesto toho, aby ste boli frustrovaní, keď pre vás manažéri majú nové povinnosti, buďte prispôsobiví a prejavte ochotu skúšať nové veci (Vladimir Vladimirov/ Getty Images)

5. „Predpokladal som, že to už viete.“

Assimosová si tiež myslí, že zamestnanec by nikdy nemal prekvapiť svojho šéfa nejakým problémom. „Nikdy nehovorte: „Predpokladal som, že už to viete.“ Komunikácia je rozhodujúca pre úspech každého podniku. Ak vidíte, že sa začína objavovať problém, upozornite naň a preskúmajte, prečo sa tak deje a aké sú možné riešenia. Mlčanie o problémoch alebo otázkach je pre šéfov obrovským zdrojom frustrácie.“

Poznajte štýl komunikácie a očakávania svojho šéfa. „Každý šéf je iný… Niektorí šéfovia milujú každodennú komunikáciu. Niektorí uprednostňujú týždenné e-mailové aktualizácie. Zistite, čo im najlepšie vyhovuje, a podľa toho sa prispôsobte,“ vysvetľuje Assimosová.

Spolupracovníci sú užitočným zdrojom informácií. „Nebojte sa spýtať spolupracovníkov, čo sa im osvedčilo,“ odporúča.

Dobrá komunikácia je obojsmerná komunikácia

Uvedomte si, ako môže byť vaša komunikácia, či už ústna alebo písomná, vyhodnotená. „Myslím si, že najlepší spôsob komunikácie je osobné stretnutie, aby ste mohli presne odhadnúť náladu svojho šéfa,“ hovorí McCormick. „V prípade akýchkoľvek kritických správ by som komunikoval osobne alebo telefonicky a potom by som poslal e-mail.“

Kľúčom k zdravým pracovným vzťahom je dobrá a jasná komunikácia (Thomas Barwick/ Getty Images)

Jeho rada, aby dôležité oznámenia boli vedené v písomnej forme, je dobrým plánom, ako zabezpečiť ich správne odovzdanie, najmä tým, ktorí pracujú na inom mieste ako ich nadriadený. Pred stlačením tlačidla „odoslať“ písomnú komunikáciu vrátane e-mailov a textových správ starostlivo skontrolujte, či v nich nie sú pravopisné chyby alebo preklepy.

Nakoniec McCormick dodáva: „Všetka korešpondencia musí byť čo najstručnejšia.“

Cobo zdôrazňuje, že komunikácia je obojsmerná. „Nie je to len o rozprávaní, ale aj o počúvaní. Môže to zlepšiť alebo zhoršiť vzťahy v práci, váš výkon a v konečnom dôsledku aj vašu kariéru.“

Svedomité zaobchádzanie so slovami je prvým krokom k skvelým pracovným vzťahom a úspešnej kariére.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj