Štvrtok 19. septembra, 2024
Spôsob obliekania má vplyv ako na sebavnímanie jedinca, tak aj na to, ako ho vnímajú ostatní. Ako sa hovorí: „Šaty robia človeka.“ (Biba Kayewich)

Prečo by sa muži mali dobre obliekať

Mnohí muži si myslia, že venovať pozornosť svojmu vzhľadu nie je mužné. Opak je však pravdou. Vzhľad o vás môže veľa prezradiť a ukázať okoliu niektoré vaše kvality, napríklad zrelosť, vodcovstvo alebo schopnosť postarať sa o seba. Iste, je jednoduchšie hodiť na seba vyblednuté tričko a džínsy ako košeľu s gombíkmi a sako, ale to druhé zvyčajne prináša pozitívnejšie výsledky v tom, ako vás vnímajú ostatní a ako vnímate sami seba. 

Samozrejme, rôzne situácie ponúkajú rôzne štýly obliekania – nemusíte sa obliekať pekne zakaždým, keď idete do obchodu. Keď však ide o dôležité momenty, v ktorých chcete urobiť pozitívny dojem, nie je na škodu obliecť sa elegantnejšie, pretože aj samotné oblečenie môže vo vašom okolí vyvolať pozitívne reakcie spojené s určitými domnienkami o vašich schopnostiach. Aké kvality sa môžu spájať s oblečením a štýlom? 

Zrelosť

FOTO: (Biba Kayewich)

Žijeme v kultúre, ktorá čiastočne núti mužov správať sa ako veční adolescenti. Kultúra hovorí mladým mužom:

„Nepreberajte zodpovednosť, nechajte ju na niekoho iného.“

„Neobetuj sa pre vyššie ciele, sústreď sa len na seba a svoje potreby“.

„Bavte sa a užívajte si – na budovanie rodiny a kariéry bude dosť času neskôr.“

„Nič nestojí za to, aby ste vystúpili zo svojej komfortnej zóny.“

Všetky tieto výroky stelesňujú mentalitu dieťaťa, pretože základný rozdiel medzi dospelým a dieťaťom spočíva v tom, že dospelý človek preberaním zodpovednosti prospieva spoločnosti, zatiaľ čo dieťa, ktoré je úplne závislé, od spoločnosti len berie. Preto sa muži, ktorí sú vedení k tomu, aby neustále brali od spoločnosti, od svojej rodiny, od svojich priateliek alebo manželiek namiesto toho, aby dávali a budovali, sa správajú ako deti.

Psychológ Jordan Peterson poukazuje na to, že trend obliekať dospelých ako deti vychádza z myslenia, ktoré odmieta tradičné normy správania v prospech neobmedzenej „individuality“. Tento štýl môže posilňovať postoj neustálej nezrelosti a neustáleho pôžitkárstva, a to aj na podvedomej úrovni. Spôsob, akým sa prezentujeme, odráža a posilňuje naše sebavnímanie. Ak sa teda obliekate ako dieťa, je pravdepodobnejšie, že sa tak aj budete správať.

Vedenie

Muži sú tradične braní ako vodcovia. Vodca je niekto, koho ostatní rešpektujú a komu dôverujú. Má sebadôveru činiť rozhodnutia a konať podľa nich (v najlepšom záujme tých, ktorí mu podliehajú). Dobré obliekanie môže pomôcť v oboch týchto oblastiach, pretože zlepšuje naše vnímanie seba samého a vnímanie našej osoby ostatnými. Výskumy ukazujú, že keď niekoho stretneme, na základe jednej dobrej vlastnosti, ako je atraktívne oblečenie a vzhľad, predpokladáme, že daná osoba má aj ďalšie dobré vlastnosti, napríklad inteligenciu alebo spoľahlivosť. Tento jav je známy ako haló efekt a môže byť silným nástrojom na presviedčanie druhých a získavanie ich dôvery.

Odborník na pánsku módu Antonio Centeno píše: „Má to veľmi jednoduchý dôvod: snažíte sa ovplyvňovať, a preto by vaše oblečenie malo byť oblečením vplyvného muža. Opäť to pre vás spustí haló efekt, vďaka ktorému budú ľudia oveľa vnímavejší k vašim slovám a myšlienkam… Dobre oblečenému mužovi, ktorý pokojne hovorí o rozumne znejúcich myšlienkach, budú ľudia veriť oveľa viac ako tomu istému mužovi, ktorý prednáša rovnaký prejav v nedbalom oblečení.“

Okrem toho, že pomáha vzbudzovať dôveru a otvorenosť vo vašom okolí, elegantný vzhľad vám dodáva pocit väčšej sebaistoty. Štúdie ukázali, že dobré oblečenie nielenže ovplyvňuje to, ako vás vnímajú ostatní, ale dodáva vám aj väčšiu sebadôveru a dokonca napomáha vašej schopnosti abstraktného myslenia. Naopak, obliekanie v nedospelom štýle nenápadne a podvedome posilňuje identitu detinskosti. Oblečenie, ktoré nosíme, a prostredie, v ktorom sa pohybujeme, sú neustálym posolstvom o tom, kým sme a kým sa chceme stať.

Schopnosť postarať sa 

V priebehu histórie mali muži zodpovednosť a výsadu starať sa o druhých. V dnešnej dobe to zvyčajne znamená zarábať plat a nakupovať zaň potraviny a ďalšie potreby pre rodinu. Dobrý štýl a starostlivosť vám môžu pomôcť vykonávať túto povinnosť efektívnejšie. Všetky body o prvom dojme a vplyve nášho vzhľadu na to, čo si o nás myslia ostatní, platia aj tu.

Okrem toho – prinajmenšom čiastočne z dôvodov súvisiacich s haló efektom – mnohé výskumy ukazujú, že atraktívnejší a lepšie oblečení ľudia majú väčšiu šancu na kariérny postup a vyššie zárobky. V jednej štúdii sa napríklad rôzne oblečení muži zúčastnili na fingovaných obchodných stretnutiach. Skupina v teplákoch dosiahla teoretický zisk 680 000 dolárov, zatiaľ čo skupina v oblekoch zarobila 2,1 milióna dolárov. Obliekať sa ako úspešný profesionál vo svojom odbore vám môže pomôcť stať sa ním, čo vám umožní lepšie zabezpečiť svojich milovaných.

Veľkorysosť a džentlmenstvo

Azda najdôležitejší a najpresvedčivejší dôvod, prečo sa dobre obliekať ako gentleman, nemá nič spoločné s praktickými výhodami. Dobré obliekanie je v konečnom dôsledku vecou úcty: úcty k vlastnej dôstojnosti ako ľudskej bytosti a úcty k vážnosti a dôležitosti ľudí okolo vás. „Nebojte sa vyzerať trochu lepšie oblečení ako ľudia okolo vás,“ píše pán Centeno. „Je to váš spôsob, ako im preukázať úctu.“

Podobne aj Peterson hovorí, že jeho otec, učiteľ, chodil do triedy vždy v obleku na znak úcty k svojim študentom. Obliekanie ukazuje, že vám záleží na interakcii s ostatnými. Signalizuje, že beriete ostatných vážne, že nebudete plytvať ich časom a že chcete pre nich vyzerať dobre. Je to skrátka zdvorilé, gentlemanské správanie, ktoré zodpovedá dôležitosti človeka a ľudských interakcií.

Mali by sme sa dobre obliekať, pretože by sme mali mať zdravú úctu k sebe samým a k tým, s ktorými sa stretávame. Brett McKay z webu The Art of Manliness navrhuje, aby sme mysleli na to, že sa máme obliekať skôr pre iných ako pre seba – veď sú to oni, kto sa na nás musí pozerať.

„To, ako sa oblečiete, prispieva k atmosfére, k vážnosti udalosti a k tomu, ako významnú udalosť vnímate,“ píše pán McKay. Dôležité situácie by sa mali vyčleniť a vyznačovať dôstojnejšou atmosférou, ktorú čiastočne vytvára aj náš vzhľad. Ako tvrdí McKay, nechceme, aby naše životy prechádzali „spolu v nevýraznej šmuhe“ tým, že sa vo všetkých situáciách obliekame rovnako, čo „prispieva k hrôze“ všednosti a ubíjajúcej rutine.

McKay pokračuje: „Stratili sme predstavu, že vytvorenie atmosféry je spoločným úsilím; sme vyškolení ako pasívni konzumenti, očakávame, že prídeme a atmosféra nám bude naservírovaná… Ale atmosféra je ako orchestrálna hudba; keď každý hráč zladí svoj zvuk, vznikne niečo magické… Keď prídete niekde dobre oblečení, prispieva to k tomu, že každý má pocit, akoby na chvíľu unikol zo svojho každodenného života.“

Keď spoločne stolujeme pri významnej udalosti – napríklad pri vianočnej alebo veľkonočnej večeri – a používame strieborné vidličky a najlepší porcelán, aký máme; keď zapálime sviečky, prestrieme obrus a podávame kapra so zemiakovým šalátom; keď si pustíme krásnu hudbu, aby sme navodili atmosféru; a keď si oblečieme to najlepšie, umyjeme si tvár a usmejeme sa, aby sme urobili radosť tým, ktorí sa na nás pozerajú – vtedy označujeme náš spoločný čas ako vzájomný dar, ktorý stojí za určitú námahu, pretože znamená niečo dôležité.

Nakoniec si musíme uvedomiť, že nie sme zvieratá. Sme rozumné bytosti schopné civilizovaného správania a náš vzhľad by to mal odrážať.

Pôvodný článok

Prečítajte si aj