Piatok 22. novembra, 2024
Poslanci počas rokovania v Národnej rade SR, ilustračná fotografia. (Foto: Národná rady Slovenskej republiky)

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa prinesie zákazníkom niekoľko výhod, obchodníkom má pomôcť mechanizmus druhej šance

Potreba transpozície európskych smerníc, modernizácie a zjednotenia spotrebiteľského práva vyústila do revízie súčasnej právnej úpravy tejto problematiky. Novelou zákona o ochrane spotrebiteľa z dielne Ministerstva hospodárstva SR dochádza k zosynchronizovaniu právnej úpravy a terminológie s predpismi Európskej únie. V online prostredí by sme mali byť viac chránení pred netransparentným nákupom, falošnými recenziami, či cenovou manipuláciou. Na svoje si prídu aj obchodníci – zavádza sa mechanizmus tzv. druhej šance. Tiež sa majú odstrániť kompetenčné konflikty, ktoré vznikali v praxi medzi jednotlivými orgánmi štátnej správy na úseku dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa.

Predchádzajúci zákon prezidentka vetovala

Rezort hospodárstva hovorí o zásadnej revízii spotrebiteľského práva za účelom jeho modernizácie a zosúladenia s európskou legislatívou. To prináša pozitívne zmeny pre všetkých účastníkov trhu – spotrebiteľov, obchodníkov i orgány dohľadu.

„Tento zákon má za cieľ zabezpečiť spravodlivejšie podmienky pre spotrebiteľov a zároveň motivovať obchodníkov k dodržiavaniu právnych predpisov a rýchlej náprave v prípade ich porušenia,“ uviedla vicepremiérka a ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD).

Ministerstvo si od novej regulácie problematiky spotrebiteľskej ochrany sľubuje spravodlivejšie usporiadanie vzťahov medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi. Cieľom je vytvorenie rovnováhy medzi právami a povinnosťami hlavných aktérov týchto vzťahov, zjednotenie úpravy a odstránenie zbytočnej byrokracie pre obchodníkov. 

Zákon bol parlamentom schválený už koncom júna 2023, avšak prezidentka Zuzana Čaputová vtedajší zákon vetovala pre možnosť sankcionovať novinárov za zverejňovanie niektorých výrokov, čím by sa podľa nej narušilo právo na slobodu prejavu. Ministerka Saková uviedla, že vláda prijala iba minimálnu zmenu na podnet ministerstva financií týkajúcu sa terminológie, inak sa zákon už zásadne nemenil. Zákonodarca návrh opätovne prerokoval v apríli a platiť by mal od 1. júla 2024.

V súčasnosti je úprava spotrebiteľského práva na Slovensku roztrieštená do viacerých právnych predpisov. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa bude predstavovať akýsi základný právny predpis pre toto odvetvie, nakoľko obsahuje všeobecné inštitúty a ruší doposiaľ platné právne predpisy či duplicitnú úpravu.

Čo prinesie nová legislatíva spotrebiteľom

Najvýznamnejšie pozitívne zmeny v prospech spotrebiteľov predstavujú napríklad predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu, a to zo 14 na 30 dní pri zmluvách uzavretých pri predajnej akcii alebo nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti. „Zvyšuje tiež ochranu pred umelým navyšovaním cien pred rôznymi zľavami a výpredajmi (napr. Black Friday) v záujme nalákať ich (spotrebiteľov) na zľavu, ktorá však reálne zľavou nie je,“ píše rezort hospodárstva vo svojej tlačovej správe k schválenej novele. 

Spotrebitelia by sa mali chrániť pred manipuláciou zo strany obchodníkov v podobe zavádzania o výške skutočnej zľavy. Od 1. júla by mali kamenné obchody aj e-shopy v oznámeniach o zľave uvádzať aj predchádzajúcu cenu tovaru, ktorou je najnižšia cena, za ktorú obchodník tovar predával v období menej ako 30 dní pred jej poskytnutím alebo od okamihu, kedy tovar začal predávať, ak ho predáva kratšie ako 30 dní. V zmysle dôvodovej správy to má platiť aj pre prípady krátkodobého zníženia cien, napr. tzv. Black Friday. Má sa tým zabrániť neetickej praktike – umelému navýšeniu ceny pred zľavňovaním. Zákon stanovuje aj výnimky.

Ministerstvo zákonom zavádza prostriedky nápravy pre poškodených spotrebiteľov, ak sa obchodník dopustí nekalej obchodnej praktiky. Taktiež kladie dôraz na lepšiu ochranu spotrebiteľov v online prostredí pred falošnými recenziami či netransparentným nákupom. V hodnoteniach uvidíme zdroj, z ktorého recenzia pochádza. Po novom bude zakázané propagovať tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte, ak to nie je v skutočnosti pravdivé. Spotrebiteľom bude garantovaná rýchlejšia náprava a odškodnenie.

Nakupujúci by mali byť podrobnejšie informovaní zo strany obchodníkov, napr. o popredajnom servise či kontaktných údajoch obchodníka ako telefónne číslo a e-mail, na ktorých bude obchodník spotrebiteľovi k dispozícií.

Mechanizmus druhej šance

Nová právna úprava vypúšťa povinnosti, ktoré obchodníkov nadmerne zaťažovali a ktoré boli bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov. Ministerstvo uvádza napríklad vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe, či vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred.

„Zákon zavádza taktiež mechanizmus tzv. druhej šance – t. j. viacerých inštitútov smerom k upusteniu od uloženia sankcie alebo zníženiu jej výmery v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov,“ opisuje ministerstvo hospodárstva novinku. Obchodníkov za porušenia zákona o ochrane spotrebiteľa nebudú hneď postihovať sankciou, ale dajú im namiesto toho možnosť odškodniť spotrebiteľa. Predajca dostane druhú šancu, aby sa mohol sám napraviť.

Obchodníkom prospeje aj zavedenie nových zásad ukladania sankcií, ktorých zámerom je zabránenie udeľovania likvidačných pokút. Sadzby by sa mali stanoviť percentuálnym podielom z obratu konkrétneho obchodníka, aby boli proporcionálnejšie a spravodlivejšie. Rozmedzie by mohlo byť od 20 eur do 2% obratu predchádzajúceho účtovného obdobia.

Nový typ sankcie

Zákon jednoznačne vymedzuje pôsobnosť jednotlivých dozorných orgánov tak, aby sa odstránili kompetenčné konflikty, reflektujúc požiadavky aplikačnej praxe a aby sa vzniku prípadných nových konfliktov zamedzilo. Napr. Štátna veterinárna a potravinová správa SR bude vykonávať dohľad pri ponuke a predaji potravín. Zamedzí sa tým výkonu duplicitných kontrol toho istého obchodníka zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Orgány dohľadu budú mať k dispozícií aj nový typ sankcie – odstránenie alebo zmenu obsahu uverejneného v online rozhraní alebo výmaz domény, ktorú môžu v zákonom stanovených prípadoch obchodníkom prevádzkujúcich e-shopy uložiť.

„Zákon o ochrane spotrebiteľa bol dnes schválený spolu s návrhom zákona o všeobecnej bezpečnosti výrobkov, ktorý prináša úpravu požiadaviek na bezpečnosť spotrebiteľských nepotravinových výrobkov. Pre tieto nejestvuje osobitná regulácia a ide o presne neohraničenú množinu rôznorodých výrobkov – ako sú napríklad nábytok, bicykle, detské oblečenie, zariadenia detského ihriska, školské potreby. Jeho cieľom je zvýšenie ochrany zdravia spotrebiteľov a účinný dohľad nad výrobkami tak, aby nebezpečné produkty boli čo najskôr identifikované a následne realizované opatrenia na ochranu spotrebiteľov,“ uzavrel rezort zodpovedý za túto problematiku.

Prečítajte si aj