Čínske investície v Európe klesli na najnižšiu úroveň od roku 2010
Odborníci tvrdia, že v súčasnosti, keď Čína nemá dostatok finančných prostriedkov, sa sústreďuje na investovanie v „priateľskejších krajinách“ uprostred obchodnej vojny so Západom.
Podľa výročnej správy, ktorú 6. júna zverejnila skupina Rhodium a nemecký think tank Mercatorov inštitút pre čínske štúdie, čínske investície v Európe vlani klesli na najnižšiu úroveň od roku 2010.
Priame čínske investície v Európe v roku 2023 predstavovali 6,8 miliardy eur. To je o 300 miliónov eur menej ako v predchádzajúcom roku, čím sa podľa správy stanovilo nové minimum za 13 rokov od roku 2010.
Zo správy vyplýva, že priame investície Číny v Európe, konkrétne v 27 krajinách Európskej únie (EÚ) a v Spojenom kráľovstve, dosiahli v roku 2016 vrchol na úrovni 47,5 miliardy eur a odvtedy klesajú.
V roku 2019, pred pandémiou COVID-19, dosiahli investície 14,2 miliardy eur. Potom sa v roku 2023 prepadli na menej ako 15 % svojho vrcholu.
„Z tohto [investičného] čísla určite vidíme, že ekonomická situácia Číny je veľmi zlá,“ povedal Čeng Čcheng-pching, profesor na taiwanskej Národnej univerzite vedy a technológie v Yunline.
„Od roku 2023 sa čínska ekonomika zmenila k horšiemu. Hoci oficiálne tempo rastu HDP [hrubého domáceho produktu] je približne 5 %, skutočná situácia je veľmi zlá a veľmi zlá je aj situácia v oblasti vývozu, takže klesajú aj jej celkové zahraničné investície,“ povedal Čeng 8. júna pre denník The Epoch Times.
Podobné hodnotenie vyslovil aj Wang Guo-chen, asistent výskumného pracovníka v inštitúcii Chung-Hua pre ekonomický výskum na Taiwane.
„Čínske financie sú teraz napäté a vláda má obrovské deficity, takže väčšinu peňazí zo svojich zahraničných štátnych podnikov odvádza späť do pevninskej Číny,“ povedal pre The Epoch Times. „Domáca ekonomika nie je dobrá, takže jej sila expandovať do zahraničia je obmedzená.“
Podľa správy v roku 2023 smerovalo 69 % čínskych investícií v Európe do sektora elektrických vozidiel (EV), čo je výrazný skok oproti 41 % v roku 2022.
Medzitým sa zintenzívnil obchodný spor medzi EÚ a Čínou v súvislosti s lacnými čínskymi elektromobilmi, ktoré zaplavujú európsky trh. EÚ začala v októbri 2023 viesť vyšetrovanie čínskych elektrických vozidiel dotovaných čínskym komunistickým režimom a uvažuje o zavedení ciel na tento tovar.
„Najdôležitejším odvetvím v Európe je automobilový priemysel. Čínske dotácie na elektromobily a masívny dumping určite spôsobia obchodné spory medzi Čínou a Európou,“ poveda Wang. Nevidí, že by Európa ustúpila zo svojho postoja.
Maďarsko je hlavnou destináciou čínskych priamych zahraničných investícií v Európe
44 % celkových priamych zahraničných investícií (PZI) Číny v Európe smerovalo v roku 2023 do Maďarska, pričom v roku 2022 to bolo 21,3 %. Tento nárast je spôsobený najmä investíciami do závodov na výrobu batérií pre elektrické vozidlá spoločností CATL a Huayou Cobalt, ktoré majú celkovú hodnotu 8,7 miliardy eur, uvádza sa v správe.
Čínsky gigant BYD oznámil, že v roku 2026 plánuje v Maďarsku zriadiť továreň na výrobu elektrických vozidiel. Podľa správy Maďarsko v roku 2023 prilákalo viac čínskych priamych zahraničných investícií ako „veľká trojka“ – Francúzsko, Nemecko a Spojené kráľovstvo – spolu, čo predstavuje 35 %.
Keďže Čína má nedostatok finančných prostriedkov, „sústreďuje svoje peniaze na investície do ‚priateľskejších krajín‘,“ povedal Wang.
Čeng tvrdí, že Orbánova vláda v Maďarsku je veľmi „proruská a pročínska“.
„Preto Čína zriadila v Maďarsku najväčšiu továreň na výrobu elektrických vozidiel aj batérií pre elektrické vozidlá. Týmto spôsobom sa môže v budúcnosti vyhnúť vplyvu obchodnej vojny medzi Čínou a Európou,“ povedal.
„Môžete vidieť, že [čínsky] obchod a investície v západnej Európe naďalej prudko klesajú, ale v strednej a východnej Európe je stále veľa medzier,“ povedal pán Čeng.
Geopolitické faktory
Čínske investície v Európe klesajú aj z dôvodu geopolitickej bezpečnosti, povedal Wang.
„Európa a Spojené štáty teraz posilňujú kontrolu národnej bezpečnosti zahraničných investícií,“ povedal. „Je to trend posledných rokov a je čoraz prísnejší.“
Uviedol, že čínske investície v Európe sú brzdené od mája 2021, keď Európsky parlament zmrazil komplexnú dohodu o investíciách medzi EÚ a Čínou.
„Pokiaľ ide o hospodárstvo, otázky medzi Čínou a Spojenými štátmi alebo Čínou a Európou sa už nepovažujú len za hospodárske spory, ale zahŕňajú viac ekonomickú bezpečnosť,“ povedal Wang. „Preto za tejto situácie bude [medzi Čínou a Západom] pokračovať čoraz viac hospodárskych a obchodných sporov.“
Čeng poznamenal, že EÚ si uvedomila, že čínsky komunistický režim je hlavnou silou podporujúcou Rusko od jeho invázie na Ukrajinu v roku 2022.
„Takže od roku 2023 je to vlastne celá Európa proti Číne, či už sa to nazýva decoupling alebo de-risking, v podstate sa pomaly približujú k Spojeným štátom. Ak sa vojna rozšíri do Európy, hlavným dôvodom bude, že Čína podporuje Rusko zozadu.“
Dodal: „Pokiaľ ide o budúcnosť, v podstate obchod medzi Čínou a Európou, ktorý v roku 2023 zjavne klesol, bude pokračovať v klesajúcom trende. Aj čínske investície v Európe budú naďalej výrazne klesať.“
Pôvodný článok
ZDIEĽAŤ ČLÁNOK