Piatok 22. novembra, 2024
Dvanásť ľudí utrpelo zranenia po tom, ako sa let spoločnosti Qatar Airways dostal do turbulencií nad Tureckom. (Andrej Isakovic/AFP via Getty Images)
,

Odborníci: Neexistuje žiadna súvislosť medzi dvoma poslednými incidentmi s turbulenciami

Dvaja odborníci na leteckú dopravu tvrdia, že dva veľké incidenty s turbulenciami v priebehu jedného týždňa spolu nesúvisia a mnohým problémom, ktoré cestujúci zažili, sa dá ľahko predísť.

Dňa 27. mája utrpelo 12 cestujúcich a členov posádky zranenia po tom, ako sa let spoločnosti Qatar Airways z Dauhy do Dublinu stretol so silnými turbulenciami, zatiaľ čo 22. mája jeden človek zomrel a niekoľko cestujúcich utrpelo zranenia po tom, keď lietadlo spoločnosti Singapore Airlines na ceste do Londýna stretlo s extrémnymi turbulenciami.

Letisko Dublin vydalo v ranných hodinách vyhlásenie k incidentu letu spoločnosti Qatar Airways.

Vo vyhlásení sa uvádza, že let QR017, ktorý odštartoval z hlavného mesta Kataru, bezpečne pristál v Dubline po tom, ako sa stretol s turbulenciami nad Tureckom.

„Po pristátí sa s lietadlom stretli záchranné zložky vrátane letiskovej polície a nášho hasičského a záchranného zboru, pretože šesť cestujúcich a šesť členov posádky na palube nahlásilo zranenia po tom, ako lietadlo počas letu nad Tureckom zaznamenalo turbulencie,“ uvádza sa vo vyhlásení na X.

„Všetci cestujúci boli pred vystúpením z lietadla vyšetrení… Osem cestujúcich bolo následne prevezených do nemocnice.“

Dublinské letisko uviedlo, že spiatočný let do Dauhy sa mal uskutočniť, aj keď s meškaním.

„Letová prevádzka na dublinskom letisku nebola ovplyvnená a dnes popoludní pokračuje normálne,“ uvádza sa vo vyhlásení.

Írska mediálna služba RTE zdieľala na sociálnych sieťach video, na ktorom cestujúci hovoria o desivom zážitku na palube lietadla, ktoré zasiahol počas podávania jedla a nápojov.

Pasažieri hlásili, že jedlo sa rozletelo po celom lietadle a videli, ako sa letuška vzniesla do vzduchu a potom spadla späť na zem.

Dva incidenty sú pravdepodobne náhodou, tvrdí letecký expert

Pri minulotýždňovom incidente spoločnosti Singapore Airlines sa zranilo osem Austrálčanov, ale výkonný riaditeľ spoločnosti Aviation Projects a odborník na letectvo Keith Tonkin pre denník The Epoch Times povedal, že tieto dve udalosti boli pravdepodobne len náhodou.

Tonkin uviedol, že lety sa týkali rôznych leteckých spoločností, ktoré lietali v rôznych častiach sveta s rôznymi operáciami.

„V čase [turbulencií v lietadle Qatar Airways] nebola zapnutá značka bezpečnostných pásov a podávalo sa jedlo,“ povedal.

Tonkin uviedol, že skutočnosť, že sa pilot rozhodol pokračovať do cieľovej destinácie a neodklonil let, svedčí o tom, že turbulencie boli menej silné ako na palube letu spoločnosti Singapore Airlines minulý týždeň.

„Lietadlo pokračovalo v ceste,“ povedal.

Tonkin uviedol, že najdôležitejším faktorom pri predchádzaní zraneniam spôsobeným turbulenciami na palube lietadla je minimalizovať čas bez zapnutého bezpečnostného pásu.

Povedal, že hoci turbulencie sú niečím, čo sa na palube lietadla vyskytuje úplne bežne, je tiež dôležité udržiavať si „zvýšené povedomie“ o nich.

Ian Douglas, docent na Leteckej fakulte Univerzity Nového Južného Walesu (UNSW), pre denník The Epoch Times uviedol, že žiaden z cestujúcich, ktorí mali na palube letu spoločnosti Singapore Airlines zapnuté bezpečnostné pásy, nebol zranený.

„Majte zapnutý bezpečnostný pás, ako sa odporúča v bezpečnostných pokynoch,“ povedal.

Podľa Austrálskeho úradu pre civilné letectvo (CASA) existuje šesť kategórií turbulencií.

Najmiernejšia forma turbulencie je známa ako „ľahký náraz“. Kategórie sa potom pohybujú od ľahkej turbulencie cez mierne sekanie, stredne silnú turbulenciu až po silnú turbulenciu.

Najhoršia kategória je známa ako extrémna turbulencia, pri ktorej je lietadlo prudko zmietané a nedá sa ovládať. Môže tiež spôsobiť poškodenie lietadla.

Zatiaľ čo ľahšie formy turbulencie sú bežné, silné a extrémne turbulencie sa považujú za pomerne zriedkavé.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj